AutoRai

Volkswagen Passat CC boordevol innovaties

(4/10/2008)
Tijdens de ontwikkeling van de Passat CC heeft Volkswagen de nadruk gelegd op innovatie en rijdynamiek. Dit resulteerde in tal van innovaties, zoals Lane Assist, Active Cruise Control, zelfdichtende banden en variabele onderstelafstemming.
De 1.8 TSI en 2.0 TDI motoren benadrukken het duurzame karakter van de stijlvolle coupé. Ze voldoen aan de Euro5-emissienorm en hebben energielabel B. De prijzen van Volkswagens innovatieve vierdeurs Comfort Coupé beginnen bij ⬠36.990,- incl. btw/bpm.

Tijdens de ontwikkeling van de Passat CC (Comfort Coupé) heeft Volkswagen ingezet op innovatie en rijdynamiek. Dit heeft tot tal van systemen geleid die de rijdynamiek, de veiligheid en het comfort verhogen. Nieuw is Lane Assist. Dit systeem stuurt de Passat CC automatisch naar zijn rijstrook terug wanneer zonder richting aan te geven van baan wordt gewisseld. Rond veertien procent van alle aanrijdingen met gewonden wordt veroorzaakt doordat de bestuurder onverwachts afdwaalt van de rijbaan. Lane Assist kan dus een belangrijke bijdrage leveren aan een vermindering van het aantal ongelukken.

Rijdynamiek
Dynamic Drive Control (DDC) staat voor variabele onderstelafstemming. DDC regelt niet alleen de demperkarakteristiek, maar beïnvloedt ook de mate van stuurbekrachtiging. De bestuurder kan kiezen uit de programmaâs Normaal, Sport en Comfort. Standaard zal elke Passat CC met de zelfdichtende banden van Continental worden geleverd. De bandenfabrikant ontwikkelde het systeem en noemde het ContiSeal. Met deze banden kan de Passat CC zijn reis vervolgen terwijl een band is doorboord met bijvoorbeeld een spijker of een schroef. Een beschermende laag aan de binnenkant van de band dicht onmiddellijk eventuele gaatjes met een diameter tot vijf millimeter, zodat er geen lucht kan ontsnappen. In de praktijk betekent dat het ContiSeal-systeem in ongeveer 85 procent van de gevallen lekkage kan voorkomen.

Energielabel B
Volkswagen levert de Passat CC met benzine- en dieselmotoren variërend in vermogen van 103 kW/140 pk tot 220 kW/300 pk. De Passat CC 1.8 TSI (118 kW/160 pk) en 2.0 TDI (103 kW/140 pk) krijgen vanwege het lage brandstofverbruik (7,6 en 5,8 l/100 km) en de geringe CO2-uitstoot het energielabel B. Dit levert een bpm-korting op van ⬠700,-. De dieselmotoren - er is ook een 2.0 TDI met 125 kW/170 pk - zijn standaard voorzien van een roetfilter en voldoen net als de 1.8 TSI aan de Euro5-emissienorm die vanaf 2009 van kracht is. Naast de genoemde 1.8 TSI-benzinemotor is de Passat CC ook leverbaar met een 2.0 TSI met 147 kW/200 pk en een 3.6 V6 FSI met 220 kW/300 pk.

Park Assist
Optioneel voorziet Volkswagen de Passat CC van Park Assist; met één druk op de knop stuurt de auto zichzelf in het parkeervak. Een andere innovatieve voorziening is Active Cruise Control (ACC) waarmee de auto automatisch een minimale vooraf ingestelde afstand tot de voorligger aanhoudt. Het systeem remt af als het nodig is en accelereert tot de voorgeprogrammeerde snelheid zodra de weg vrij is. Als optie is het systeem uit te breiden met Front Assist dat automatisch de auto afremt wanneer er onverwachts een obstakel op de weg verschijnt.

Vanaf 19 juni staat de Volkswagen Passat Comfort Coupé in de showroom van de dealers. De vanafprijs bedraagt ⬠36.990,-. Standaard is de vierdeurs-coupé uitgerust met een audiosysteem met acht luidsprekers, een wisselaar voor zes cd's, Climatronic (automatische airconditioning), een multifunctioneel lederen stuurwiel, 17-inch lichtmetalen velgen, mistlampen voor, sportstoelen, cruisecontrol en een Elektronisch Stabilisatie Programma (ESP).