Campina
Friesland Foods en Campina bereiken akkoord over fusieovereenkomst
Directies en besturen/raden van commissarissen van Friesland Foods en
Campina hebben overeenstemming bereikt over het voorstel voor de
fusieovereenkomst die moet leiden tot de nieuwe zuivelonderneming
FrieslandCampina en de nieuwe zuivelcoöperatie FrieslandCampina. De
nieuwe onderneming zal beter kunnen inspelen op de ontwikkelingen in
de zuivelmarkt en de realisatie van de strategie van beide
ondernemingen kunnen versnellen. De concept-fusieovereenkomst wordt de
komende weken in regiobijeenkomsten en afdelingsvergaderingen
besproken met de leden-melkveehouders van beide coöperaties.
Vervolgens heeft op 7 mei de finale besluitvorming over de fusie
plaats door de leden-melkveehouders tijdens een algemene vergadering
van Friesland Foods en een ledenraad van Campina.
Slagvaardige onderneming
FrieslandCampina zal de natuurlijke rijkdom van melk benutten om
consumenten en klanten optimaal te bedienen en de best mogelijke
resultaten in de markt te behalen. Door de fusie ontstaat een
onderneming met sterke internationale merk- en marktposities op het
gebied van producten zoals consumptiemelk, melk in poeder- en
geconcentreerde vorm, zuiveldranken, yoghurts, desserts, room,
koffieverrijkers, baby- en kindervoeding, kaas, boter en
ingrediënten. FrieslandCampina krijgt een omvang die versterkte
kracht, aantrekkingskracht, stabiliteit en continuïteit geeft, de
onderneming zal synergieën kunnen realiseren die op termijn lagere
kosten en extra opbrengsten opleveren en de strategie zal gericht zijn
op het creëren van duurzame waarde voor consumenten, klanten en
medewerkers en daardoor dus duurzame waarde voor de 17.000
leden-melkveebedrijven, die zich zal vertalen in een toonaangevende
melkprijs in Noordwest-Europa.
FrieslandCampina zal zijn activiteiten in productgroepen en regio's
onderbrengen in een slagvaardige en doelgerichte structuur met vier
business groups: Consumer Products Western Europe, Consumer Products
International, Cheese & Butter en Ingredients. De jaaromzet van
FrieslandCampina zal, op basis van de cijfers van 2007, 9,1 miljard
euro bedragen. Daarmee behoort FrieslandCampina tot de wereldwijde
zuiveltop. De 17.000 leden-melkveebedrijven leveren gezamenlijk 8,3
miljard kilo melk. De onderneming telt 22.000 medewerkers en ruim 100
productielocaties en verkoopvestigingen wereldwijd.
Synergie-effecten
Friesland Foods en Campina zijn twee gezonde zuivelondernemingen, met
internationaal sterke marktposities. De fusieonderneming
FrieslandCampina krijgt een omvang die stabiliteit en continuïteit
levert. De strategie van de nieuwe onderneming zal gericht zijn op het
creëren van duurzame waarde voor consumenten, klanten en medewerkers
en daardoor dus duurzame waarde voor de leden-melkveehouders. De
onderneming zal synergieën kunnen realiseren die op termijn lagere
kosten en extra opbrengsten opleveren.
FrieslandCampina voorziet in het eerste jaar nog geen positief
synergie-effect op het resultaat, vanwege eenmalige kosten als gevolg
van de reorganisaties en de integratie van de beide ondernemingen. De
verwachting is dat de synergievoordelen tot 2012 gefaseerd zullen
worden gerealiseerd en uiteindelijk een omvang zullen hebben van circa
175 miljoen euro op jaarbasis.
Werkgelegenheid
FrieslandCampina wordt een inspirerende, internationale werkplek voor
zuivelprofessionals, met aantrekkelijke merken en producten. Groei van
de onderneming zal leiden tot nieuwe arbeidsplaatsen en nieuwe kansen
voor de werknemers, maar de komende jaren zal de fusie echter ook
gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. Vanwege het in elkaar
schuiven en verschuiven van locaties, zullen er tot 1 januari 2011
gefaseerd minstens 500 arbeidsplaatsen komen te vervallen van de in
totaal 22.000 arbeidsplaatsen die de fusiecombinatie telt.
FrieslandCampina zal er alles aan doen om de sociale gevolgen zo veel
mogelijk te beperken. Voor Nederland wil FrieslandCampina met de
vakorganisaties een nieuw sociaal plan afsluiten met als uitgangspunt
dat medewerkers worden begeleid in het vinden van een nieuwe functie
binnen of buiten FrieslandCampina ('van werk naar werk'). In eerste
instantie zullen vooral verschuivingen plaatsvinden in de
ondersteunende diensten en kantoorlocaties, waarbij het accent ligt op
Nederland en eventueel Duitsland en België. Het gaat vooral om
functies op de hoofdkantoren en kantoren van groepen en/of
werkmaatschappijen.
Friesland Foods en Campina hebben een adviesaanvraag en
instemmingsverzoek voorgelegd aan de centrale ondernemingsraden en een
consultatieverzoek ingediend bij de Europese ondernemingsraden.
Duurzame waarde voor leden-melkveehouders
Door de fusie leggen Friesland Foods en Campina een sterkere basis
voor het inkomen van de leden-melkveehouders, die gezamenlijk eigenaar
worden van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina. De waarde die
FrieslandCampina voor de leden creëert, wordt vooral zichtbaar in de
melkprijs. Deze melkprijs wordt bepaald door de algemene
marktontwikkelingen in de zuivelmarkt en de prestatie van
FrieslandCampina. Het resultaat (na betaling van de vergoeding op het
ledenvermogen en na reservering) van de onderneming komt geheel ten
goede aan de leden via de melkprijs. FrieslandCampina wil een
melkprijs uitbetalen die toonaangevend is en daarmee behoort tot de
beste in Noordwest-Europa, gemiddeld over een reeks van jaren.
FrieslandCampina garandeert de afname van het verwachte groeiende
melkvolume van de leden. Zuivelcoöperatie FrieslandCampina heeft de
ambitie om dichtbij de leden te staan en krijgt daarom een efficiënte
zeggenschapsstructuur, die herkenbaar is voor de leden-melkveehouders.
Zij krijgen de ruimte om hun betrokkenheid te tonen.
Financiering
FrieslandCampina zal met een nieuw systeem van ledenfinanciering gaan
werken. Leden-melkveehouders nemen deel in de financiering van de
onderneming via ledencertificaten en via ledenobligaties, die beide op
naam zijn gesteld. Na de fusie zal de groei van een bedrijf van een
lid-melkveehouder niet leiden tot extra financieringsinspanning. Ook
kunnen leden en bedrijfsbeëindigers vrijwillig extra ledenobligaties
bezitten. Zij ontvangen voor het vermogen op naam een marktconforme
vergoeding.
Uit de waardering van beide ondernemingen is voortgekomen dat, om een
gelijkwaardige uitgangspositie te verkrijgen, de leden van Friesland
Foods op het moment van fusie ledencertificaten ontvangen ter waarde
van 6,00 euro per 105 kilogram geleverde melk in het quotumjaar
2007/2008. Dit vermogen op naam gaat ten laste van de algemene reserve
van FrieslandCampina.
Voor leden-melkveehouders van Campina wordt het bedrag aan
ledenbewijzen dat zij moeten bezitten op 1 april 2008 omgezet in
ledencertificaten.
Tijdpad
De centrale ondernemingsraden van beide ondernemingen zijn gevraagd
advies uit te brengen. De internationale ondernemingsraden zijn om
consultatie gevraagd.
Op 7 mei 2008 nemen de algemene vergadering van Friesland Foods en de
ledenraad van Campina een besluit over de fusie. Voor die tijd vinden
regiobijeenkomsten en afdelingsvergaderingen plaats. Alle leden
krijgen daar uitgebreide informatie over het fusievoorstel en alle
ruimte om hun mening te geven. Na 7 mei moeten de bevoegde
mededingingsautoriteiten, waaronder de Europese Commissie, nog hun
goedkeuring aan de fusie geven. Naar verwachting is het besluit van de
Europese Commissie in het najaar van 2008 bekend.
Meppel/Zaltbommel, Nederland, 10 april 2008