PCM Uitgevers


09/04/2008
PCM Uitgevers boekt in 2007 beter bedrijfsresultaat

Het bedrijfsresultaat van PCM Uitgevers is in 2007, gecorrigeerd voor de verkoop van deelnemingen en vaste activa, met 18,6% gestegen naar ⬠45,2 miljoen (2006: ⬠38,1 miljoen).

Inclusief de verkoop van deelnemingen en vaste activa bedroeg het bedrijfsresultaat ⬠85,5 miljoen (2006: ⬠48,6 miljoen). Vooral AD NieuwsMedia, waarin PCM een economisch belang van 63% heeft, is op de goede weg en schreef voor het eerst zwarte cijfers. Ook de Algemene Boekenuitgeverijen lieten een sterke resultaatsverbetering zien. Daarnaast had PCM lagere reorganisatielasten in 2007 en werden de kosten van de holding sterk teruggebracht. Het behaalde nettoresultaat over 2007 bedraagt ⬠24 miljoen (2006: ⬠6,4 miljoen).

âDe jaarcijfers over 2007 laten zien dat PCM in de kern financieel gezond isâ, zegt Bert Groenwegen, voorzitter Raad van Bestuur. âIn het afgelopen jaar is fors geïnvesteerd, zowel in nieuwe activiteiten als bijvoorbeeld in drukken en distributie. Het getuigt van kracht dat ondanks al het rumoer van 2007 de medewerkers gepassioneerd hun werk zijn blijven doen en de onderneming een goed resultaat heeft gerealiseerdâ.

De totale omzet van PCM Uitgevers steeg met 1% procent tot ⬠644,3 miljoen (gecorrigeerd voor de verkoop van Bohn Stafleu van Loghum en Arrow), maar bleef achter bij de verwachtingen vooral door de tegenvallende groei van personeelsadvertenties in de tweede helft van het verslagjaar.

Na het vertrek van Apax als grootaandeelhouder heeft PCM geopteerd voor een meer traditionele financieringsstructuur. In dat kader zijn de achtergestelde aandeelhoudersleningen afgelost middels de uitgifte van nieuwe aandelen,. De totale schuldenlast is van ⬠666,6 miljoen teruggebracht tot ⬠316,4 miljoen eind 2007. Als gevolg hiervan zullen de rentelasten in 2008 fors lager zijn. PCM heeft een positief eigen vermogen van ⬠271 miljoen (2006: â¬- 82,6 miljoen). Het verder terugbrengen van de bankschuld is een belangrijke doelstelling voor de komende jaren

PCM Uitgevers is overgestapt op de wereldwijde standaard IFRS waardoor de financiële rapportage met ingang van de jaarrekening 2007 beter vergelijkbaar is met andere uitgeverijen die eveneens op deze grondslag rapporteren. IFRS kent andere waarderingsgrondslagen. De in het persbericht en jaarverslag opgenomen cijfers over 2006 zijn dan ook aangepast voor IFRS en wijken af van in het verleden gepubliceerde cijfers.

Lichte omzetgroei en sterke toename bereik van dagbladen


* Opnieuw steeg in 2007 de omzet van de dagbladen (⬠479,8 miljoen, + 1%).


* De advertentieomzet van de landelijke dagbladen NRC Handelsblad / nrc.next, Trouw en de Volkskrant liet een stijging zien van 2%. De omzetgroei in het segment van de personeelsadvertenties bedroeg over het gehele jaar 7%, maar viel in de tweede helft van het jaar terug. De totale advertentieomzet voor dagbladen (inclusief AD NieuwsMedia) nam met 1,7% af.


* Het voor adverteerders belangrijke gecombineerde bereik van onze landelijke dagbladen Trouw, NRC en Volkskrant steeg met 11% naar
1,6 miljoen lezers en op zaterdag zelfs naar 2,1 miljoen lezers.


* Het aantal unieke bezoekers per maand van de websites van de landelijke dagbladen nam met bijna 56% toe tot 2.4 miljoen. Extra investeringen van ruim ⬠3 miljoen in nieuwe websites en vernieuwing van de bestaande websites wierpen hun vruchten af. Ook www.AD.nl liet een sterke groei zien en is inmiddels de derde nieuwssite van Nederland.


* De totale oplage van de PCM dagbladen bleef stabiel, waarbij het aandeel abonnees groeide. De oplageomzet steeg met 3% dankzij de groei van nrc.next en nieuwe abonnementsvormen (weekend / internet).


* De dagbladen zagen in het verslagjaar opnieuw een snelle groei in enkele belangrijke nieuwe bronnen van inkomsten. De omzet uit advertenties op de website steeg met 35% en zal de komende jaren steeds belangrijker worden. Ook de zogenoemde lezersaanbiedingen lieten opnieuw hoge groei zien (+24%). Vooral de verkoop van boeken, cdâs en dvdâs doet het goed. Krantentitels slagen er steeds beter in de potentie van hun merk en website verder te benutten.


* De winstgevendheid van NRC Handelsblad en de Volkskrant blijft onverminderd goed. Trouw en AD Nieuwsmedia boekten beiden een positief resultaat.


* Het crossmediale nieuwsconcept DAG werd dit jaar met een grote inspanning in de markt gezet. De aanloopkosten waren zoals voorzien hoog. Recent zijn enkele belangrijke aanpassingen doorgevoerd om het nieuwsconcept nog beter te laten aansluiten bij de doelgroep.


* Kidsweek, de weekkrant voor jonge mensen, liet opnieuw een oplagegroei zien (+30%) en lanceerde in het nieuwe schooljaar een lesprogramma voor begrijpend leren lezen op basisscholen, genaamd Kidsweek Junior in de Klas. Deze uitgave kent inmiddels een oplage van 45.000 exemplaren.

ThiemeMeulenhoff en algemene boekenuitgeverijen laten stevige omzetgroei zien


* Educatieve uitgever ThiemeMeulenhoff presteerde boven verwachting en liet een omzetgroei met 5% tot ⬠64,5 miljoen zien. Vooral de positie in het basisonderwijs werd versterkt met een omzetstijging van 30%. Maar ook in het beroepsonderwijs werd goed gepresteerd met als uitschieter een groei van 17% in het MBO.


* In het voortgezet onderwijs werd een aantal vernieuwingen gerealiseerd, zoals de introductie van het webbased Smart-e waarmee scholen van digitaal lesmateriaal worden voorzien. Ook werd voor een groot aantal vakken nieuwe methoden of belangrijke herzieningen met succes uitgerold.


* De algemene boekenuitgeverijen lieten na het moeizame jaar 2006 weer een omzetgroei zien van 6% (gecorrigeerd voor de verkoop van Prometheus) en ook een forse resultaatsverbetering. De gedecentraliseerde structuur die medio 2006 is doorgevoerd, waarin de relatie met de boekhandel en auteur weer centraal staan, begint haar vruchten af te werpen.

Investeringen in vernieuwing


* Het investeringsniveau voor productinnovatie is in de loop van 2007 flink opgeschroefd met nieuwe websites voor de landelijke dagbladen en investeringen in nieuwe leermiddelen en methoden.


* Daarnaast is er fors geïnvesteerd in verbetering van de processen en systemen voor drukken en distributie. Met een investering van ⬠5 miljoen zijn de drukpersen in Rotterdam geschikt gemaakt voor de productie van kranten met meer kleurmogelijkheden


* Om verstoringen in het druk- en distributieproces te voorkomen zijn concrete maatregelen genomen die tot verbeteringen hebben geleid. De komende jaren zal verder geïnvesteerd worden om de voorspelbaarheid en kwaliteit van het proces verder te vergroten.


* Ook is PCM in 2007 gestart met een investeringsprogramma om de systemen voor de bezorging en klantenservice te verbeteren. Het afgelopen jaar is ⬠8 miljoen geïnvesteerd en dit jaar verwachten we nog eens ruim ⬠4 miljoen te investeren.

Vooruitzichten

PCM geeft geen concrete omzet- en resultaatverwachting af voor het komende jaar. Terughoudendheid is op zijn plaats voor de omzetverwachting. De economische groei blijft achter en de eerste maanden van 2008 laten zien dat de advertentiemarkt achter blijft bij de verwachting en bij het niveau van 2007. Voor de personeelsadvertentiemarkt wordt geen groei verwacht. Wel is een positief effect voorzien van de grote sportevenementen, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen, op de commerciële advertenties dit jaar. Vooral AD heeft hier goede kaarten met AD Sportwereld Pro.

PCM heeft het afgelopen jaar een stevige basis gelegd voor de toekomst. Met de aandeelhouders is overeenstemming over de strategie waarin de focus ligt op de bestaande activiteiten in de nieuwsmedia en algemene uitgeverijen. Ook is een plattere organisatiestructuur doorgevoerd waarin het ondernemerschap decentraal is belegd en de titels en uitgeverijen rechtstreeks rapporteren aan de Raad van Bestuur. Uiteraard heeft dit tijd nodig om verder uit te kristalliseren.

PCM gaat een onderzoek verrichten naar de strategische opties voor ThiemeMeulenhoff. Een verkoop aan een andere partij is daarbij niet uitgesloten. ThiemeMeulenhoff is goed voor 10% van de groepsomzet en telt op dit moment 255 medewerkers. Zodra hiertoe aanleiding is, zal PCM nadere mededelingen doen.