Senternovem
08-04-2008 | Dreigend personeelstekort in scheepsbouw-sector
De minister van Economische Zaken heeft op 7 april in de jachtwerf
Oceanco in Alblasserdam het startschot gegeven voor de Week van de
Scheepsbouw. In deze week vinden diverse activiteiten plaats om de
scheepsbouw een aantrekkelijker imago te geven voor de jeugd. Het gaat
goed met de sector, maar het probleem is het vinden van voldoende en
kwalitatief goed personeel, een veelvoorkomend probleem in de
bèta-hoek.
De Nederlandse maritieme industrie heeft een lange historie, een
geschiedenis die de haat-liefde verhouding van de Nederlanders met het
water weerspiegelt. In de handel speelt de scheepvaart al ruim
zeshonderd jaar een hoofdrol. De sector heeft een moeilijke periode
achter de rug, maar heeft zich nu helemaal hervonden.
Mede door de opzet van een maritiem innovatieprogramma is Nederland
erin geslaagd zich te concentreren op een aantal kansrijke niches
zoals baggervaartuigen, patrouilleboten op zee en luxe jachten. En dat
werpt zijn vruchten af. Werven, toeleveranciers en kennisinstellingen
werken nauw samen en de sector investeert 180 miljoen euro per jaar in
onderzoek. Ook de overheid geeft de maritieme industrie een steuntje
in de rug om innovatie te bevorderen en daarmee de economische
concurrentiekracht te vergroten.
Drugstransporten onderscheppen
Zo zijn er bijvoorbeeld kleine en snelle boten nodig, die kunnen
worden ingezet om drugstransporten te onderscheppen. Hoge snelheid is
essentieel om de snelle schepen van potentiële criminelen de baas te
blijven. Nadeel is dat op hoge snelheid door de golven varen belastend
is voor de mensen aan boord. De bemanningsleden lopen door de sterke
scheepsbewegingen letsel op en kunnen hun taken minder goed uitvoeren.
Damen Shipyards wilde daar wat aan doen. Het bedrijf heeft samen met
docenten en een promovendus van de TU Delft - en met subsidie van
SenterNovem - succesvol onderzoek uitgevoerd naar het bevestigen van
stabilisatie-vleugels aan het schip.
Het gaat weer goed met de sector, maar hoe hou je dat zonnige
perspectief vast? Hoe zorg je ervoor dat de sector aantrekkelijk is
voor jongeren en studenten en hoe zorg je ervoor dat ze, eenmaal
werkzaam in de sector, daarin ook actief blijven? Met name deze zorg
uitte de minister tijdens haar speech, waarmee de week van de
Scheepsbouw ten doop werd gehouden. Ze gaf zelf ook direct een aantal
antwoorden: "Een van de manieren om het probleem op te lossen is het
onderwijs aantrekkelijker te maken en beter te laten aansluiten bij de
eisen die het bedrijfsleven stelt."
Publiciteitscampagne 'Spetters gezocht'
Het innovatieprogramma Maritiem besteedt ook aandacht aan het
dreigende personeelstekort en wil dat probleem onder meer te lijf gaan
door de communicatie met de arbeidsmarkt te verbeteren en promotie van
de maritieme sector en opleidingen. 'Spetters gezocht' is een
voorbeeld hiervan. Deze op jongeren gerichte promotiecampagne
-ondersteund door SenterNovem en het Platform Bètatechniek - wil de
maritieme sector aantrekkelijk maken. Op de diverse promotiebladen die
in het onderwijs verspreid worden, komen jongeren aan het woord die
vertellen over hun studie of werk.
De minister roept bedrijven op om ook na de Week van de Scheepvaart de
deuren open te houden voor aanstormend talent. "U kunt denken aan
stages, aan open dagen, of aan gerichte rondleidingen en presentaties
voor schoolklassen. Zo kunt u jongeren - en hun ouders - laten zien
waarom een baan in de maritieme industrie aantrekkelijk is. Niet
alleen vanwege de mooie, tastbare en innovatieve producten , maar ook
vanwege de goede carrièremogelijkheden." Ze voegt eraan toe het
"maritiem charme-offensief" niet te beperken tot het beroepsonderwijs.
"Toekomstige medewerkers zijn ook te vinden op de middelbare scholen
en zelfs in de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs."