FNV Jong: 1 op de 5 jongeren aangesproken op uiterlijk
10/04/2008 11:07
FNV Vakcentrale
1 op de 5 jongeren is op het werk wel eens aangesproken op hun uiterlijk. Jongeren moeten vaak de sieraden of accessoires die zij dragen op de werkvloer afdoen of veranderen. Dit blijkt uit een onderzoek dat FNV Jong heeft uitgevoerd. FNV Jong wil met een campagne over 'Werk & Uiterlijk' bijdragen aan meer duidelijkheid en begrip. Jongeren moeten met hun baas in gesprek gaan over uiterlijk op het werk. FNV Jong wil jongeren de middelen geven om zich tijdens een gesprek mondig op te stellen.
'Als jongere heb je bepaalde rechten, ook als het gaat om je uiterlijk. Het gaat daarbij om jouw smaak, en niet die van de baas. Vaak worden jongeren nu niet op de juiste manier aangesproken op hun uiterlijk', aldus Jeroen de Glas, die vanmiddag officieel voorzitter wordt van FNV Jong.
Een derde van de jongeren draagt oorbellen (33 procent) of make up (17 procent). Tattoo's en piercings worden veel minder gedragen. Een deel van deze jongeren moet oorbellen, tattoo's of piercings verbergen of afdoen. 'Een bedrijf mag eisen stellen in verband met veiligheid of hygiëne, dus losse haren in een kapje aan de lopende band of etenswaren, logisch', zegt Jeroen de Glas. Toch gebeurt het vaak dat werkgevers jongeren op een verkeerde manier aanspreken op hun uiterlijk en daarvoor absurde argumenten gebruiken.
FNV Jong hoort veel verhalen van jongeren over uiterlijk op het werk. Zo mag een jongen van zijn baas zijn T-shirt met Jimi Hendrix niet meer dragen, omdat dit anderen jongeren aan zou zetten tot blowen. Ook komt het voor dat een jongen met een oorbel die in een supermarkt werkt, de oorbel niet in mag omdat dit aanstootgevend zou zijn. De Glas: 'je ziet onduidelijkheid en willekeur op de werkvloer. En willekeur leidt tot onbegrip'.
http://www.fnvjong.nl