Warchild


Jip wint prijs met unieke actie voor War Child
De 10-jarige Jip Maathuis wordt vrijdag in het zonnetje gezet omdat hij meer dan tienduizend chocoladeletters heeft verkocht. De jongen uit Enschede ontvangt de Barbara Ohmannprijs omdat hij met de verkoop ruim elfduizend euro heeft opgehaald voor de stichting War Child, maakt de organisatie dinsdag bekend. Hij krijgt een cheque van zesduizend euro voor zijn prestatie.

De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een jongere tot 15 jaar die zich inzet om leeftijdsgenoten in ontwikkelingslanden een betere toekomst te geven. Jip had zijn actie zelf bedacht omdat hij zich wilde inzetten voor kinderen in Afghanistan. Hij vindt namelijk dat ook zij het recht hebben om te spelen en te sporten. De jongen dacht rond de tweehonderd chocoladeletters te verkopen en had nooit verwacht dat het zo'n succes zou zijn. Dit bedrag moet worden besteed aan het project waar Jip zich voor heeft ingezet.

De Barbara Ohmannprijs wordt vrijdag voor de tiende keer uitgereikt. Ohmann werkte bij het ministerie voor Buitenlandse Zaken en zette zich in het bijzonder in voor de positie van jongeren in ontwikkelingsgebieden. Zij overleed in 1995.