Brussel, 11 april 2008
Zwarte lijst van verboden luchtvaartmaatschappijen: de Europese Commissie
neemt nieuwe maatregelen
De Europese Commissie heeft de communautaire lijst van
luchtvaartmaatschappijen waaraan een exploitatieverbod wordt opgelegd in de
Europese Unie vandaag voor de zevende keer bijgewerkt, twee jaar nadat deze
"zwarte lijst" voor het eerst werd opgesteld. De Commissie legt een volledig
exploitatieverbod op aan een luchtvaartmaatschappij uit Oekraïne (Ukraine
Cargo Airways) en aan de Congolese luchtvaartmaatschappij Hewa Bora Airways.
De Commissie houdt ook van nabij toezicht op de uitvoering van corrigerende
maatregelen door luchtvaartmaatschappijen als Mahan Air uit Iran, TAAG
Angola Airlines en alle Indonesische maatschappijen, die voorlopig allemaal
op de zwarte lijst blijven. "De conclusie is duidelijk: de landen of
luchtvaartmaatschappijen die niet gedecideerd actie ondernemen om hun
veiligheidsproblemen op te lossen, worden op de lijst geplaatst. Onze
doelstelling is echter niet alleen om veiligheidsproblemen op te sporen,
maar ook om ze op te lossen. De Commissie zal met de betrokken landen en hun
burgerluchtvaartautoriteiten en luchtvaartmaatschappijen overleg blijven
plegen om te garanderen dat op duurzame basis een aanvaardbaar
veiligheidsniveau wordt bereikt", aldus Jacques Barrot, vicevoorzitter van
de Commissie en commissaris voor vervoer. De nieuwe lijst vervangt de vorige
en kan worden geraadpleegd op de website van de Commissie
(http://ec.europa.eu/transport/air-ban/)
Ukraine Cargo Airways is de derde Oekraïense luchtvaartmaatschappij
die op de lijst wordt gezet, na Volare en Ukrainian Mediterranean
Airlines. Door deze maatschappij aan de lijst toe te voegen, geeft de
Commissie een krachtig signaal aan de Oekraïense autoriteiten en
verzoekt zij hen om de handhaving van de veiligheidsnormen te
versterken.
De Congolese maatschappij Hewa Bora mocht tot nu toe met één vliegtuig
naar de Unie vliegen in het kader van een speciale regeling. Aangezien
deze regeling nu is afgelopen, geldt voor deze maatschappij voortaan
een volledig exploitatieverbod in de Unie. Voor alle andere
maatschappijen van de Democratische Republiek Congo was dit reeds het
geval sinds maart 2006, toen de eerste versie van de communautaire
lijst van verboden luchtvaartmaatschappijen werd opgesteld.
De Commissie erkent in haar besluit dat TAAG Angola Airlines en de
bevoegde autoriteiten van Angola inspanningen hebben geleverd, maar
benadrukt dat deze maatschappij nog steeds belangrijke
veiligheidsproblemen moet oplossen alvorens ze van de zwarte lijst kan
worden gehaald.
In het geval van Mahan Air zal de Commissie de door deze maatschappij
ingediende documenten zorgvuldig bestuderen en een bezoek brengen aan
Iran om de resultaten van de corrigerende maatregelen te controleren
alvorens te beslissen of de maatschappij uit de lijst kan worden
geschrapt.
Garuda Indonesia heeft een uiteenzetting gegeven voor de Commissie en
het Comité inzake veiligheid van de luchtvaart, dat is samengesteld
uit deskundigen van de lidstaten. De luchtvaartmaatschappij heeft
vooruitgang geboekt bij de tenuitvoerlegging van corrigerende
maatregelen, zij het onvoldoende. Bovendien hebben de autoriteiten van
Indonesië nog steeds niet aangetoond dat ze de corrigerende
maatregelen hebben voltooid. In afwachting daarvan, en van de
volledige uitvoering van corrigerende maatregelen door Garuda en de
andere Indonesische luchtvaartmaatschappijen, kan voorlopig nog geen
enkele Indonesische maatschappij van de communautaire lijst worden
geschrapt.
Cubana de Aviacion uit Cuba en Islands Development Company uit de
Seychellen zijn, samen met hun luchtvaartautoriteiten, snel en
efficiënt opgetreden om hun veiligheidsproblemen op te lossen. Ze zijn
daarom niet in de lijst opgenomen, maar blijven onder toezicht staan.
Volgens de nieuwe lijst geldt een verbod voor alle maatschappijen uit
Equatoriaal Guinea, Indonesië, Kirgizië, Liberia, Sierra Leone,
Swaziland en de Democratische Republiek Congo (DRC). Daarnaast is ook
aan negen individuele luchtvaartmaatschappijen een volledig
exploitatieverbod in de Europese Unie opgelegd.
European Union