Senternovem


08-04-2008 | Dreigend personeelstekort in scheepsbouw-sector

De minister van Economische Zaken heeft op 7 april in de jachtwerf Oceanco in Alblasserdam het startschot gegeven voor de Week van de Scheepsbouw. In deze week vinden diverse activiteiten plaats om de scheepsbouw een aantrekkelijker imago te geven voor de jeugd. Het gaat goed met de sector, maar het probleem is het vinden van voldoende en kwalitatief goed personeel, een veelvoorkomend probleem in de bèta-hoek.

De Nederlandse maritieme industrie heeft een lange historie, een geschiedenis die de haat-liefde verhouding van de Nederlanders met het water weerspiegelt. In de handel speelt de scheepvaart al ruim zeshonderd jaar een hoofdrol. De sector heeft een moeilijke periode achter de rug, maar heeft zich nu helemaal hervonden.

Mede door de opzet van een maritiem innovatieprogramma is Nederland erin geslaagd zich te concentreren op een aantal kansrijke niches zoals baggervaartuigen, patrouilleboten op zee en luxe jachten. En dat werpt zijn vruchten af. Werven, toeleveranciers en kennisinstellingen werken nauw samen en de sector investeert 180 miljoen euro per jaar in onderzoek. Ook de overheid geeft de maritieme industrie een steuntje in de rug om innovatie te bevorderen en daarmee de economische concurrentiekracht te vergroten.

Drugstransporten onderscheppen
Zo zijn er bijvoorbeeld kleine en snelle boten nodig, die kunnen worden ingezet om drugstransporten te onderscheppen. Hoge snelheid is essentieel om de snelle schepen van potentiële criminelen de baas te blijven. Nadeel is dat op hoge snelheid door de golven varen belastend is voor de mensen aan boord. De bemanningsleden lopen door de sterke scheepsbewegingen letsel op en kunnen hun taken minder goed uitvoeren. Damen Shipyards wilde daar wat aan doen. Het bedrijf heeft samen met docenten en een promovendus van de TU Delft - en met subsidie van SenterNovem - succesvol onderzoek uitgevoerd naar het bevestigen van stabilisatie-vleugels aan het schip.

Het gaat weer goed met de sector, maar hoe hou je dat zonnige perspectief vast? Hoe zorg je ervoor dat de sector aantrekkelijk is voor jongeren en studenten en hoe zorg je ervoor dat ze, eenmaal werkzaam in de sector, daarin ook actief blijven? Met name deze zorg uitte de minister tijdens haar speech, waarmee de week van de Scheepsbouw ten doop werd gehouden. Ze gaf zelf ook direct een aantal antwoorden: "Een van de manieren om het probleem op te lossen is het onderwijs aantrekkelijker te maken en beter te laten aansluiten bij de eisen die het bedrijfsleven stelt."

Publiciteitscampagne 'Spetters gezocht'
Het innovatieprogramma Maritiem besteedt ook aandacht aan het dreigende personeelstekort en wil dat probleem onder meer te lijf gaan door de communicatie met de arbeidsmarkt te verbeteren en promotie van de maritieme sector en opleidingen. 'Spetters gezocht' is een voorbeeld hiervan. Deze op jongeren gerichte promotiecampagne
-ondersteund door SenterNovem en het Platform Bètatechniek - wil de maritieme sector aantrekkelijk maken. Op de diverse promotiebladen die in het onderwijs verspreid worden, komen jongeren aan het woord die vertellen over hun studie of werk.

De minister roept bedrijven op om ook na de Week van de Scheepvaart de deuren open te houden voor aanstormend talent. "U kunt denken aan stages, aan open dagen, of aan gerichte rondleidingen en presentaties voor schoolklassen. Zo kunt u jongeren - en hun ouders - laten zien waarom een baan in de maritieme industrie aantrekkelijk is. Niet alleen vanwege de mooie, tastbare en innovatieve producten , maar ook vanwege de goede carrièremogelijkheden." Ze voegt eraan toe het "maritiem charme-offensief" niet te beperken tot het beroepsonderwijs. "Toekomstige medewerkers zijn ook te vinden op de middelbare scholen en zelfs in de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs."