Beleidsbrief Zeevaart zet kleine stappen voorwaarts

11/04/2008 13:45

Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders

Om Nederland als scheepvaartnatie internationaal weer mee te laten tellen zijn de voorstellen in de Beleidsbrief Zeevaart een stap in de goede richting. De door het kabinet beschreven ambities zijn echter onvoldoende krachtig, vindt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. De redersvereniging bepleit aanvullend beleid tot het behoud en uitbreiding van de bijdrage van de zeevaartsector aan de Nederlandse economie en voor het verbeteren van de concurrentiepositie in Europa.

In de beleidsbrief 'Verantwoord varen een vitale vloot', zoals deze door de ministerraad van 4 april is goedgekeurd, staan belangrijke voorstellen voor het milieu, en op het terrein van de arbeidsmarkt. Echter het verontrustende beeld en analyse van de recente economische prestaties van de Nederlandse zeevaart, blijft ondanks de goede marktomstandigheden de economische groei en ontwikkeling van de sector, achter bij die van de rest van de maritieme cluster, de Nederlandse economie en de zeescheepvaart in de ons omringende landen. Juist op dit gebied zijn fiscale stappen noodzakelijk. De KVNR betreurt het dat die niet worden gezet.

Milieu
De KVNR steunt de uitgezette koers om de milieuprestaties van de zeevaart te verbeteren. Terecht wordt in de beleidsbrief het belang benadrukt van mondiale regelgeving, met het oog op het voorkomen van nadelige effecten op de concurrentiepositie van de Nederlandse vloot. In dit licht is de recent bereikte overeenstemming binnen de Internationale Maritieme Organisatie over het terugdringen van het zwavelgehalte van de scheepsbrandstof een belangrijke stap voorwaarts. De KVNR staat achter dit akkoord.

Arbeidsmarkt
Voor versterking van de arbeidsmarktpositie hebben reders, sociale partners en nautisch onderwijs zelf de verantwoordelijk genomen. De vorig jaar opgerichte Taskforce Arbeidsmarkt Zeevarenden (TAZ) komt op 22 mei met een actieplan. De KVNR staat positief staat tegenover de aankondiging dat de overheid financieel kan bijdragen aan de 'kennismakingsstages aan boord' om jongeren te interesseren in het zeevarende beroep. Gelet op de omvang van de problematiek zijn extra overheidsinspanningen evenwel geboden.

Extra stappen fiscaal,
Eén van de verklarende factoren voor de slechte Nederlandse prestaties is het verlies van de koppositie binnen Europa op fiscaal gebied. De KVNR pleit daarom voor verbetering van de regeling 'afdrachtvermindering zeevaart' tot Europees niveau. Deze loonkostenregeling is noodzakelijk voor het behoud van Nederlandse zeevarenden. Door ongunstige wijzigingen in de loonbelasting is de afdrachtvermindering de laatste jaren fors verslechterd waardoor de loonkosten voor de Nederlandse reder ten opzichte van België en Duitsland 20% hoger zijn geworden. Dit betekent een flink concurrentienadeel voor de Nederlandse reders en een slechtere arbeidsmarktpositie van Nederlandse zeevarenden.

De tonnageregeling, waarbij reders belasting betalen over de geëxploiteerde scheepstonnage en niet over de jaarwinst, is een belangrijke voorwaarde voor het behoud van rederijen in Nederland. De aangekondigde verbeteringen van de uitvoeringspraktijk van de tonnageregeling wordt door de KVNR ondersteund. Dit is echter geen oplossing voor het probleem van de afdrachtvermindering zoals wel wordt gesuggereerd door de overheid. De voorgestelde verbeteringen hebben namelijk geen enkel voordelig effect op de loonkosten van de Nederlandse zeevarende. Bovendien profiteren ook niet alle Nederlandse reders hiervan gelijkmatig, terwijl wel iedere reder met Nederlandse zeevarenden nadeel ondervindt van de verslechterde afdrachtvermindering.

De KVNR stelt voor dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat jaarlijks de belangrijkste beleidsinstrumenten monitort op grond van een internationale vergelijking. Op deze wijze komt er tijdig inzicht in de Nederlandse concurrentiekracht waardoor met snelle beleidsaanpassingen ervoor gezorgd kan worden dat het Nederlandse register en de Nederlandse vlag ook in de toekomst blijft meetellen.





http://www.kvnr.nl


Noot voor de redactie: