Ingezonden persbericht
Zomerserie 2008
Ter inleiding
Bij het ter perse gaan van deze folder is MuziekPodium
Zeeland inmiddels en incidenteel bezig terug te verhuizen naar de ideale
zomer-locatie voor haar concerten, de Grote Kerk in Veere, waar vanaf mei
structureel haar concerten zullen plaats vinden tot eind september. Overigens
zouden deze concerten normaliter doorgang vinden tot eind oktober, maar dit is
geen normaal jaar, aangezien vanaf begin oktober de Grote Kerk Veere onderhevig
is aan een ingrijpende renovatie, die tot het voorjaar van 2009 voort zal duren.
Het gros van de geluids- en koude-lekken zal dan weggewerkt zijn en de
vleermuizen zullen zich prima vermaken op hun nieuwe zolder en weinig tot geen
overlast meer veroorzaken.
Laten we het echter over muziek hebben. Zoals te doen
gebruikelijk concentreert de programmering zich in de zomermaanden op de
klassieke muziek en wel in zijn meest essentiële vorm, namelijk in diverse
kamermuziekbezettingen, zodat u de verschillende vermaarde vertolkers en het
aanstormend talent dat voor het voetlicht zal treden in Veere, letterlijk op de
vingers kunt kijken.
Nieuwe muziek en jazz zijn traditioneel in de zomer
minder op hun plaats, maar figureren wel degelijk in deze folder, maar dan
vooral aan de randen van de zomer in mei en
september.
Wat al deze musici en ensembles echter bindt, is dat men
zich op kwalitatief zeer hoog niveau beweegt en het avontuur niet schuwt, zelfs
in de toch vaak conventionele klassieke
muziekpraktijk.
Zouden wij tot slot voor de laatste keer dit jaar onze
donateurs (oud en nieuw) mogen vragen hun donateurschappen te verlengen dan wel
deze helemaal niet zo grote stap te wagen: aardige kortingen bij concerten en
een regelmatige informatie-voorziening zullen uw deel zijn. In eerste en laatste
instantie doen wij het voor de muziek, maar dat zou niets te betekenen hebben
mits niet voldoende ondersteund door een substantieel publiek en dan bij
voorkeur dat publiekssegment dat zich wil committeren, waar zouden wij kortom
zijn zonder onze donateurs ?
Wij hopen u de komende zomer in groten getale te mogen
verwelkomen in Veere.
MEI
Zondag 4 mei, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 12/10 euro
Camerata
Busoni
met Geoffrey
Madge en Arnold Marinissen
Werk van Brahms, Busoni en
Berio
(Modern-klassiek)
In haar eerste seizoen heeft Camerata Busoni zich ontpopt
tot een van de belangrijkste ensembles in Nederland voor hedendaagse muziek.
Vooral de kruisbestuiving die het ensemble realiseert met de klassieke canon is
zonder uitzondering boeiend. Zo ook in dit programma, waarin een klassiek
pianokwartet van Brahms gecombineerd wordt met twee moderne klassiekers van
Busoni en Berio en een nieuw werk van de Griekse Nederlander Dimitris
Andrikopoulos.
Camerata Busoni bestaat voor deze gelegenheid uit:
Arnold Marinissen (slagwerk), Geoffrey
Madge (piano), Marco Roosink (viool), Henrik Schaefer (altviool) en Katharina
Gross (cello).
Pinksteren 9 t/m 12 mei
Abdijplein, Middelburg
Entree per avond: 17,50/20/22,50 euro / Passepartout voor
3 avonden: 35,50 euro / Geen donateurskortingen
International Jazzfestival Middelburg
met o.a. E.S.T., Archie Shepp, Maceo Parker, Bobby
Prevites 'New Bump', Eric Vloeimans 'Gatecrash'
(Jazz / Impro
)
'Jazz ain't dead, it just smells funny', zo luidde de
plastische one-liner van wijlen Frank Zappa, waarmee de toenmalige jazz dodelijk
afgeserveerd werd. Zappa was niet de enige die de indruk had dat de jazz in de
jaren zestig op een dood spoor zat, na ruim drie decennia van vernieuwingsdrang,
zeg van Duke Ellington tot John Coltrane. Daarna leek het echter wat de jazz
betreft een gelopen race, voltooid verleden tijd.
Hoe fout kan men zijn ! In de jaren negentig schopte een
jongere generatie de nodige heilige huisjes omver en plotsklaps bleek jazz
springlevend en niet langer onwelriekend: jazz mocht weer melodieus zijn, zelfs
'mooi', en moest onder alle omstandigheden swing hebben en uiteraard
improvisatie. Deze nieuwe jazz wordt vooral gerepresenteerd door E.S.T., maar
ook door Bobby Previte, Eric Vloeimans en Panchito. Teveel jazzliefhebbers
lijken deze 'stille' revolutie gemist te hebben en kunnen met deze tweede editie
van het International Jazzfestival Middelburg een even noodzakelijke als
aangename inhaalslag maken.
Dat het het Middelburgse jazz-festival, los van deze
voorkeur voor nieuwe jazz, niet aan historisch besef ontbreekt, moge de
programmering duidelijk maken van Archie Shepp en Maceo
Parker.
Wat moet er nog gezegd worden van de rest van de
programmering, muziek op straten, pleinen, kerken en in café's ? Teveel om op te
noemen, vandaar dat er ook een speciaal magazine uitgebracht
wordt.
Voor dit boekje volstaan we met de belangrijkste acts in
vogelvlucht:
Pinksterzaterdag 10 mei
19.30-20.45 uur
-Bobby
Previte's 'New Bump', feat.
Ellery Eskelin
(tenorsax) en Bill Ware (vibrafoon)
21.45-23.15 uur
- Archie Shepp Quartet
Pinksterzondag 11 mei
19.30-20.45 uur
- Panchito
o.l.v. André van Berlo (gitaar)
21.45-23.15 uur
- E.S.T.
oftewel het Esbjörn Svensson Trio
Pinkstermaandag 12 mei
14.00-15.15 uur
- Eric
Vloeimans Gatecrash, feat. Jeroen van Vliet
(keyboards)
16.15-17.30 uur
- Maceo Parker
Zaterdag 17 mei, 20.00 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 15/12 euro
Jiuta Mai
Klassieke muziek en dans uit
Japan
Zoals de
jiuta-muziek wordt ook de jiuta-mai (mai = dans) in verband gebracht met de
geisha's. Deze verleidelijke 'kamerdansen' werden niet voor een groot publiek
uitgevoerd, zoals gebruikelijk bij kabuki of het noh-theater, maar waren de
geprefereerde kunstvorm in de privé-huizen van de hogere burgerij. Een simpele
kaars en een kamerscherm symboliseren de intieme sfeer van de privé-woning.
In de tweede helft van de vorige eeuw
groeit de populariteit van jiuta-mai zienderogen in heel Japan, maar het centrum
blijft de stad Kansai, in de Osaka-regio, waar zowel de dansen als de muziek
ooit zijn ontstaan. Twee danseressen worden begeleid door twee
instrumentalisten, die luit, fluit
en citer bespelen.
Niet een
concert wat je dagelijks in Zeeland meemaakt
Zondag 18 mei, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 15/12 euro
Compagnie Bisschoff met 'Dolorosa
Gioia'
Petrarca en/in de madrigalen van Monteverdi, De Monte, De
Wert, Willaert e.a.
(Oude
muziek)
Compagnie Bischoff, dat zijn debuut maakte tijdens het
Festival Oude Muziek van 2006, is Nederlands nieuwste vocale ensemble en met
zijn brede repertoire misschien wel het
avontuurlijkste.
De vijf zangers richten de kijker op de dichter Petrarca
(1304-1374), die met zijn persoonlijke poëzie in de volkstaal literaire
navolgers als Tasso aanstak met een ziekte die als het 'petrarkisme' de
geschiedenis in zou gaan. Niet alleen dichters, maar vooral ook componisten
werden in de 16e eeuw gegrepen door het herlezen van de oude dichter. Het
madrigaal ontstond en taal werd dominant, de muziek moest zich maar conformeren
aan de gevoelskwaliteiten en de ritmiek van de
versregels.
In 'Dolorosa Gioia' komt de rijke geschiedenis van het
'petrarkisme' aan bod. Van bekende madrigalisten zoals Monteverdi, De Wert en
Willaert tot onbekendere tijdgenoten als Nenna en Luzzaschi, met als wonderlijke
nakomer een hedendaags madrigaal van Claudio
Baroni.
Compagnie
Bischoff: Jennifer Claire van der Hart, Maria de los Angeles Marques Fernandez,
Kristine Gether, Arnout Lems en Romain Bischoff
Vrijdag 23 mei, 20.00 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 15/12 euro
De Van Swieten Society met 'De keuze van Baron van
Swieten'
Werk van J.S Bach, C.P.E. Bach, J.C. Bach, Haydn, Mozart
en Beethoven
(Klassiek)
Baron Gottfried van Swieten, geboren te Leiden,
diplomaat, hoofd van de Keizerlijke Bibliotheek in Wenen en naamgever van de Van
Swieten Society, was een van de eersten die concerten organiseerde met 'oude
muziek': muziek van Händel en Johann Sebastian Bach. Door zijn persoonlijke
relatie met Carl Philipp Emanuel Bach, Haydn en Mozart was hij misschien wel de
grootste kenner ooit van de klassieke meesters, die hij in levende lijve mocht
meemaken. Met dit programma, zo rijk aan klassieke kleuren en van een
aanstekelijke energie, zou Van Swieten zijn adellijke concertbezoekers een groot
plezier hebben gedaan.⤨⤨
Bezetting: Franc Polman (viool), ⤨Job ter Haar (cello) en
Bart van Oort (fortepiano)
JUNI
Zondag 1 juni, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 12/10 euro
Tomoko Mukaiyama (piano)
met 'Show me your second face', een bloemlezing uit 400
jaar pianoliteratuur, van Bach tot Korndorf
(Nieuwe muziek)
Wat is er te zien tijdens het luisteren naar een concert?
We volgen de onzichtbare lijnen van de muziek en ondergaan de krachtige
dimensies van harmonische structuren. Pianiste
Tomoko
Mukaiyama maakt van de gevestigde vorm van het recital een experiment
door het accent op twee visuele objecten te leggen: het instrument (de
vleugel) en de jurk van de pianiste. Het vooruitstrevende modeontwerpersduo
Niels Klavers en Astrid van Engelen heeft een mode-installatie ontworpen in de
vorm van een kostuum voor zowel pianiste als vleugel.
Dit kostuum zal tijdens het recital in
eigen tempo transformeren en volledig tot ontplooiing komen. De muziek voor
'Show me your second face' is
een collage van 400 jaar pianoliteratuur gecombineerd met nieuwe elektronische
muziek: Sweelinck, Bach, Korndorf, Kerkhof en
Mukaiyama.
Mode-installatie: Niels Klavers en Astrid van Engelen /
Lichtontwerp: André Pronk / Sound track: Tomoko Mukaiyama / Productie: Stichting
Prime en Grand Theatre, Groningen
Zondag 8 juni, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 15/12 euro
Osiris Trio
(Peter
Brunt-viool / Larissa Groeneveld-cello / Ellen
Corver-piano)
Met werk van Beethoven, Bloch en
Dvoràk
(Klassiek)
Het Osiris Trio bestaat twintig jaar in het seizoen
2008/2009, waarbij wij een voorschot nemen op dit jubileumseizoen van een van de
belangrijkste kamermuziekensembles hier te lande. Drie getalenteerde en door de
wol geverfde kamermusici werpen zich op enkele hoogtepunten uit het klassieke
repertoire, dat ongetwijfeld een uitvoering zal krijgen alsof deze muziek voor
de eerste keer klinkt.
Programma:
Beethoven -
Pianotrio op. 1 nr. 1 Es gr.t.
Bloch
-
3
Nocturnes
Dvorak
-
Piano
trio in f kl.t.
Zondag 15 juni, 15.30
uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 7/3,5 euro (verkoop via het orkest) / geen
donateurskortingen
Zeeuws Jeugd Orkest o.l.v. Carlo Nabbe met divers
repertoire uit de barok
(Klassiek)
Vrijdag 27 juni, 20.00
uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 20 euro / 10 euro CJP / geen donateurskortingen /
reservingen via TEZ (09003300033) of het orkest
(0118-628204)
Het Zeeuws Orkest o.l.v. Joan Berkheimer met Daniel Röhn
(viool)
Met werk van Tsjaikovski, Glinka en
Prokofjev
(Klassiek)
Het traditionele concert van
het Zeeuws Orkest belooft een bijzonder te worden, gelet op de aanwezigheid van
de Duitse topviolist Daniel Röhn en een puur Russisch programma met het eerste
vioolconcert van Prokofiev en de beroemde 'Pathétique'-symphonie van
Tsjaikovski.
Zondag 29 juni, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 15/12 euro
Maarten Koningsberger (vocalen) / Kevin Grout
(piano)
met 'Behind the notes': werk van Brahms, Schumann en
Wolf
(Klassiek)
lang=EN-US
Het programma 'Behind the notes' gaat behalve over de
rijkdom van het liedrepertoire ook over de begeleider. Met de nodige humor
worden de positie en de problemen van de begeleider door Kevin Grout uitgelicht,
daarbij rijkelijk puttend uit zijn eigen ervaring. Grout heeft samengewerkt
met toonaangevende zangers, zoals
daar zijn Elisabeth Schwartzkopf, Jessye Norman, Gundela Janowitz, Elly Ameling,
Roberta Alexander, Thomas Hampson en nog vele anderen. Het programma
is tevens een afwisselend programma met
bekend en minder bekend repertoire van drie van de grootste liedcomponisten uit
de Romantiek, Schumann, Wolf en Brahms, dat bij dit duo in uitstekende handen
is. Maarten Koningsberger is immers, naast een begenadigd zanger, een
uitgesproken podiumpersoonlijkheid, die met zijn expressieve vertolkingen het
lied de allure van een miniatuur-opera weet mee te geven.
JULI
Zaterdag 5 juli en zondag 6 juli, 15.30-16.00
uur
Straatfestival Vlissingen / Windorgel, einde strand
Vlissingen, begin strand Dishoek
Entree: gratis
Dies le Duc, impro-composities voor windorgel,
elektronica en sopraan-sax
(Nieuwe muziek /
Impro)
MuziekPodium Zeeland levert ook een bescheiden, maar niet
onbelangrijke bijdrage aan het Straatfestival Vlissingen middels een installatie
van de Zeeuwse componist/saxofonist Dies le Duc. Het lijdend voorwerp van deze
installatie is het windorgel aan het verste uiteinde van het strand van
Vlissingen. Het windorgel is uitbundig gemicrofoneerd, zodat de diverse
klankgaten zowel akoestisch als electronisch geluid kunnen voortbrengen, waarbij
met name die laatste geluiden worden aangestuurd door mengpaneel en computer,
live-electronica in de ware zin des woord, van lieflijke vrouwenkoren tot
demonische orgels, dit alles gelardeerd met improvisaties van Dies le Duc op
sopraan-sax, het geheel zodanig versterkt dat koffiedrinkers bij de
Gevangenentoren ook mee kunnen genieten.
De impro-composities komen niet uit de lucht vallen,
staan in grote lijnen vast, maar zijn weersafhankelijk: Dies le Duc en technicus
Maurits Portier dragen er zorg voor dat de composities een uiterst actueel
karakter hebben, mede bepaald door windrichting en windkracht.
Zondag 13 juli, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 12/10 euro
Monique Copper met
'Water'
Werk van Debussy, Ravel, Chopin, Bartók en
Kurtàg
(Klassiek /
Modern-klassiek)
Pianiste Monique Copper is geen onbekende in Zeeland,
want een uitstekend vertolkster van de klassieke canon én het hedendaags
repertoire. Vaak gebeurt dat in een multi-disciplinaire context, vooral in
samenhang met poëzie, getuige haar samenwerking met wijlen Willem Wilmink, en
incidenteel wordt ook video ingezet, zoals in dit geval. Een eerbetoon aan het
Nederlandse waterlandschap aan de hand van uitsluitend muzikale 'water-werken',
van Debussy tot Kurtàg, met gedichten van o.a. Slauerhof, Lucebert en Emily
Dickinson, en zich afspelend voor een video-projectie van u raadt het al...waar
kan zich dit beter afspelen dan in het historische havenstadje Veere
?
Zaterdag 19 juli, 20.00 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 12/10 euro
Berenice Terwey (viool) en Philomela Terwey
(piano)
met muziek van Ravel en
Schumann
(Klassiek)
In het kader van jong, aanstormend talent maken de
gezusters Terwey hun opwachting in de zomerserie van MuziekPodium Zeeland. In
het buitenland is men laaiend enthousiast, gelet op de volgende
recensies:
"Donderende bijval voor concert van wereldklasse"
(Westfälische Nachrichten)
"Messiaen...
enorme expressiviteit... spanning, die bijna verscheurend is, dreigt en
lichamelijk voelbaar wordt.
Indrukwekkend.
" (FLZ, A. Merklein)
"Een zeldzame spirituele eenheid, klankkleur, fijn
gedoseerde dynamiek, eersterangs techniek en diepe expressiviteit' (La Nación,
Argentinië)
Berenice Terwey, die overigens een Stradivarius bespeelt,
studeerde viool in de meesterklas van Davina van Wely, terwijl Philomela college
liep bij Yvonne Loriod-Messiaen, bepaald niet de
minsten.
Programma:
lang=EN-US
lang=EN-US
Robert Schumann
Sonate No 2, d kl.t., op.
121
lang=FR
Maurice
Ravel
Sonate G gr.t.
lang=FR
Maurice
Ravel
Rapsodie de Concert
"Tzigane"
lang=FR
Zondag 27 juli, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree : 15/12 euro
Ronald Brautigam (piano)
Met werk van Beethoven
(Klassiek)
Ronald Brautigam is ongetwijfeld een van de belangrijkste
pianisten, die Nederland rijk is. In 1984 werd hem de Nederlandse Muziekprijs
uitgereikt.⤨⤨Sindsdien treedt hij overal ter wereld op met zo ongeveer alle
vooraanstaande orkesten met dirigenten als Riccardo Chailly, Bernard Haitink,
Charles Dutoit en Simon Rattle.⤨Hiernaast heeft Brautigam een grote passie
ontwikkeld voor de fortepiano, waarop hij steeds vaker te beluisteren is met
diverse oude muziek-ensembles o.l.v. zulke grootheden als Frans Bruggen, Roger
Norrington, Christopher Hogwood en Philippe Herreweghe.
Brautigam is momenteel bezig met een muzikale
monster-arbeid, namelijk het opnemen van alle
Beethoven-sonates.
'Brautigams Einspielungen der Beethoven-Sonaten gehören
zu den spannendsten auf dem Markt.', zo schreef Carsten Dürer daarover. In Veere
staan de opus-nummers 101, 109, 110 en 111 op het
programma.
AUGUSTUS
Zondag 3 augustus, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 12/10 euro
Richard Egarr
(clavecimbel)
met werk van Purcell, Byrd,
Gibbons, Händel en Frescobaldi
(Oude muziek/Klassiek)
Richard Egarr is een van de meest veelzijdige musici van
zijn generatie. Hij bespeelt alle soorten toetsinstrumenten, van
vijftiende-eeuwse orgel-intabulaties en Bach's Golberg Variationen op
clavecimbel tot Chopin op pianoforte en Berg op moderne vleugel. Zijn
clavecimbel-studie bij Gustav Leonhardt in Amsterdam is van grote invloed
geweest op zijn 'oude muziek'-carrière.⤨Als dirigent kent Richard Egarr een
grote veelzijdigheid: van het Chamber Orchestra of Europe tot The Orchestra of
the Age of Enlightenment. Vanaf 2006 is hij 'Music Director' van de Academy of
Ancient Music, als opvolger van Christopher Hogwood. Als solist speelde Egarr op
de belangrijkste oude muziekfestivals en podia in Europa en Japan. Als
clavecinist/pianist vormt Egarr een 'ongeëvenaard' duo (Gramophone) met violist
Andrew Manze, toonaangevend als het gaat om muziek van de 'Stylus Phantasticus'
en laat-barok tot aan de sonates van Mozart en Schubert en ook uitgebreid op
c.d. gedocumenteerd.
In het
Purcell-jaar is het niet meer dan vanzelfsprekend dat deze briljante Brit een
hommage brengt aan Purcell.
Zondag 10 augustus, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 12/10 euro
Frederieke Saeijs (viool) en Nino Gvetadze
(piano)
met werk van Beethoven, Brahms, Prokofiev en
Strawinsky
(Klassiek/Modern-klassiek)
Opnieuw jong, aanstormend talent met violiste Frederieke
Saeijs, die al vrij jong de nodige prestigieuze prijzen gewonnen heeft, o.a. de
vermaarde International Jacques Thibaud-Marguerite Long Competition in Parijs.,
wat voldoende aanleiding bleek voor uitputtende concerttournees van Frankrijk
tot Rusland en van de Verenigde Staten tot Japan. Tevens soleerde ze bij de niet
de geringste symfonie-orkesten als het Orchestre National de France, het
Rotterdams Philharmonisch en het St. Petersburg Philharmonic Orchestra, met o.a.
Neeme Jarvi en Jaap van Zweden als dirigent.
Het programma is een aanstekelijk mix van klassiek en
modern-klassiek.
Zondag 17 augustus, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 15/12 euro
Nederlands Pianokwartet met Dmitri
Ferschtman
met Mahler en Brahms
(Klassiek)
De leden van het Nederlands Pianokwartet zijn
veelgevraagde musici met de nodige solistische ervaring. Het in 1998 opgerichte
ensemble specialiseert zich vooral in de Klassieke en Romantische periodes, toen
de meeste pianokwartet-literatuur ontstond, maar heeft ook moderner werk op het
repertoire staan. De concerten van het kwartet worden enthousiast ontvangen door
zowel pers als publiek, wat met een personele bezetting als de onderhavige ook
moeilijk anders kan.
Bezetting: Jeannette
Koekkoek (piano), die o.a. studeerde bij
Menahem Pressler, pianist van het Beaux Arts Trio; Ronald Hoogeveen
(viool), concertmeester van diverse radio-orkesten en primarius van het Raphael
Kwartet; Francien Schatborn (altviool), sinds 1995 solo-altist van het Radio
Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart en ook actief bij het Nieuw Ensemble;
Dmitri Ferschtman (cello) maakte deel uit van het fameuze
Glinka Kwartet (1966-1978) waarmee hij
honderden concerten gaf in de Sovjet Unie en daarbuiten en is momenteel docent
aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam.
Zondag 24 augustus, 15.30
uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 15/12 euro
Storioni Trio
met werk van Beethoven, Brahms en
Shostakovich
(Klassiek)
Het
Storioni Trio Amsterdam is opgericht in 1995 en dankt zijn naam aan de
Laurentius Storioni viool uit Cremona (gebouwd in 1794), die wordt bespeeld door
Wouter Vossen, en behoort in de Nederlandse kamermuziek tot de absolute top. Ter
vervolmaking van het ensemblespel heeft het trio in de loop der jaren gewerkt
met grootheden als Isaac Stern, Mstistlav Rostropovich, Menahem Pressler en
Ralph Kirshbaum. Internationaal is het trio zeer actief, hetgeen resulteerde in
concerten in de belangrijkste muziekcentra van de wereld, zoals Carnegie Hall in
New York, Wigmore Hall in Londen en tournees door België, India, het
Midden-Oosten, Japan en de
Verenigde Staten.
Bezetting: Bart van de Roer (piano), Wouter Vossen
(viool), Marc Vossen (cello)
SEPTEMBER
Zondag 14 september, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 12/10 euro
Les Voyageurs (Peter Brunt, Lars Wouters van den
Oudenweijer, Hans Eijsackers)
met Bartók,
Berg, Milhaud, Chatschaturjan en Keuris
(Modern-klassiek)
Drie veelvuldig
reizende Nederlandse musici kregen het idee om samen op muzikaal avontuur
te gaan. De drie musici behoeven nauwelijks introductie. Peter Brunt
voornamelijk als vaste violist van het Osiris Trio, terwijl het onmiskenbare
klarinet-talent Lars Wouters van den Oudenweijer (ook prominent aanwezig bij
Nieuw Amsterdams Peil en 'Wolkenatlas') de afgelopen jaren, samen met pianist
Hans Eijsackers, in alle grote muziektempels van Europa en in de New Yorkse
Carnegie Hall zeer goed gerecenseerde concerten gaf.
Programma:
A. Chatschaturjan
Trio Folklore
D. Milhaud
Suite
T. Keuris
Muziek
A. Berg
Adagio aus dem Kammerkonzert
4 stücke Op.5
B. Bartók
Contrasts
Zondag 21 september, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 15/12 euro
Willem Breuker Kollektief met Willem
Breuker
(Jazz/Impro)
Een vreemde
aankondiging, maar ook weer niet zo vreemd als men weet dat de naamgever van het
kollektief de laatste jaren vanwege ziekte e.d. vaak verstek moest laten gaan.
Dat schijnt nu voltooid verleden tijd te zijn, goed nieuws voor Willem Breuker,
zijn kollektief en zijn publiek. Wie dus het Kollektief als vanouds op volle
kracht in actie wil zien, vervoege zich op 21 september in Veere !
Zondag 28 september, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26,
Veere
Entree: 20/15 euro
London Baroque met Emma Kirkby
(vocalen)
Les Amours Baroques met werk van o.a. Purcell, Couperin,
Händel
(Oude muziek / Klassiek)
Het slotconcert in de Grote Kerk Veere net voor de
verbouwing is een bijzonder, misschien wel uitzonderlijk concert, vanwege de
aanwezigheid van de Engelse zangeres Emma Kirkby, een van de vocale pioniers in
het oude muziek-genre, wereldberoemd in het Verenigd Koninkrijk, maar ook ver
daarbuiten en zeer terecht. Haar natuurlijke manier van zingen zet haar apart
van het gros van haar collegae, van
haar baanbrekende werk met Gothic Voices, waarin een lans gebroken werd voor de
composities van Hildegard von Bingen, tot haar jarenlange samenwerking met The
Consort of Musicke en The Academy of Ancient Music, toonaangevende ensembles op
het gebied van renaissance- en barokmuziek, waarbij met name haar
Händel-vertolkingen school hebben gemaakt. In 1999 werd Emma Kirkby gekozen tot
'Artist of the Year' bij Classic FM en het jaar daarop werd zij geridderd, iets
wat in Engeland zoals bekend een zeer hoge onderscheiding
is.
De combinatie
met London Baroque geeft nog meer gewicht aan dit concert. Dit ensemble, dat in
1978 opgericht werd, is wereldwijd een van de belangrijkste exponenten wat
betreft de authentieke uitvoering van barokmuziek.
"We
are used to the high standard of these players. The tireless variation of
phrasing and dynamics of the individual parts, the perfectly coordinated agogic
detail together with the highly imaginative approach lead to wonderfully lively
music-making"(Financial Times 2005).
Superlatieven schieten hier kortom tekort.
Bezetting:
Emma Kirkby
Sopraan
Ingrid Seifert
Viool (Jacobus Stainer, Absam 1661)
Richard
Gwilt
Viool (Giofredo Cappa,
Turin
c.1685)
Charles Medlam
Altviool (Engels c. 1685)
Steven Devine
Clavecimbel