Senternovem


09-04-2008 | SWINGH en Nexus gaan samen

Samen onderweg naar de gezamenlijke winst van mobiliteitsmanagement

Zo'n tweehonderd professionals - een mix van beleidsmedewerkers van rijk, regio en gemeente, adviseurs en ondernemers - lieten zich niet afschrikken door het weeralarm op woensdag 12 maart. De stormachtige wind buiten de Rotterdamse Van Nelle Ontwerpfabriek vormde een passend decor bij de 'ring voor de wedstrijd van de gezamenlijke winst!' zoals het symposium van SWINGH en Nexus zich etaleerde. De gezamenlijke opgave van overheden en bedrijfsleven bij mobiliteit en bereikbaarheid om precies te zijn.
"Het gaat niet alleen om techniek", zo stelt de Haagse wethouder Peter Smit. "Het gaat bijvoorbeeld ook om de uitdaging hoe je je woonwerkverkeer anders organiseert. Hoe ga je als werkgever bijvoorbeeld om met vergoedingen voor het woonwerkverkeer?" Bert Mooren (VNO-NCW West) vult aan dat werkgevers een heel groot belang hebben bij bereikbaarheid. "We moeten nu 'werkgevers stimuleren de hand in eigen boezem te steken'. Dat kan op de korte termijn door mobiliteitsmanagement bij grote bedrijven op te zetten, naast investeringen in weg (A4, verbinding A13-A16) en stadsgewestelijke rail (RandstadRail tweede fase)", aldus Mooren. Op de langere termijn benadrukt hij de noodzaak van een grote schaalspong in de Randstad: "De oprichting van één vervoersautoriteit moet leiden tot het upgraden van de samenwerking".

In de workshop 'Samen mobiliteitsbudgetten verzilveren' wordt verder gediscussieerd over die werkgevershand in eigen boezem. Willem de Jager (Rabobank Nederland) spreekt van 'unplugged' werken en van 'Het Nieuwe Werken': "Het kantoor wordt de uitzondering. Je komt er alleen als dat nodig is". Bij collega-ondernemers helpt hij enthousiast een misverstand de wereld uit: "Het stapelen van modaliteiten is niet gelijk aan kostenstapeling". Het middel leidt namelijk juist tot kostenreductie, omdat elke kilometer in de trein in plaats van met de auto 0,20 eurocent aan kosten bespaart. Bovendien zijn medewerkers productiever door niet in de spits te reizen, is er meer doorstroming op de weg en wordt de lucht schoner. Bij de Rabobank hebben 5.600 leaserijders een NS Businesscard gekregen, is het parkeerbeleid aangepast en is als proef voor het traject Eindhoven-Utrecht de autokilometervergoeding geschrapt. Volgens De Jager moeten de vijftig tot honderd grootste werkgevers in een regio mobiliteitsmanagement gaan toepassen, en in hun kielzog, als 'buddy', kleinere organisaties meekrijgen. "Zo geven we samen vorm aan de 'roadmap naar je eigen succes en geluk'".

Bij de afronding van het symposium vallen nog meer ambitieuze woorden op te tekenen. 'Werk mee aan het realiseren van de ambities van anderen' en 'geef ruimte om te experimenteren en te leren'. SWINGH en Nexus bundelen hierbij hun krachten en gaan samen 'in de ring' verder als 'Bereik!'. De vernieuwde netwerkorganisatie van overheden, bedrijfsleven en consumentenorganisaties die zo ontstaat, combineert de competenties van beide teams en kan voortbouwen op de succesnummers van Stadsgewest Haaglanden (spitsmijden, mobiliteitsmakelaar) en stadsregio Rotterdam (gebiedstafels).
Contact

Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33