Ingezonden persbericht
Reisboekhandelaren: Nieuwe Michelinmannetje te glad
Persbericht Groep Reisboekhandels- 9 april 2008
De stoere Michelinman Bibendum ontwikkelde zich in ruim een eeuw van een stoere reus tot een wat zoete, Mickey Mouse-achtige animatiefilmfiguur. "Helaas spreken de maatgevende wegenkaarten van Michelin ook niet meer tot de verbeelding" verzucht Ankie Szlapka van Geografische reisboekhandel Pied à Terre: "De nieuwe Michelinkaarten van Italië zijn nog maar een slap aftreksel van het oude, maar wat nog erger is, nu raken zelfs de kaarten van Frankrijk hun glans kwijt" .
In 1894 zag Edouard Michelin in een stapel banden de contouren van een mannetje; alleen de ledematen ontbraken. Dat beeld liet hem niet meer los en resulteerde vier jaar later in een reclameposter van een bandenman die uitdagend een met spijkers en glasscherven gevulde bokaal hief. Michelinbanden kunnen alle lastige obstakels aan. De leus luidde: 'Nunc est Bibendum' ('Laat ons drinken') Zodoende heet het bandenmannetje sinds deze reclamecampagne in 1898 'Bibendum'.
Doorleefde eeuwling
Bibendum vierde in 1998 zijn 100e verjaardag. Qua uiterlijk is hij in de loop der jaren verschillende keren veranderd. Zoals het in de reclame betaamt, ging hij met de eisen van de tijd mee en paste zich steeds aan. In het begin van de vorige eeuw werd hij zelfs met een sigaar geportretteerd! Bibendum heeft een interessant en veelbewogen leven achter de rug. In de eerste plaats leende hij zijn beeltenis en ronde vormen aan talloze reclamecampagnes en joeg zo de verkoop van banden, en sinds 1900 ook van kaarten en gidsen, naar ongekende hoogten. Hij was zelfs een inspiratiebron voor kunstenaars waaronder Salvador Dalí. De rondbandige reus verscheen ook aan de zijde van James Bond op een affiche van de 'A View to Kill'. Je kon hem op allerlei evenementen zelfs tegenkomen in zijn vertrouwde witte uniform. En voorlopig gaat hij nog lang niet met pensioen!
Onderscheiding
In 2000 werd Frankrijks beroemde ronde witte dikkerd door een internationale jury uitgekozen tot het beste logo van de afgelopen eeuw. Hij behoort tot de bekendste merktekens ter wereld. Dat is gezien zijn succes niet echt vreemd. Bovendien heeft hij alles van een mythe in zich: een opmerkelijk uiterlijk, persoonlijkheid, een sympathieke uitstraling, humor en volop levenservaring. Tot 1 september is er in het Musée d 'Art Roger Quilliot in zijn woonplaats Clermont-Ferrand zelfs een expositie aan hem gewijd.
Animatie Bibendum
Je kon erop wachten maar in 2006 was het dan zover: Bibendum verscheen in 3D. Voor reclamespots wordt hij zelfs tot leven gewekt en voert hij het woord. Voor dit technologische hoogstandje maakte Michelin gebruik van dezelfde technieken als voor de films ''Nemo's World'' en ''Shrek". Voor het scheppen van de levensechte Bibendum maakte de animatiestudio gebruik van de bewegingen van een acteur. Met behulp van de computer werd hij een virtuele persoon met een realistische houding en bewegingen.
Glad
Het kan verkeren, maar de robuuste Bibendum is glad en lief geworden. Hij is nu wel heel erg op Shrek gaan lijken. En dat zie je als reisboekhandelaar ook terug in de kaarten die gesierd worden met zijn beeltenis. De Michelinkaarten waren in alle opzichten een schoolvoorbeeld van hoe een wegenkaart moet zijn. Een witte achtergrond met duidelijk verschillende soorten wegen en plaatsnamen. Bij de nieuwe kaarten van Italië schrokken de reisboekhandelaren zich een hoedje. Ze gingen op de omslag op zoek naar de beeltenis van Bibendum: zijn dit nog wel Michelinkaarten? Helaas zijn ook de nieuwe kaarten van Frankrijk niet meer de oude. Ze hebben nu een groene ondergrond, gebaseerd op een wat vage satellietfoto. Hierdoor zijn ze gladder geworden en veel slechter leesbaar. Als reisboekhandelaars vragen we: mag Bibendum weer wat robuuster en de kaarten minder glad?
Noot voor redacties:
Voor de redactie (
Ingezonden persbericht