Gemeente Dirksland
- Verbeterde dienstverlening op gebied van werk en inkomen -
Mensen die een uitkering aanvragen, moeten vaak meerdere malen
dezelfde gegevens aanleveren aan het Centrum voor Werk en Inkomen
(CWI), Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) en
gemeentelijke sociale diensten.
Daarom heeft het kabinet in mei 2005 besloten dat alle partijen in de
keten Werk en Inkomen uiterlijk 1 januari 2008 een gezamenlijk
elektronisch dossier gaan vormen; het Digitaal Klantdossier (DKD).
Daarnaast is een verbod op meervoudige uitvraag van dezelfde gegevens
van kracht.
Het DKD maakt het mogelijk dat gegevens van klanten eenmalig worden
ingevoerd en vervolgens worden hergebruikt. Het grote voordeel voor de
klant is dat hen niet tweemaal gevraagd mag worden dezelfde gegevens
te verstrekken. Gemeenten, CWI en UWV maken door middel van dit
systeem gebruik van elkaars gegevens, waardoor zij hun klanten beter
kunnen bedienen.
In het DKD worden belangrijke persoonlijke gegevens opgeslagen, zoals
naam- en adresgegevens, gegevens over uitkeringen, opleidingen en
beroepen. Daarnaast kan men eenvoudig digitaal inschrijven voor werk
of een werkloosheids- of bijstandsuitkering aanvragen. Het is ook
mogelijk om digitaal een correctieverzoek in te dienen als gegevens
zijn gewijzigd.
Het elektronische dossier is voor alle werkzoekenden, en mensen die
een uitkering ontvangen van UWV, CWI en sociale diensten, in te zien
via een beveiligde website. Met behulp van een DigiD kan worden
ingelogd, om de vertrouwelijkheid te waarborgen.
Vanaf dinsdag 8 april 2008 wordt het DKD in de gemeente Dirksland
gefaseerd voor klanten beschikbaar. Het DKD is in te zien via de
websites van CWI, UWV en de gemeente. De gemeente Dirksland heeft hen
die persoonlijk met het DKD te maken krijgen per brief geïnformeerd.
In de toekomst zal de dienstverlening via het DKD verder toenemen,
bijvoorbeeld door het aanbieden van elektronische diensten.