AutoRai

Verkoop GM Europe bereikt absoluut record in eerste kwartaal 2008

(4/9/2008)
In het eerste kwartaal van 2008 overtrof het verkoopvolume van General Motors (GM) Europe alle records met 572.137 voertuigen*; een stijging met 18.111 voertuigen in vergelijking met het eerste kwartaal in 2007. De onderneming haalde een marktaandeel van 9,6%.

âDe sterke groei van het merk Chevrolet (voornamelijk in Oost- en Centraal-Europa) werd in het eerste kwartaal van 2008 voortgezet. Aangezien de nieuwe Aveo, de bestseller van Chevrolet Europe, in veel markten nu pas wordt geïntroduceerd, zijn we er gerust in dat deze trend zich in de rest van het jaar zal doorzetten,â aldus Jonathan Browning, Vice President Sales, Marketing en Aftersales van GM Europe.

âDe groei van het marktaandeel van bijna drie procent voor de GM-groep in Rusland en het 78% hogere volume in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, zijn opmerkelijke resultaten,â aldus Browning. âIn Rusland steeg het verkoopvolume van Chevrolet met 60 procent, die van Opel met 150 procent en die van Saab met 75 procent. Dankzij onze multimerkstrategie konden we in Rusland in het eerste kwartaal twee keer zo snel groeien als het marktgemiddelde.â

Stijgende Opel-verkoop in Centraal- en Oost-Europa Opel en Vauxhall, goed voor 73% van het verkoopvolume van GM Europe, verkochten in het eerste kwartaal van 2008 418.496 voertuigen. Het marktaandeel bedroeg 7%.

De sterke resultaten in Rusland en verschillende Centraal-Europese markten zoals Polen, Bulgarije en Roemenië compenseerden een aanzienlijke terugval in de markten Spanje en Italië.

De Meriva was opnieuw de meest verkochte kleine MPV en voerde samen met de Zafira het totale MPV-segment aan. In de maand maart was de Astra de marktleider in het compacte segment.

Chevrolet boekt records voor verkoopvolume en marktaandeel Chevrolet zette zijn elan in Europa voort en behaalde in het eerste kwartaal een absoluut record: het record voor het eerste kwartaal van vorig jaar werd overtroffen met 30.248 exemplaren en het totale verkoopvolume van het kwartaal steeg tot 131.568 exemplaren. Ook het marktaandeel groeide met 0,4 punten tot 2,2 procent; de hoogste groei ooit voor het merk in een eerste kwartaal.

Chevrolet noteerde de hoogste verkoopvolumes in Rusland en Oekraïne. In Oekraïne verdubbelde Chevrolet zijn volume: in het eerste kwartaal werden 15.853 autoâs ingeschreven, een toename met 7.919 stuks.

GM Rusland: verkoopvolume met 78% gestegen
In Rusland hielden de GM-merken hun snel groeitempo aan met een verkoopstijging van 78% tot 82.725 exemplaren in het eerste kwartaal van 2008. Daarmee deed GM het aanzienlijk beter dan de gemiddelde marktgroei van 37% Het marktaandeel steeg met 2,8 procentpunten tot 12,1% en bewijst daarmee het succes van GMâs agressieve strategie voor Oost-Europa.

Opel en Chevrolet deden het allebei goed in Rusland en in de Centraal- en Oost-Europese markten. Met 23.479 voertuigen was het verkoopvolume van Opel in Rusland 14.099 exemplaren hoger dan in het eerste kwartaal van 2007, met een marktaandeel dat groeide van 1,9 tot 3,4 procent.

In het eerste kwartaal steeg in Rusland het verkoopvolume van Chevrolet met 60 procent. Het Russische marktaandeel van het merk steeg van 7,5 tot 8,5 procent, met een verkoop van 58.498 voertuigen; goed voor 44% van het aantal Chevrolet-verkopen in Europa.

Verkoop Saab, Cadillac en HUMMER
Saab verkocht 19.653 auto's in Europa. Het verkoopvolume van Cadillac nam toe met 13% in vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar. Het verkoopvolume van HUMMER steeg met 59%.