PCM Uitgevers
09/04/2008
PCM Uitgevers boekt in 2007 beter bedrijfsresultaat
Het bedrijfsresultaat van PCM Uitgevers is in 2007, gecorrigeerd voor
de verkoop van deelnemingen en vaste activa, met 18,6% gestegen naar
⬠45,2 miljoen (2006: ⬠38,1 miljoen).
Inclusief de verkoop van deelnemingen en vaste activa bedroeg het
bedrijfsresultaat ⬠85,5 miljoen (2006: ⬠48,6 miljoen). Vooral AD
NieuwsMedia, waarin PCM een economisch belang van 63% heeft, is op de
goede weg en schreef voor het eerst zwarte cijfers. Ook de Algemene
Boekenuitgeverijen lieten een sterke resultaatsverbetering zien.
Daarnaast had PCM lagere reorganisatielasten in 2007 en werden de
kosten van de holding sterk teruggebracht. Het behaalde nettoresultaat
over 2007 bedraagt ⬠24 miljoen (2006: ⬠6,4 miljoen).
âDe jaarcijfers over 2007 laten zien dat PCM in de kern financieel
gezond isâ, zegt Bert Groenwegen, voorzitter Raad van Bestuur. âIn het
afgelopen jaar is fors geïnvesteerd, zowel in nieuwe activiteiten als
bijvoorbeeld in drukken en distributie. Het getuigt van kracht dat
ondanks al het rumoer van 2007 de medewerkers gepassioneerd hun werk
zijn blijven doen en de onderneming een goed resultaat heeft
gerealiseerdâ.
De totale omzet van PCM Uitgevers steeg met 1% procent tot ⬠644,3
miljoen (gecorrigeerd voor de verkoop van Bohn Stafleu van Loghum en
Arrow), maar bleef achter bij de verwachtingen vooral door de
tegenvallende groei van personeelsadvertenties in de tweede helft van
het verslagjaar.
Na het vertrek van Apax als grootaandeelhouder heeft PCM geopteerd
voor een meer traditionele financieringsstructuur. In dat kader zijn
de achtergestelde aandeelhoudersleningen afgelost middels de uitgifte
van nieuwe aandelen,. De totale schuldenlast is van ⬠666,6 miljoen
teruggebracht tot ⬠316,4 miljoen eind 2007. Als gevolg hiervan
zullen de rentelasten in 2008 fors lager zijn. PCM heeft een positief
eigen vermogen van ⬠271 miljoen (2006: â¬- 82,6 miljoen). Het verder
terugbrengen van de bankschuld is een belangrijke doelstelling voor de
komende jaren
PCM Uitgevers is overgestapt op de wereldwijde standaard IFRS waardoor
de financiële rapportage met ingang van de jaarrekening 2007 beter
vergelijkbaar is met andere uitgeverijen die eveneens op deze
grondslag rapporteren. IFRS kent andere waarderingsgrondslagen. De in
het persbericht en jaarverslag opgenomen cijfers over 2006 zijn dan
ook aangepast voor IFRS en wijken af van in het verleden gepubliceerde
cijfers.
Lichte omzetgroei en sterke toename bereik van dagbladen
* Opnieuw steeg in 2007 de omzet van de dagbladen (⬠479,8
miljoen, + 1%).
* De advertentieomzet van de landelijke dagbladen NRC
Handelsblad / nrc.next, Trouw en de Volkskrant liet een stijging zien
van 2%. De omzetgroei in het segment van de personeelsadvertenties
bedroeg over het gehele jaar 7%, maar viel in de tweede helft van het
jaar terug. De totale advertentieomzet voor dagbladen (inclusief AD
NieuwsMedia) nam met 1,7% af.
* Het voor adverteerders belangrijke gecombineerde bereik van
onze landelijke dagbladen Trouw, NRC en Volkskrant steeg met 11% naar
1,6 miljoen lezers en op zaterdag zelfs naar 2,1 miljoen lezers.
* Het aantal unieke bezoekers per maand van de websites van
de landelijke dagbladen nam met bijna 56% toe tot 2.4 miljoen. Extra
investeringen van ruim ⬠3 miljoen in nieuwe websites en vernieuwing
van de bestaande websites wierpen hun vruchten af. Ook www.AD.nl liet
een sterke groei zien en is inmiddels de derde nieuwssite van
Nederland.
* De totale oplage van de PCM dagbladen bleef stabiel,
waarbij het aandeel abonnees groeide. De oplageomzet steeg met 3%
dankzij de groei van nrc.next en nieuwe abonnementsvormen (weekend /
internet).
* De dagbladen zagen in het verslagjaar opnieuw een snelle
groei in enkele belangrijke nieuwe bronnen van inkomsten. De omzet uit
advertenties op de website steeg met 35% en zal de komende jaren
steeds belangrijker worden. Ook de zogenoemde lezersaanbiedingen
lieten opnieuw hoge groei zien (+24%). Vooral de verkoop van boeken,
cdâs en dvdâs doet het goed. Krantentitels slagen er steeds beter in
de potentie van hun merk en website verder te benutten.
* De winstgevendheid van NRC Handelsblad en de Volkskrant
blijft onverminderd goed. Trouw en AD Nieuwsmedia boekten beiden een
positief resultaat.
* Het crossmediale nieuwsconcept DAG werd dit jaar met een
grote inspanning in de markt gezet. De aanloopkosten waren zoals
voorzien hoog. Recent zijn enkele belangrijke aanpassingen doorgevoerd
om het nieuwsconcept nog beter te laten aansluiten bij de doelgroep.
* Kidsweek, de weekkrant voor jonge mensen, liet opnieuw een
oplagegroei zien (+30%) en lanceerde in het nieuwe schooljaar een
lesprogramma voor begrijpend leren lezen op basisscholen, genaamd
Kidsweek Junior in de Klas. Deze uitgave kent inmiddels een oplage van
45.000 exemplaren.
ThiemeMeulenhoff en algemene boekenuitgeverijen laten stevige
omzetgroei zien
* Educatieve uitgever ThiemeMeulenhoff presteerde boven
verwachting en liet een omzetgroei met 5% tot ⬠64,5 miljoen zien.
Vooral de positie in het basisonderwijs werd versterkt met een
omzetstijging van 30%. Maar ook in het beroepsonderwijs werd goed
gepresteerd met als uitschieter een groei van 17% in het MBO.
* In het voortgezet onderwijs werd een aantal vernieuwingen
gerealiseerd, zoals de introductie van het webbased Smart-e waarmee
scholen van digitaal lesmateriaal worden voorzien. Ook werd voor een
groot aantal vakken nieuwe methoden of belangrijke herzieningen met
succes uitgerold.
* De algemene boekenuitgeverijen lieten na het moeizame jaar
2006 weer een omzetgroei zien van 6% (gecorrigeerd voor de verkoop van
Prometheus) en ook een forse resultaatsverbetering. De
gedecentraliseerde structuur die medio 2006 is doorgevoerd, waarin de
relatie met de boekhandel en auteur weer centraal staan, begint haar
vruchten af te werpen.
Investeringen in vernieuwing
* Het investeringsniveau voor productinnovatie is in de loop
van 2007 flink opgeschroefd met nieuwe websites voor de landelijke
dagbladen en investeringen in nieuwe leermiddelen en methoden.
* Daarnaast is er fors geïnvesteerd in verbetering van de
processen en systemen voor drukken en distributie. Met een investering
van ⬠5 miljoen zijn de drukpersen in Rotterdam geschikt gemaakt
voor de productie van kranten met meer kleurmogelijkheden
* Om verstoringen in het druk- en distributieproces te
voorkomen zijn concrete maatregelen genomen die tot verbeteringen
hebben geleid. De komende jaren zal verder geïnvesteerd worden om de
voorspelbaarheid en kwaliteit van het proces verder te vergroten.
* Ook is PCM in 2007 gestart met een investeringsprogramma om
de systemen voor de bezorging en klantenservice te verbeteren. Het
afgelopen jaar is ⬠8 miljoen geïnvesteerd en dit jaar verwachten we
nog eens ruim ⬠4 miljoen te investeren.
Vooruitzichten
PCM geeft geen concrete omzet- en resultaatverwachting af voor het
komende jaar. Terughoudendheid is op zijn plaats voor de
omzetverwachting. De economische groei blijft achter en de eerste
maanden van 2008 laten zien dat de advertentiemarkt achter blijft bij
de verwachting en bij het niveau van 2007. Voor de
personeelsadvertentiemarkt wordt geen groei verwacht. Wel is een
positief effect voorzien van de grote sportevenementen, zoals het EK
voetbal en de Olympische Spelen, op de commerciële advertenties dit
jaar. Vooral AD heeft hier goede kaarten met AD Sportwereld Pro.
PCM heeft het afgelopen jaar een stevige basis gelegd voor de
toekomst. Met de aandeelhouders is overeenstemming over de strategie
waarin de focus ligt op de bestaande activiteiten in de nieuwsmedia en
algemene uitgeverijen. Ook is een plattere organisatiestructuur
doorgevoerd waarin het ondernemerschap decentraal is belegd en de
titels en uitgeverijen rechtstreeks rapporteren aan de Raad van
Bestuur. Uiteraard heeft dit tijd nodig om verder uit te
kristalliseren.
PCM gaat een onderzoek verrichten naar de strategische opties voor
ThiemeMeulenhoff. Een verkoop aan een andere partij is daarbij niet
uitgesloten. ThiemeMeulenhoff is goed voor 10% van de groepsomzet en
telt op dit moment 255 medewerkers. Zodra hiertoe aanleiding is, zal
PCM nadere mededelingen doen.