KPMG
"Minder regelgeving begint bij cultuur aan de top"
10|04|08 - Ben van der Veer zei dit bij de overhandiging van het
rapport 'Hypegiaphobia' aan staatssecretaris Frank Heemskerk van
Economische Zaken. Met het rapport wil KPMG een bijdrage leveren aan
de zoektocht naar een nieuwe balans tussen de toenemende regelgeving
en een cultuur die ruimte geeft voor vertrouwen.
"De cultuur aan de top bij bedrijven en instellingen speelt een
belangrijke rol bij de maatschappelijke behoefte om het aantal regels
en het toezicht hierop fors terug te dringen. Regels en richtlijnen
ontstaan vaak als reactie op een incident dat grote maatschappelijke
of economische beroering wekt."
Volgens bestuursvoorzitter Ben van der Veer van KPMG is het voorkomen
van incidenten en ongewenst gedrag echter geen kwestie van regels,
maar van vertrouwen, integriteit, cultuur en ethiek, met name aan de
top van organisaties.
Van der Veer: "Bestuurders en managers moeten dan ook terug naar het
'voorbeeldgedrag' en laten zien dat zij hun verantwoordelijkheid
nemen. Bovendien zullen zij daar op aangesproken moeten worden."
Van der Veer zei dit vandaag bij de overhandiging van het rapport
'Hypegiaphobia' aan staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische
Zaken. Met het rapport wil KPMG een bijdrage leveren aan de zoektocht
naar een nieuwe balans tussen de toenemende regelgeving en een cultuur
die ruimte geeft voor vertrouwen.
In het creëren van een omgeving waarin niet de regels centraal staan,
maar het vertrouwen, vormen politici, toezichthouders, bestuurders,
commissarissen en accountants volgens Van der Veer de belangrijkste
spelers. Van der Veer: "Commissarissen bijvoorbeeld moeten meer
instrumenten in handen krijgen om hun toezichthoudende rol te kunnen
uitoefenen en cultuur, ethiek en integriteit aan de top te kunnen
meten. Maar ook de bestuurders van de toekomst, jonge mensen die op
dit moment een MBA opleiding volgen, moeten zich nu al bewust worden
van integriteit, cultuur en ethiek en in een vroegtijdig stadium een
eigen waardesysteem leren ontwikkelen."
Ruimte geven aan vertrouwen is volgens Van der Veer cruciaal voor het
terugdringen van het aantal regels. Van der Veer: "Want vrijwel
iedereen is het erover eens dat de juridisering en het oprukkende
indekgedrag een halt moet worden toegeroepen en eigenlijk niet zo goed
bij onze cultuur past. Het vertrouwen in organisaties werd en wordt in
de meeste discussies afgemeten aan de 'harde' controlemaatregelen die
organisaties treffen. Harde controles zijn echter zinloos als deze
maatregelen niet in de context van de juiste organisatiecultuur
vallen.
Indien harde controlemaatregelen door medewerkers niet serieus worden
genomen, verworden ze tot tandeloze papierentijgers, tot handboeken
die ongebruikt in de kast staan. Indien een gedragscode medewerkers
verbiedt om relatiegeschenken aan te nemen, maar de cultuur van het
hogere management is een hele andere, dan laat het zich raden hoe de
effectiviteit van die gedragscode zal zijn. Organisaties zijn geneigd
deze 'zachte' factoren instrumenteel toe te passen in een poging
aantoonbaar te maken 'in control' te zijn. Het gevolg is een
gedragscode die in de praktijk niet tot leven komt."
Organisaties hebben volgens Van der Veer dan ook een dringende
behoefte om een ontwikkeling door te maken van compliance, het volgen
van wet- en regelgeving, naar corporate culture, waarin in de cultuur
en de waarden van medewerkers centraal staan. "Hiertoe gaat KPMG onder
meer het debat met alle maatschappelijke partijen opzoeken via een
aantal expertsessies. Daarnaast zal een argumentenkaart worden
ontwikkeld op basis waarvan in debat zal worden gegaan met deze
partijen. Voor de MBA-opleidingen ontwikkelt KPMG lesmateriaal op het
gebied van cultuur, ethiek en integriteit en speciaal voor
commissarissen zullen wij instrumenten beschikbaar stellen om deze
zaken meetbaar en bespreekbaar te maken en te gebruiken bij het
uitoefenen van hun toezichthoudende rol."
Kijk voor meer informatie ook op www.Hypegiaphobia.nl.
Voor het downloaden of bestellen van het rapport, klikt u hier.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.