Beleidsbrief Zeevaart zet kleine stappen voorwaarts (rectificatie)
11/04/2008 14:05
Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders
Beleidsbrief Zeevaart zet kleine stappen voorwaarts
Om Nederland als scheepvaartnatie internationaal weer mee te laten tellen zijn de voorstellen in de Beleidsbrief Zeevaart een stap in de goede richting. De fiscale verbeteringen zijn echter onvoldoende krachtig, vindt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. De redersvereniging bepleit aanvullende fiscale maatregelen tot het behoud en uitbreiding van de bijdrage van de zeevaartsector aan de Nederlandse economie en voor het verbeteren van de concurrentiepositie in Europa.
In de beleidsbrief 'Verantwoord varen en een vitale vloot', zoals deze door de ministerraad van 4 april is goedgekeurd, staan belangrijke voorstellen voor het milieu en op het terrein van de arbeidsmarkt. De beleidsbrief schetst een verontrustend beeld van de recente economische prestaties van de Nederlandse zeevaart, die ondanks de goede marktomstandigheden achterblijft bij die van de rest van de maritieme cluster, de Nederlandse economie en de zeescheepvaart in de ons omringende landen. Om de groei te herstellen zijn extra fiscale stappen noodzakelijk. De KVNR betreurt het dat die maar in beperkte mate worden gezet.
Milieu
De KVNR steunt de uitgezette koers om de milieuprestaties van de zeevaart te verbeteren. Terecht wordt in de beleidsbrief het belang benadrukt van mondiale regelgeving, met het oog op het voorkomen van nadelige effecten op de concurrentiepositie van de Nederlandse vloot. In dit licht is de recent bereikte overeenstemming binnen de Internationale Maritieme Organisatie over het terugdringen van het zwavelgehalte van de scheepsbrandstof een belangrijke stap voorwaarts. De KVNR staat achter dit akkoord.
Arbeidsmarkt
Voor versterking van de arbeidsmarktpositie hebben reders, sociale partners en nautisch onderwijs zelf de verantwoordelijk genomen. De vorig jaar opgerichte Taskforce Arbeidsmarkt Zeevarenden (TAZ) komt op 22 mei met een actieplan. De KVNR staat positief staat tegenover de aankondiging dat de overheid financieel kan bijdragen aan de 'kennismakingsstages aan boord' om jongeren te interesseren in het zeevarende beroep. Gelet op de omvang van de problematiek zijn extra overheidsinspanningen evenwel geboden.
Extra stappen fiscaal nodig
Eén van de verklarende factoren voor de slechte Nederlandse prestaties is het verlies van de koppositie binnen Europa op fiscaal gebied. De KVNR pleit daarom voor verbetering van de regeling 'afdrachtvermindering zeevaart' tot Europees niveau. Deze loonkostentegemoetkoming is noodzakelijk voor het behoud van Nederlandse zeevarenden. De afdrachtvermindering is de laatste jaren fors verslechterd waardoor de loonkosten voor de Nederlandse reder ten opzichte van België en Duitsland tot 28% hoger zijn geworden. Dit betekent een flink concurrentienadeel voor de Nederlandse reders en een slechtere arbeidsmarktpositie van Nederlandse zeevarenden.
De tonnageregeling, waarbij reders winstbelasting betalen over het scheepstonnage, is een belangrijke voorwaarde voor het behoud en uitbreiding van rederijen in Nederland. De aangekondigde verbeteringen van de uitvoeringspraktijk van de tonnageregeling worden door de KVNR ondersteund. Dit is echter geen oplossing voor het probleem van de afdrachtvermindering zoals wel wordt gesuggereerd door de overheid. De voorgestelde verbeteringen hebben namelijk geen enkel voordelig effect op de loonkosten van de Nederlandse zeevarende.
De KVNR stelt voor dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat jaarlijks de belangrijkste beleidsinstrumenten monitort op grond van een internationale vergelijking. Op deze wijze komt er tijdig inzicht in de Nederlandse concurrentiekracht waardoor met snelle beleidsaanpassingen ervoor gezorgd kan worden dat het Nederlandse register en de Nederlandse vlag ook in de toekomst blijft meetellen.
http://www.kvnr.nl
Noot voor de redactie: