Warchild
Jip wint prijs met unieke actie voor War Child
De 10-jarige Jip Maathuis wordt vrijdag in het zonnetje gezet omdat
hij meer dan tienduizend chocoladeletters heeft verkocht. De jongen
uit Enschede ontvangt de Barbara Ohmannprijs omdat hij met de verkoop
ruim elfduizend euro heeft opgehaald voor de stichting War Child,
maakt de organisatie dinsdag bekend. Hij krijgt een cheque van
zesduizend euro voor zijn prestatie.
De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een jongere tot 15 jaar die
zich inzet om leeftijdsgenoten in ontwikkelingslanden een betere
toekomst te geven. Jip had zijn actie zelf bedacht omdat hij zich
wilde inzetten voor kinderen in Afghanistan. Hij vindt namelijk dat
ook zij het recht hebben om te spelen en te sporten. De jongen dacht
rond de tweehonderd chocoladeletters te verkopen en had nooit verwacht
dat het zo'n succes zou zijn. Dit bedrag moet worden besteed aan het
project waar Jip zich voor heeft ingezet.
De Barbara Ohmannprijs wordt vrijdag voor de tiende keer uitgereikt.
Ohmann werkte bij het ministerie voor Buitenlandse Zaken en zette zich
in het bijzonder in voor de positie van jongeren in
ontwikkelingsgebieden. Zij overleed in 1995.