---
Universiteiten en Syntens ondersteunen MKB bij innovatie
Syntens, innovatienetwerk voor MKB ondernemers, en de Erasmus
Universiteit en Universiteit Maastricht werken samen bij het
stimuleren van innovatie bij bedrijven. Dit doen ze, door gezamenlijke
studenten te koppelen aan Brabantse en Limburgse MKB-bedrijven.
Voorafgaand ontvangen de studenten colleges over innovatie waarna ze
gekoppeld worden aan een bedrijf. De resultaten worden gezamenlijk
gepresenteerd waarna de bedrijven met de adviezen onder begeleiding
van Syntens aan de slag gaan.
Erasmus Universiteit (RSM)
Op 17 maart vond in Rotterdam de eerste presentatie plaats. Acht
teams, van steeds drie tot vier studenten van de Master Elective
Creativity for Innovation, presenteerden hun bevindingen aan acht
bedrijven. Parallel aan hun bedrijfsopdracht volgden de studenten
colleges over de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het vlak
van creativiteit en innovatie. Ze kregen les van vooraanstaande
professoren uit het buitenland, zoals van de Harvard Business
School. Met een door RSM ontwikkelde Quick Scan is vervolgens een
analyse gemaakt van het creatieve klimaat in de bedrijven. In het
gepresenteerde advies is er dus niet alleen aandacht voor creativiteit
van medewerkers maar vooral voor het creatieve klimaat in de
organisatie. De beste presentatie is beloond met de Erasmus Syntens
Creativity for Innovation Award 2008. De bedrijven zijn nu met Syntens
de adviezen aan het uitwerken zodat er ook werkelijk innovatie op
bedrijfsniveau plaats vindt.
Zie ook:
http://www.rsm.nl/RSM2/Newsroom/ItemPortletPage?p_item_id=5107485&p_pg
_id=133&p_page_id=2610202
Universiteit Maastricht (UM)
Bij de Universiteit van Maastricht ligt het accent meer op marketing
en is dit het tweede jaar voor het traject waarbij studenten en
Syntens samen het MKB adviseren. Sinds februari werken internationale
studenten aan een concreet marketingvraagstuk bij bedrijven, vanuit de
vraag Wat is uw waardepropositie?. Syntens selecteerde hiervoor
Limburgse bedrijven bij wie het inzetten van creativiteit een
belemmering is. Deze bedrijven geven aan dat ze scherper naar nieuwe
producten en diensten willen kijken maar onvoldoende vaardigheden en
tijd hiervoor hebben. Eind maart presenteerden de studenten hun
bevindingen en nu gaan de bedrijven samen met Syntens aan de slag.
Syntens helpt de bedrijven om weloverwogen beslissingen te nemen en
stappen te zetten. Naast het individuele traject verzorgt Syntens
bovendien een leren-van-elkaar-kring waarbij de adviezen van de
studenten door de ondernemers met elkaar gedeeld worden. Nog voor de
zomer verwachten wij u meer te kunnen vertellen over de resultaten van
dit innovatietraject.
Noot voor de pers.
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met
Syntens, Ingrid van Berlo, Communicatieadviseur, tel. 088-444 0 516,
e-mail: ibe@syntens.nl.
Bijschrift: Winnaars van de Erasmus Syntens Creativity for Innovation
Award 2008
Profiel Syntens
Syntens zet ondernemers aan tot succesvol innoveren,waarbij het gaat
om vernieuwing van product, dienst, proces of organisatie. Dat gebeurt
op basis van adviezen, voorlichtingsbijeenkomsten en doorverwijzing
naar een netwerk van experts en kennisinstellingen. De -veelal
kosteloze- activiteiten worden mogelijk gemaakt door het Ministerie
van Economische Zaken.
Syntens