Porsche verfijnt Cayenne S Transsyberia
(4/11/2008)
Voor de nieuwe editie van de rally van Moskou naar de Mongoolse
hoofdstad Ulaanbaatar heeft Porsche een verbeterde versie van de
succesvolle Cayenne S Transsyberia ontwikkeld.
In een van de langste en zwaarste autorallyâs ter wereld, de 7.100
kilometer lange Transsyberia Rally 2008, mikt Porsche opnieuw op het
erepodium. Tijdens de vorige editie debuteerde Porsche met drie
Cayennes S Transsyberia en legde daarmee beslag op de eerste, tweede
en derde plaats.
De marathonrally is duizend kilometer langer dan de editie van 2007 en
vormt een ongekende uitputtingsslag voor autoâs en teams. Zowel de
immense afstand als de zeer uiteenlopende omstandigheden vergen het
uiterste. En meer.
Na het grimmige Oeral-gebergte trekt de karavaan via moerassig
laagland in Siberië naar het rotsige Altai-gebergte, de Mongoolse
steppen en de uitgestrekte Gobi-woestijn. De strikte regels staan
bovendien weinig aanpassingen toe ten opzichte van de gewone
productievoertuigen.
Hoge snelheid
Op basis van ervaringen van vorig jaar verfijnde Porsche de Cayenne S
Transsyberia. Zowel de off-roadprestaties zijn verbeterd als de
mogelijkheid om op hoge snelheid uitgestrekte vlaktes over te steken.
Het motorcarter heeft een nieuwe, sterke beschermingsplaat. Daarbij
heeft Porsche de maximale aan- en afrijhoek vergroot door
carrosseriedelen te wijzigen. Bovendien zorgt de montage van nieuwe
BFGoodrich all terrain-banden (265/65 R18 R) voor dertig millimeter
meer bodemvrijheid. Zeker in ruig terrein zijn dit belangrijke
voordelen. Bovendien zijn de zijkanten van de banden extra sterk
waardoor de kans op beschadiging kleiner is.
De luchtvering is opnieuw afgesteld en Porsche monteert nu
rallyschokdempers in plaats van de standaardexemplaren. Als gevolg van
deze aanpassingen is de auto stabieler op hoge snelheid in het
terrein. Het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), met twee actieve
stabilisatorstangen die het overhellen van de carrosserie in bochten
vrijwel elimineren, is aangepast voor de zware
wedstrijdomstandigheden.
De technici wijzigden de programmering van het Porsche Traction
Management (PTM), dat de aandrijfkrachten over de voor- en achteras
verdeelt en gebruikmaakt van verschillende sensoren om de juiste
verdeling te berekenen. PTM schuift de grenzen van de tractie zeer ver
op door middel van een sper van het achterdifferentieel en een sper
tussen voor- en achteras, die eveneens door de elektronica bediend
worden.
Directe inspuiting
De Cayenne S Transsyberia heeft een standaardmotor met directe
inspuiting, die 283 kW/385 pk levert. De zestrapsautomaat is
ongewijzigd ten opzichte van de productieversie maar heeft een kortere
eindoverbrenging voor een krachtiger acceleratie en een gewijzigde
programmering voor rijden in alle soorten ruw terrein.
Kou en hitte, hoge bergen, zachte modder, keiharde rotsgrond, mul zand
en diepe rivieren: het parcours biedt alles. Voor doorwadingen heeft
de Cayenne S Transsyberia portieren die tot ruithoogte waterdicht
zijn. Om problemen door vocht te vermijden is een deel van de
bedrading verlegd. De maximale doorwadingsdiepte van de auto bedraagt
een indrukwekkende 78 centimeter. De luchtinlaat zit op de motorkap en
kan voorzien worden van een snorkel, waardoor de luchtinlaat op
dakhoogte komt te liggen. Dan kan een eventuele boeggolf de
luchtinlaat niet bereiken.
De rally vormt ook een beproeving voor de techniek en voor de mensen.
Tweepersoonstenten met isolatiematten, een inklapbare schep, een
opvouwbare handzaag, een bijl, een lier, twee rijplaten, twee
reservebanden, twee brandblussers, vier bevestigingspunten voor de
trekhaak, een handbediende schijnwerper en een uitgebreide
gereedschapsset als basisuitrusting spreken boekdelen. De Transsyberia
Rally worden gereden op de grens van het mogelijke en het onmogelijke.
Op 11 juli starten de rijders en twee weken later passeren ze de
finish in Ulaanbaatar.
AutoRai