KPMG


"Minder regelgeving begint bij cultuur aan de top"

10|04|08 - Ben van der Veer zei dit bij de overhandiging van het rapport 'Hypegiaphobia' aan staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken. Met het rapport wil KPMG een bijdrage leveren aan de zoektocht naar een nieuwe balans tussen de toenemende regelgeving en een cultuur die ruimte geeft voor vertrouwen.

"De cultuur aan de top bij bedrijven en instellingen speelt een belangrijke rol bij de maatschappelijke behoefte om het aantal regels en het toezicht hierop fors terug te dringen. Regels en richtlijnen ontstaan vaak als reactie op een incident dat grote maatschappelijke of economische beroering wekt."

Volgens bestuursvoorzitter Ben van der Veer van KPMG is het voorkomen van incidenten en ongewenst gedrag echter geen kwestie van regels, maar van vertrouwen, integriteit, cultuur en ethiek, met name aan de top van organisaties.

Van der Veer: "Bestuurders en managers moeten dan ook terug naar het 'voorbeeldgedrag' en laten zien dat zij hun verantwoordelijkheid nemen. Bovendien zullen zij daar op aangesproken moeten worden."

Van der Veer zei dit vandaag bij de overhandiging van het rapport 'Hypegiaphobia' aan staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken. Met het rapport wil KPMG een bijdrage leveren aan de zoektocht naar een nieuwe balans tussen de toenemende regelgeving en een cultuur die ruimte geeft voor vertrouwen.

In het creëren van een omgeving waarin niet de regels centraal staan, maar het vertrouwen, vormen politici, toezichthouders, bestuurders, commissarissen en accountants volgens Van der Veer de belangrijkste spelers. Van der Veer: "Commissarissen bijvoorbeeld moeten meer instrumenten in handen krijgen om hun toezichthoudende rol te kunnen uitoefenen en cultuur, ethiek en integriteit aan de top te kunnen meten. Maar ook de bestuurders van de toekomst, jonge mensen die op dit moment een MBA opleiding volgen, moeten zich nu al bewust worden van integriteit, cultuur en ethiek en in een vroegtijdig stadium een eigen waardesysteem leren ontwikkelen."

Ruimte geven aan vertrouwen is volgens Van der Veer cruciaal voor het terugdringen van het aantal regels. Van der Veer: "Want vrijwel iedereen is het erover eens dat de juridisering en het oprukkende indekgedrag een halt moet worden toegeroepen en eigenlijk niet zo goed bij onze cultuur past. Het vertrouwen in organisaties werd en wordt in de meeste discussies afgemeten aan de 'harde' controlemaatregelen die organisaties treffen. Harde controles zijn echter zinloos als deze maatregelen niet in de context van de juiste organisatiecultuur vallen.

Indien harde controlemaatregelen door medewerkers niet serieus worden genomen, verworden ze tot tandeloze papierentijgers, tot handboeken die ongebruikt in de kast staan. Indien een gedragscode medewerkers verbiedt om relatiegeschenken aan te nemen, maar de cultuur van het hogere management is een hele andere, dan laat het zich raden hoe de effectiviteit van die gedragscode zal zijn. Organisaties zijn geneigd deze 'zachte' factoren instrumenteel toe te passen in een poging aantoonbaar te maken 'in control' te zijn. Het gevolg is een gedragscode die in de praktijk niet tot leven komt."

Organisaties hebben volgens Van der Veer dan ook een dringende behoefte om een ontwikkeling door te maken van compliance, het volgen van wet- en regelgeving, naar corporate culture, waarin in de cultuur en de waarden van medewerkers centraal staan. "Hiertoe gaat KPMG onder meer het debat met alle maatschappelijke partijen opzoeken via een aantal expertsessies. Daarnaast zal een argumentenkaart worden ontwikkeld op basis waarvan in debat zal worden gegaan met deze partijen. Voor de MBA-opleidingen ontwikkelt KPMG lesmateriaal op het gebied van cultuur, ethiek en integriteit en speciaal voor commissarissen zullen wij instrumenten beschikbaar stellen om deze zaken meetbaar en bespreekbaar te maken en te gebruiken bij het uitoefenen van hun toezichthoudende rol."

Kijk voor meer informatie ook op www.Hypegiaphobia.nl. Voor het downloaden of bestellen van het rapport, klikt u hier.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.