Landelijk Aktie Komitee Scholieren
Een goede leraar is vooral aardig
Vandaag verscheen een rapport over het vmbo, toegespitst op wat de
vmbo'er zelf wil. Twee wensen komen hier duidelijk naar voren.
Allereerst willen vmbo'ers meer praktijk en minder theorie en
daarnaast een docent die aansluit bij deze aanpak. Een docent op het
vmbo heeft een totaal andere rol dan op het havo of vwo.
Vmbo'ers leren niet graag zelfstandig, dat blijkt vandaag uit
onderzoek onder vmbo'ers. Zij hebben veel meer behoefte aan
begeleiding. De docent heeft hierin een hoofdrol.
De docent
Het docentschap, is vakmanschap. In de loop der jaren zijn de rol en
de eisen wel veranderd. Natuurlijk moeten alle docenten over genoeg
kennis beschikken. Scholieren uit het vmbo spraken zich vandaag uit
via het onderzoeks rapport 'Kenmerkend vmbo', docenten zouden ook
aardig moeten zijn en genoeg aandacht moeten geven aan hen die moeite
hebben met de stof te behandelen. Door over volle klassen is dit niet
altijd even makkelijk en de werkdruk is erg hoog. Toch blijkt vandaag
op nieuw dat vmbo'ers de docent een zeer belangrijke rol toeschrijven
op school en in de klas. Ondanks de werkdruk zijn er nog altijd
docenten die het goed doen bij de jongeren, een voorbeeld voor
anderen?
Meer praktijk, minder theorie
Een van de andere verbeterpunten aldus de vmbo'ers is de inhoud en
vorm van de lessen. Hier zou veel te veel aandacht zijn voor de
theorie dan de praktijk. Natuurlijk is basiskennis van groot belang,
maar praktijk moet op het het vmbo de boventoon voeren. Tenslotte
worden zij voorbereid op het mbo, om hier een juiste keuze te kunnen
maken moeten vmbo'ers over een breed scala aan praktische toepassingen
beschikken.
Uiteindelijk zal een hogere kwaliteit van het vmbo ook haar invloed
hebben op het mbo en uiteindelijk op de beroepsbevolking. Sectoren als
techniek luiden momenteel al de noodklok omdat er een groot personeels
tekort dreigt. Een aantrekkelijk en praktisch vmbo kan hier
oplossingen bieden.