Volkswagen Passat CC boordevol innovaties
(4/10/2008)
Tijdens de ontwikkeling van de Passat CC heeft Volkswagen de nadruk
gelegd op innovatie en rijdynamiek. Dit resulteerde in tal van
innovaties, zoals Lane Assist, Active Cruise Control, zelfdichtende
banden en variabele onderstelafstemming.
De 1.8 TSI en 2.0 TDI motoren benadrukken het duurzame karakter van de
stijlvolle coupé. Ze voldoen aan de Euro5-emissienorm en hebben
energielabel B. De prijzen van Volkswagens innovatieve vierdeurs
Comfort Coupé beginnen bij ⬠36.990,- incl. btw/bpm.
Tijdens de ontwikkeling van de Passat CC (Comfort Coupé) heeft
Volkswagen ingezet op innovatie en rijdynamiek. Dit heeft tot tal van
systemen geleid die de rijdynamiek, de veiligheid en het comfort
verhogen. Nieuw is Lane Assist. Dit systeem stuurt de Passat CC
automatisch naar zijn rijstrook terug wanneer zonder richting aan te
geven van baan wordt gewisseld. Rond veertien procent van alle
aanrijdingen met gewonden wordt veroorzaakt doordat de bestuurder
onverwachts afdwaalt van de rijbaan. Lane Assist kan dus een
belangrijke bijdrage leveren aan een vermindering van het aantal
ongelukken.
Rijdynamiek
Dynamic Drive Control (DDC) staat voor variabele onderstelafstemming.
DDC regelt niet alleen de demperkarakteristiek, maar beïnvloedt ook
de mate van stuurbekrachtiging. De bestuurder kan kiezen uit de
programmaâs Normaal, Sport en Comfort. Standaard zal elke Passat CC
met de zelfdichtende banden van Continental worden geleverd. De
bandenfabrikant ontwikkelde het systeem en noemde het ContiSeal. Met
deze banden kan de Passat CC zijn reis vervolgen terwijl een band is
doorboord met bijvoorbeeld een spijker of een schroef. Een
beschermende laag aan de binnenkant van de band dicht onmiddellijk
eventuele gaatjes met een diameter tot vijf millimeter, zodat er geen
lucht kan ontsnappen. In de praktijk betekent dat het
ContiSeal-systeem in ongeveer 85 procent van de gevallen lekkage kan
voorkomen.
Energielabel B
Volkswagen levert de Passat CC met benzine- en dieselmotoren
variërend in vermogen van 103 kW/140 pk tot 220 kW/300 pk. De Passat
CC 1.8 TSI (118 kW/160 pk) en 2.0 TDI (103 kW/140 pk) krijgen vanwege
het lage brandstofverbruik (7,6 en 5,8 l/100 km) en de geringe
CO2-uitstoot het energielabel B. Dit levert een bpm-korting op van â¬
700,-. De dieselmotoren - er is ook een 2.0 TDI met 125 kW/170 pk -
zijn standaard voorzien van een roetfilter en voldoen net als de 1.8
TSI aan de Euro5-emissienorm die vanaf 2009 van kracht is.
Naast de genoemde 1.8 TSI-benzinemotor is de Passat CC ook leverbaar
met een 2.0 TSI met 147 kW/200 pk en een 3.6 V6 FSI met 220 kW/300 pk.
Park Assist
Optioneel voorziet Volkswagen de Passat CC van Park Assist; met één
druk op de knop stuurt de auto zichzelf in het parkeervak. Een andere
innovatieve voorziening is Active Cruise Control (ACC) waarmee de auto
automatisch een minimale vooraf ingestelde afstand tot de voorligger
aanhoudt. Het systeem remt af als het nodig is en accelereert tot de
voorgeprogrammeerde snelheid zodra de weg vrij is. Als optie is het
systeem uit te breiden met Front Assist dat automatisch de auto afremt
wanneer er onverwachts een obstakel op de weg verschijnt.
Vanaf 19 juni staat de Volkswagen Passat Comfort Coupé in de showroom
van de dealers. De vanafprijs bedraagt ⬠36.990,-. Standaard is de
vierdeurs-coupé uitgerust met een audiosysteem met acht luidsprekers,
een wisselaar voor zes cd's, Climatronic (automatische
airconditioning), een multifunctioneel lederen stuurwiel, 17-inch
lichtmetalen velgen, mistlampen voor, sportstoelen, cruisecontrol en
een Elektronisch Stabilisatie Programma (ESP).
AutoRai