Adecco en de Baak zetten ondernemerschap op scherp
10/04/2008 09:32
Adecco
Een buitengewoon krachtig staaltje van spontane productinnovatie
ADECCO EN DE BAAK
ZETTEN ONDERNEMERSCHAP OP SCHERP
Utrecht, 10 april 2008
Kan innovatie 'toeval' zijn? Soms wel. Zo zijn Adecco-werkontbijtsessies over de wenselijkheid van intern ondernemerschap, georganiseerd in samenwerking met de Baak Management Centrum VNO-NCW, uitgegroeid tot het innovatieve Baak programma 'Intern Ondernemen'. Deelnemers aan de ontbijtsessies, ondernemers van diverse pluimage, hebben zelf aangegeven dat daar dringende behoefte aan bestond. Het nieuwe Baak programma bedient hen op maat. Tegelijkertijd hebben de twee vooraanstaande dienstverleners een solide basis gelegd voor verdere samenwerking, gericht op kennisvergroting binnen alle vormen van ondernemerschap. Een volgend gezamenlijk kennistraject is alweer in de maak: 'wat kun je als ondernemer doen om de Einstein Generatie aan je te binden?'
"Onder eigen klanten merken wij dat er veel behoefte is aan compacte, interactieve meetings om specifieke kennis op te doen en met collega-ondernemers ervaringen te delen", aldus Rinus Wittenberg, Marketing Manager Adecco Nederland. "Om daarop in te spelen, organiseren wij door het hele land Adecco-werkontbijten. De thema's lopen uiteen van 'conflictbeheersing' en 'werkstressreductie' tot 'performancemanagement' en 'loopbaancoaching'. De belangstelling is altijd erg groot. Blijkt er behoefte te bestaan aan een follow up, dan vullen we dat op een adequate manier in. Dat het thema 'intern ondernemen' zoveel los zou maken, hebben wij overigens niet voorzien."
Schot in de roos
Voor de invulling en uitvoering van de werkontbijten werkt Adecco samen met diverse partners die hun sporen hebben verdiend in management development. De samenwerking met de Baak Management Centrum VNO-NCW loopt inmiddels een jaar . Marianne van Munster, Business Developer bij de Baak: "De werkontbijten over intern ondernemen bleken uitermate inspirerend, niet alleen voor de deelnemers, ook voor onszelf. De behoefte om intern ondernemerschap te stimuleren, is enorm. In het nieuwe Baak programma doen deelnemers de kennis en vaardigheden op om binnen hun organisatie tot actief ondernemen te komen. Ze worden uitgedaagd hun plannen concreet te maken, te handelen. Het programma blijkt een schot in de roos. Een mooi voorbeeld van 'spontane productinnovatie'.
Saillant detail is dat zowel Adecco als de Baak ook zelf de daad bij het woord hebben gevoegd om maximale ruimte te bieden voor 'intern ondernemen'. Adecco heeft zijn HR-dienstverlening wereldwijd ingedeeld in business lines met specialismen die zich richten op specifieke arbeidsmarktsegmenten en beroepsgroepen. Rinus Wittenberg: "Onze business lines en specialismen opereren feitelijk als 'specialistische ondernemingen' binnen een groter geheel. Het voordeel voor onze klanten is, dat wij onze dienstverlening vanuit gespecialiseerde een heden voor 100% afstemmen op specifieke behoeften en knelpunten op de arbeidsmarkt. De vereiste expertise is op deze manier optimaal toegankelijk en supersnel inzetbaar."
Ook bij de Baak is concreet werk gemaakt van intern ondernemerschap. Opleidingsactiviteiten worden ontwikkeld vanuit zogeheten 'Ondernemers Kernen'. Deze zijn resultaatverantwoordelijk voor hun eigen portfolio. Marianne van Munster van de Baak zegt: "Het biedt veel voordelen om als intern ondernemer te werken voor een ondernemerskern. Ik merk bijvoorbeeld dat wij vanuit onze kern Baakblue sneller en beter kunnen inspelen op actuele kennisbehoeften onder ondernemers, ingegeven door veranderingen in de markt. Een speedboot is nu eenmaal wendbaarder dan een olietanker."
Inspiratie en enthousiasme
Waar Adecco zich als grootste dienstverlener ter wereld met name inzet voor kennisvergroting met betrekking tot arbeidsmarktvraagstukken en operationele HR-processen, focust de Baak met tal van opleidingsprogramma's op uiteenlopende managementvaardigheden. Daarbij delen beide organisaties de visie dat permanente innovatie in ondernemerschap de sleutel is tot succes. Marianne van Munster, de Baak, zegt: "Openstaan voor vernieuwing en voor initiatieven helpt je als ondernemer altijd verder. Wij zijn daar zelf een mooi voorbeeld van. Wat een jaar geleden begon met een mailtje vanuit Adecco, is uitgegroeid tot het nieuwe, succesvolle Baak programma 'Intern Ondernemen' met veel respons en publicaties er omheen. Een bijzonder staaltje van innovatief ondernemerschap, co-creatie, en vooral inspiratie en enthousiasme. Ook bij ons volgende gezamenlijke kennistraject, een interactieve kennismaking met de Einstein Generatie, verwacht ik weer de nodige vervolgactiviteiten waarmee we ondernemers op maat van dienst kunnen zijn."
http://www.adecco.nl/