Ingezonden persbericht


Sierra Nova, TNT Post en Ceva Logistics winnaar LogiMatch Award 2008

Innovatief denken en intensief samenwerken zijn het uitgebalanceerde recept gebleken voor Sierra Nova, TNT Post en Ceva Logistics. Op dinsdagavond 8 april ontvingen deze bedrijven de LogiMatch Award 2008 voor het gezamenlijk ontwikkelde concept op het gebied van healthcare. Samen doken zij in een nieuwe markt en investeerden fors in een nieuw logistiek concept waardoor sinds 1 januari 2007 medicijnen op een veilige wijze kunnen worden besteld en bezorgd via de internetsite nationale-apotheek.nl. De winnaars vervullen daarmee een pioniersrol waarmee Nederland zich opnieuw bewijst als logistiek land. De prijs werd overhandigd door Alexander Sakkers, algemeen voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De winnaars werden gekozen uit tien cases. De jury, onder leiding van Ron van 't Schip, algemeen directeur van TLN, omschreef de Ceva Logistics, Sierra Nova en TNT Post case als een uniek samenwerkingsproject in Europa dat laat zien dat logistieke verbetering absoluut bijdraagt aan de maatschappelijk zeer gewenste kostenbesparing in de gezondheidszorg. In de ogen van de jury scoort deze samenwerking sterk op alle criteria. Van 't Schip: 'Met name op het punt van innovatie en toegevoegde waarde voor meerdere schakels in de keten is de Nationale Apotheek een voorbeeldproject. Diverse vernieuwende aspecten zijn bijvoorbeeld de huisvesting van een internetapotheek in een warehouse, de beveiligde verzendmethode en het feit dat dit een business-to-consumer oplossing betreft. Van 't Schip spreekt in dit kader van 'logistiek als medicijn voor een betere zorgsector. Waarvan bovendien de consument - als laatste schakel in de keten - meeprofiteert in de kostenbesparing. Dat is lang niet altijd het geval'. Van 't Schip: 'Het besparingspotentieel is enorm. Met slechts een bescheiden marktaandeel van enkele procenten in deze complexe en traditionele markt is een jaarlijkse besparing van 4 miljoen euro realiseerbaar gebleken.'

Sierra Nova, TNT Post en Ceva Logistics behoorden samen met twee andere cases tot de finalisten van de verkiezing. De logistieke case van Bakker Logistiek, Anker Kaas en Fresh Support was in de ogen van de jury eveneens een fantastisch voorbeeld van creatieve samenwerking in een zeer specialistische branche. Het doel van de initiatiefnemers was afzonderlijke kracht gebundeld naar de markt brengen. Opdrachtgevers kiezen zelf van welke diensten ze wel of niet gebruik willen maken, maar profiteren evengoed van de schaalgrootte. De drie bedrijven leveren samen een verbeterde ketenprestatie. De doorlooptijd ging met 30 procent omlaag. De keten won aan flexibiliteit en efficiency. De logistiek dienstverlener wist het aantal transportbewegingen te verminderen met een gunstig effect op CO2-uitstoot en congestie op snelwegen en in stedelijk gebied. Kaas is een product waar Nederland trots op is. De branche mag dat zijn op deze case: het kaascentrum van Anker Kaas, Fresh Support en Bakker Logistiek.

Derde titelkandidaat was Nabuurs & Bakker Logistiek, Hero Nederland en SCA Nederland. Consolidatie levert flinke besparing op, SCA en Hero hebben dat snel opgepakt met een consolidatiecentrum waarin meerdere verladers hun goederenstromen samen brengen. Uniek aan het samenwerkingsverband is dat het een nieuwe vennootschap opleverde onder de naam Nabuurs & Bakker Logistiek BV. De resultaten van de samenwerking zijn ronduit indrukwekkend. Het aantal transportbewegingen nam af met 28 procent. Dat betekent een groot voordeel voor het milieu. Maar ook zien de retailers minder vrachtverkeer rond hun distributiecentra. Personeel profiteert van een meer gelijkmatig werkaanbod en voorraadverlaging is binnen handbereik als straks ook de Belgische markt wordt meegenomen. Met een open boek calculatie zien alle partijen waar de kosten worden gemaakt en hoe ze worden terug gedrongen. LogiMatch brengt -ook dit jaar- winnaars samen: een geconsolideerde trend in het Consumer Goods Consolidation Center van Hero, SCA en Nabuurs & Bakker Logistiek.

De jaarlijkse LogiMatch Award is een initiatief van Physical Distribution Group (PDG), dé belangenvereniging van logistiek dienstverleners en het vakblad Logistiek. Doel is nieuwe en innovatieve logistieke concepten zowel kenbaar als toegankelijk te maken, en zo mogelijk toepasbaar voor nieuwe logistieke partnerships. De jury heeft de genomineerde cases beoordeeld op vier criteria: vernieuwend, resultaatgericht, toegevoegde waarde en breed toepasbaar? Met de Award willen de initiatiefnemers aantonen dat er door transparante en creatieve samenwerking in de logistieke keten nog waardevolle verbeterslagen kunnen worden gemaakt in termen van onder meer kostenbesparing, grotere leverbetrouwbaarheid, betere informatievoorziening aan en grotere tevredenheid bij de eindklant.

9 april 2008


---

Bel voor meer informatie naar de afdeling Communicatie van TLN, Esther Vorenkamp, 079-3636115 of met Jan Besselink van PDG, tel 079-3636236.

Een foto kan worden gedownload van www.tln.nl Fotobijschrift: Bron: Vakblad Logistiek

----------
DISCLAIMER: