Gemeente Zwolle

vragen over Overlast voor (brom)fietsers op de brug over het Zwolle-IJsselkanaal

Aan het College van Burgemeester en Wethouders

Zwolle, 7 maart 2008

Betreft: artikel 44 vragen Swollwacht inzake Overlast voor (brom) fietsers door opspattend (modder)water en snedige windvlagen terwijl zij gebruik maken van het fietspad op de brug over het Zwolle- IJsselkanaal

Geacht college,

De Swollwachtfractie is de afgelopen tijd meerdere malen benaderd door bewoners en omwonenden van de wijk Westenholte, alsmede door dagelijks passerende schoolkinderen uit de omgeving van Zwolle op hun weg naar school. Allen klagen erover, dat wanneer het regent en stormt, zij veel hinder ondervinden van opspattend water en snedige windvlagen van vooral het vrachtverkeer wat hen passeert over de rijbaan van de brug over het Zwolle-IJsselkanaal, terwijl zij gebruik maken van het daar naast liggende - veel gebruikte - fietspad. Onlangs werd daar tijdens het inspreken voor een raads- of commissievergadering ook reeds op gewezen door een inwoner van Westenholte.

De brug over het Zwolle-IJsselkanaal is voor velen de kortste route om per (brom)fiets naar werk e/o school te komen. Het (brom)fietsverkeer moet daarvoor gebruik maken van het fietspad, dat aan één zijde van de brug is aangelegd en uitkomt op de onlangs (in 2007) geopende Westenholterbrug.

Tussen de rijbaan voor het autoverkeer en (brom)fietsverkeer is de weg afgebakend door een open hekwerk voor de veiligheid van deze weggebruikers. Echter dit hekwerk biedt géén resp. onvoldoende bescherming tegen het opspattende water van het langsrazende autoverkeer. Het brom)fietsverkeer ondervindt daarvan in grote mate overlast en is bij regenachtige weersomstandigheden helemaal smerig door het opspattende (modder)water.

De Swollwachtfractie wenst van het College dan ook antwoord c.q verduidelijking te krijgen op de volgende vragen aangaande dit onderwerp.


1. Bent u met ons van mening, dat het ontoelaatbaar is, dat (brom)fietsverkeer overlast ondervindt van opspattend (modder)water en snedige windvlagen terwijl zij gebruik maken van het fietspad op de brug over het Zwolle-IJsselkanaal?
2. Bent u met ons van mening dat het (brom)fietsverkeer hiertegen beschermd dient te worden?
3. Bent u met ons van mening dat er op deze brug aanpassingen dienen te worden aangebracht om deze vervelende en ellendige overlast te voorkomen?
4. Is het uw college bekend, dat er op de Merwedebrug (de A27 over de Bergsche Maas) reeds aanpassingen zijn gedaan ter bescherming van het (brom)fietsverkeer?.
5. Is uw college bereid te onderzoeken of soortgelijke voorzieningen aangebracht kunnen worden op de brug over het Zwolle-IJsselkanaal, t.w. aan de zijde van het fietspad?
6. Is uw college met ons van mening, dat voor alle verkeer, dus ook het (brom)fietsverkeer de veiligheid voorop moet staan, zeker op een fietsroute waar nergens een mogelijkheid is om te kunnen schuilen?

Graag verneem ik van u spoedig de antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Trudy Kistemaker, raadslid Swollwacht

De beantwoording luidt als volgt:


1. In algemene zin zijn wij het zeker met u eens. Wij willen het gebruik van de fiets stimuleren en daarvoor het comfort van de fietser verhogen. Daarom hebben wij naar aanleiding van klachten dit gecontroleerd met zogenaamde spatplanken. Tijdens de onderzoeksperiode van enkele maanden is geen noemenswaardige modder opgespat tegen de spatplanken.
2. In principe wel, ondanks de resultaten van het onderzoek (zie onder 1)
3. Bij het realiseren van het tweezijdig fietspad is reeds onderzoek gedaan naar de verbredingsmogelijkheden om dergelijk voorzieningen te kunnen treffen. Volgens Rijkswaterstaat (de eigenaar van het kunstwerk) is verbreding niet mogelijk.
4. Ja, maar het betreft hier een vangrailconstructie ter bescherming van het verkeer op de autosnelweg èn de vakwerkliggers (pilaren) van de brug.
5. Voor een soortgelijke voorziening is geen ruimte (is al onderzocht, zie 3).
6. Ja, de veiligheid voor alle verkeer en met name de kwetsbare doelgroepen staat voorop. Financiële middelen om verkeersveiligheid te verbeteren zetten we in eerste instantie in op locaties waar de objectieve ongevallencijfers daarom vragen.

Burgemeester en Wethouders van Zwolle,

de burgemeester, H.J. Meijer

de secretaris, O. Dijkstra

Bron: Raadsgriffie

Datum van 07-03-2008 tot 06-09-2008