Platform Biologica
11e Bio-Congres: "Voorsprong vermarkten"
Woensdag 9 april 2008
De biologische sector groeit en innoveert. De beloftes zijn talrijk.
Wat zijn over tien jaar de grote themas? Smaak, regionaal, energie,
bodem, water, gezondheid? Het elfde Bio-Congres kijkt naar de
toekomst. Organisatie: Biologica, Task Force Marktontwikkeling
Biologische Landbouw en Triodos Bank.
PROGRAMMA
Dagvoorzitter: Mieke van der Weij
Mediapartners: Trouw en Distrifood
Locatie: Landgoed Rhederoord, De Steeg (bij Arnhem)
10.00 Welkom
Arie van den Brand, voorzitter Biologica
10.10 Verdere duurzaamheidsuitdagingen: Energie, verpakkingen en
transport.
Jacqueline Cramer, Minister van VROM
10. 30 Bio-marketing: de verleiding van de light-user
Bio bij de Coop, Plus en Jumbo: Henk Gerbers, voorzitter Stichting
Merkartikel Bio+
Groeikansen voor de Natuurwinkel: Xander Meijer, directeur Natudis
Biologisch als conceptversterker of als conceptdrager? Minous van
Apeldoorn, commercieel manager Ecomel
11.15 Koffie
11.45 Biologisch gezonder? Update van binnenlandse en buitenlandse
onderzoeksresultaten.
Machteld Huber, senior onderzoeker Louis Bolk Instituut
12.10 Biologisch in grootgebruik: nog een uitdaging!
Droes Prinsen, manager commerciële services La Place.
12.30 De volgende stap op de duurzaamheidsladder
Peter Blom, voorzitter Bio-raad en bestuursvoorzitter Triodos Bank
Frank Wijnands, clusterleider biologische landbouw Wagingen
UR
13.00- 14.00 lunch
Middag plenair
13.30 Ontvangst en registratie
14.00 Bio Monitor jaarcijfers en trends 2007
Bert van Ruitenbeek, directeur Biologica
14.20 De grote uitdagingen van de primaire sector: hoe kunnen
biologisch en gangbaar samen verduurzamen en hoe zorgen we voor nieuwe
jonge en omschakelende ondernemers?
Anton Vermeer, voorzitter ZLTO
Discussie met o.a. Martin Wiersema, Voorzitter Vakgroep Biolgische
landbouw LTO/Biologica
14.45 Betrouwbaarheid en modern toezicht in de Bio keten.
Suzanne van der Pijll, vice-voorzitter bestuur Skal
15.15 Theepauze
16.00-18.00 Workshops
Inspirerende voorbeelden van binnen en buiten de sector
- Verpakkingen, alles afbreekbaar!
Moonen Packaging
- Scholenprojecten binnen de Week van de Smaak 2008
Yolande van Harten, Podium, bureau voor educatieve communicatie
- Bio-gastronomie: op weg naar horecacertificering
Eric van Veluwen, Landgoed Rhederoord
- Triple P-marketing: succesvolle klantencommunicatie begint
bij de eigen medewerkers, Volkert Engelsman, directeur Eosta
- Proeverijen
18.00 20.00 Diner