AutoRai

Porsche verfijnt Cayenne S Transsyberia

(4/11/2008)
Voor de nieuwe editie van de rally van Moskou naar de Mongoolse hoofdstad Ulaanbaatar heeft Porsche een verbeterde versie van de succesvolle Cayenne S Transsyberia ontwikkeld.

In een van de langste en zwaarste autorallyâs ter wereld, de 7.100 kilometer lange Transsyberia Rally 2008, mikt Porsche opnieuw op het erepodium. Tijdens de vorige editie debuteerde Porsche met drie Cayennes S Transsyberia en legde daarmee beslag op de eerste, tweede en derde plaats.

De marathonrally is duizend kilometer langer dan de editie van 2007 en vormt een ongekende uitputtingsslag voor autoâs en teams. Zowel de immense afstand als de zeer uiteenlopende omstandigheden vergen het uiterste. En meer.
Na het grimmige Oeral-gebergte trekt de karavaan via moerassig laagland in Siberië naar het rotsige Altai-gebergte, de Mongoolse steppen en de uitgestrekte Gobi-woestijn. De strikte regels staan bovendien weinig aanpassingen toe ten opzichte van de gewone productievoertuigen.

Hoge snelheid
Op basis van ervaringen van vorig jaar verfijnde Porsche de Cayenne S Transsyberia. Zowel de off-roadprestaties zijn verbeterd als de mogelijkheid om op hoge snelheid uitgestrekte vlaktes over te steken. Het motorcarter heeft een nieuwe, sterke beschermingsplaat. Daarbij heeft Porsche de maximale aan- en afrijhoek vergroot door carrosseriedelen te wijzigen. Bovendien zorgt de montage van nieuwe BFGoodrich all terrain-banden (265/65 R18 R) voor dertig millimeter meer bodemvrijheid. Zeker in ruig terrein zijn dit belangrijke voordelen. Bovendien zijn de zijkanten van de banden extra sterk waardoor de kans op beschadiging kleiner is.

De luchtvering is opnieuw afgesteld en Porsche monteert nu rallyschokdempers in plaats van de standaardexemplaren. Als gevolg van deze aanpassingen is de auto stabieler op hoge snelheid in het terrein. Het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), met twee actieve stabilisatorstangen die het overhellen van de carrosserie in bochten vrijwel elimineren, is aangepast voor de zware
wedstrijdomstandigheden.

De technici wijzigden de programmering van het Porsche Traction Management (PTM), dat de aandrijfkrachten over de voor- en achteras verdeelt en gebruikmaakt van verschillende sensoren om de juiste verdeling te berekenen. PTM schuift de grenzen van de tractie zeer ver op door middel van een sper van het achterdifferentieel en een sper tussen voor- en achteras, die eveneens door de elektronica bediend worden.

Directe inspuiting
De Cayenne S Transsyberia heeft een standaardmotor met directe inspuiting, die 283 kW/385 pk levert. De zestrapsautomaat is ongewijzigd ten opzichte van de productieversie maar heeft een kortere eindoverbrenging voor een krachtiger acceleratie en een gewijzigde programmering voor rijden in alle soorten ruw terrein.

Kou en hitte, hoge bergen, zachte modder, keiharde rotsgrond, mul zand en diepe rivieren: het parcours biedt alles. Voor doorwadingen heeft de Cayenne S Transsyberia portieren die tot ruithoogte waterdicht zijn. Om problemen door vocht te vermijden is een deel van de bedrading verlegd. De maximale doorwadingsdiepte van de auto bedraagt een indrukwekkende 78 centimeter. De luchtinlaat zit op de motorkap en kan voorzien worden van een snorkel, waardoor de luchtinlaat op dakhoogte komt te liggen. Dan kan een eventuele boeggolf de luchtinlaat niet bereiken.

De rally vormt ook een beproeving voor de techniek en voor de mensen. Tweepersoonstenten met isolatiematten, een inklapbare schep, een opvouwbare handzaag, een bijl, een lier, twee rijplaten, twee reservebanden, twee brandblussers, vier bevestigingspunten voor de trekhaak, een handbediende schijnwerper en een uitgebreide gereedschapsset als basisuitrusting spreken boekdelen. De Transsyberia Rally worden gereden op de grens van het mogelijke en het onmogelijke. Op 11 juli starten de rijders en twee weken later passeren ze de finish in Ulaanbaatar.