Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Toespraak staatssecretaris Bijleveld bij de jaarvergadering
van GBO. Overheid
10 april 2008
Elke dag, dames en heren, dat ik langer meeloop op het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt het me duidelijker dat
we bezig zijn met een ingrijpende verandering.
Ik zie een overheid die een sturende en leidende positie bóven de
maatschappij verlaat, om zich ín de maatschappij dienend op te
stellen.
Niet de overheid bepaalt meer waar burgers - ooit: onderdanen - zich
aan moeten houden; de burgers zijn het beginpunt van de
dienstverlening door de overheid. De burgers bepalen meer en meer het
handelen van de overheid.
Burgers zelf hebben dat vaak nog niet in de gaten. Er wordt met andere
woorden nog steeds flink gemopperd en vaak ook heel terecht moet ik er
eerlijk bij zeggen. En politici versterken dat gevoel.
Maar toch: "e pur se muove" en "toch beweegt hij", om Galileï maar
weer eens te citeren.
We kantelen, en als we vast houden aan onze uitgangspunten zal op den
duur ook de burger zich realiseren dat de overheid een dienende
overheid is geworden.
Waarom begin ik hiermee op de jaarvergadering van de GBO.Overheid?
Ik doe dat om u er aan te herinneren dat - hoe groot we de hoofdletter
E ook schrijven - de electronica, en wat we er allemaal mee kunnen; en
wat we er nog béter mee kunnen; en wat we er nog veel beter sámen mee
kunnen; dat is allemaal ondersteunend aan de dienstverlening van de
overheid aan de burgers.
En aan het bedrijfsleven, laat ik er dat gauw bijzeggen.
Met andere woorden, dames en heren, het gaat niet om de hard- of de
software en wat voor verbazingwekkende zaken we daarmee kunnen
bereiken.
Het gaat om niets meer of minder dan mevrouw Petersen die een
vergunning wil voor een dakkapel en om mijnheer Van der Laan die naar
een verzorgingsflat moet.
Ik heb onlangs voor een congres van de OESO gesproken over het feit
dat E-overheid er niet voor is, om het onszelf als overheid
makkelijker te maken. Nee, het is een middel is om burgers en
bedrijfsleven beter toe te rusten. Empowerment heet dat dan.
Het bedrijfsleven moet door E-overheid in een omgeving kunnen opereren
waarbinnen het snel, gemakkelijk en met vertrouwen zaken kan doen;
nationaal en internationaal.
De wegen binnen de cyberspace moeten goed berijdbaar zijn, zomer en
winter. En er hoort geen ruimte te zijn waar E-struikrovers zich
kunnen verschuilen.
Het zakenleven moet kunnen floreren mét onze steun op dit gebied en in
elk geval zonder al of niet nieuwe belemmeringen.
Voor de burgers geldt dat uitgangspunt nog meer. In een democratie
hebben burgers het voor het zeggen. Hun belang is leidend en hun
zeggenschap is cruciaal.
E-overheid gaat dus ook over het meer macht geven aan burgers. Zij
kunnen ons beter aangeven wat ze willen. Zij zullen ons ook beter in
de gaten houden, door te volgen wat er met hun aanvragen en
voorstellen gebeurt.
E-overheid gaat dus niet alleen over efficiëntie en effectiviteit. Het
gaat ook over verdere democratisering, over toegankelijkheid en
transparantie. En het is belangrijk om ons daar heel goed van bewust
te zijn.
Dames en heen, dit Kabinet is ambitieus als het gaat om het oplossen
van knelpunten en administratieve lasten. Het moet wat mij betreft
merkbaar beter worden voor burgers en bedrijven.
Digitalisering is daarbij essentieel en we moeten ook durven
doorpakken als we denken dat het achterblijft.
Het is natuurlijk van groot belang dat we de noodzaak tot samenwerken
voelen. Het is zelfs één van de uitgangspunten van GBO. Overheid dat
overheden daar vrijwillig meedoen.
Maar dat neemt niet weg dat we zo nu en dan eens wat druk op de ketel
moeten zetten.
U kent het rapport van Wallage en Postma: Het Uur van de Waarheid. Dat
zegt dat er een sterkere regie nodig is bij de ontwikkeling en
invoering van de digitale dienstverlening.
Ik moet nog reageren op dat rapport, maar grosso modo spreekt het me
aan. Het gaat om meer regie en meer focus
Verleden week kwam een onderzoek naar buiten waarin geconstateerd werd
dat veel gemeenten digitaal nog niet up-to-date zijn. De reactie van
de VNG was dat dit kwam omdat het Rijk steeds nieuwe verzoeken tot
digitalisering deed waardoor de interne processen vertraging zouden
oplopen. Tsjaaa ....... .
Eenmalig aanleveren en hergebruik van gegevens. Eén betrouwbaar
systeem om je aan de overheid bekend te maken en in vertrouwen
gegevens uit te wisselen. Open standaarden om niet afhankelijk te zijn
van leveranciers.
Dames en heren, ik vertel u niets nieuws als ik zeg dat dit onze
prioriteiten zijn.
Daarbij hebben we GBO.Overheid hard nodig. En als ik zeg " we", dan
bedoel ik ook: u én ik. GBO.Overheid biedt ons - publieke
dienstverleners - een samenhangende ICT-infrastructuur.
Ik daarom heel tevreden dat ik kan aankondigen dat de problemen voor
de financiering van het werk van GBO.Overheid zijn opgelost.
Ik geef toe, we hebben wat moeten harrewarren, maar het is rond en dat
betekent dat u ook als klant in de toekomst op GBO.Overheid kunt
blijven rekenen.
Ik begon met waar het volgens mij in principe om draait: de burger.
Die bepaalt ons handelen. Daar houden wij ons mee bezig, dat is als
overheid onze core -business.
GBO.Overheid biedt ons een helpende hand; ik neem die graag aan. U
ook, hoop ik.
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties