Senternovem
09-04-2008 | SWINGH en Nexus gaan samen
Samen onderweg naar de gezamenlijke winst van mobiliteitsmanagement
Zo'n tweehonderd professionals - een mix van beleidsmedewerkers van
rijk, regio en gemeente, adviseurs en ondernemers - lieten zich niet
afschrikken door het weeralarm op woensdag 12 maart. De stormachtige
wind buiten de Rotterdamse Van Nelle Ontwerpfabriek vormde een passend
decor bij de 'ring voor de wedstrijd van de gezamenlijke winst!' zoals
het symposium van SWINGH en Nexus zich etaleerde. De gezamenlijke
opgave van overheden en bedrijfsleven bij mobiliteit en bereikbaarheid
om precies te zijn.
"Het gaat niet alleen om techniek", zo stelt de Haagse wethouder Peter
Smit. "Het gaat bijvoorbeeld ook om de uitdaging hoe je je
woonwerkverkeer anders organiseert. Hoe ga je als werkgever
bijvoorbeeld om met vergoedingen voor het woonwerkverkeer?" Bert
Mooren (VNO-NCW West) vult aan dat werkgevers een heel groot belang
hebben bij bereikbaarheid. "We moeten nu 'werkgevers stimuleren de
hand in eigen boezem te steken'. Dat kan op de korte termijn door
mobiliteitsmanagement bij grote bedrijven op te zetten, naast
investeringen in weg (A4, verbinding A13-A16) en stadsgewestelijke
rail (RandstadRail tweede fase)", aldus Mooren. Op de langere termijn
benadrukt hij de noodzaak van een grote schaalspong in de Randstad:
"De oprichting van één vervoersautoriteit moet leiden tot het upgraden
van de samenwerking".
In de workshop 'Samen mobiliteitsbudgetten verzilveren' wordt verder
gediscussieerd over die werkgevershand in eigen boezem. Willem de
Jager (Rabobank Nederland) spreekt van 'unplugged' werken en van 'Het
Nieuwe Werken': "Het kantoor wordt de uitzondering. Je komt er alleen
als dat nodig is". Bij collega-ondernemers helpt hij enthousiast een
misverstand de wereld uit: "Het stapelen van modaliteiten is niet
gelijk aan kostenstapeling". Het middel leidt namelijk juist tot
kostenreductie, omdat elke kilometer in de trein in plaats van met de
auto 0,20 eurocent aan kosten bespaart. Bovendien zijn medewerkers
productiever door niet in de spits te reizen, is er meer doorstroming
op de weg en wordt de lucht schoner. Bij de Rabobank hebben 5.600
leaserijders een NS Businesscard gekregen, is het parkeerbeleid
aangepast en is als proef voor het traject Eindhoven-Utrecht de
autokilometervergoeding geschrapt. Volgens De Jager moeten de vijftig
tot honderd grootste werkgevers in een regio mobiliteitsmanagement
gaan toepassen, en in hun kielzog, als 'buddy', kleinere organisaties
meekrijgen. "Zo geven we samen vorm aan de 'roadmap naar je eigen
succes en geluk'".
Bij de afronding van het symposium vallen nog meer ambitieuze woorden
op te tekenen. 'Werk mee aan het realiseren van de ambities van
anderen' en 'geef ruimte om te experimenteren en te leren'. SWINGH en
Nexus bundelen hierbij hun krachten en gaan samen 'in de ring' verder
als 'Bereik!'. De vernieuwde netwerkorganisatie van overheden,
bedrijfsleven en consumentenorganisaties die zo ontstaat, combineert
de competenties van beide teams en kan voortbouwen op de succesnummers
van Stadsgewest Haaglanden (spitsmijden, mobiliteitsmakelaar) en
stadsregio Rotterdam (gebiedstafels).
Contact
Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33