Platform Biologica


11e Bio-Congres: "Voorsprong vermarkten"
Woensdag 9 april 2008

De biologische sector groeit en innoveert. De beloftes zijn talrijk. Wat zijn over tien jaar de grote themas? Smaak, regionaal, energie, bodem, water, gezondheid? Het elfde Bio-Congres kijkt naar de toekomst. Organisatie: Biologica, Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw en Triodos Bank.

PROGRAMMA

Dagvoorzitter: Mieke van der Weij
Mediapartners: Trouw en Distrifood
Locatie: Landgoed Rhederoord, De Steeg (bij Arnhem)

10.00 Welkom

Arie van den Brand, voorzitter Biologica

10.10 Verdere duurzaamheidsuitdagingen: Energie, verpakkingen en transport.

Jacqueline Cramer, Minister van VROM

10. 30 Bio-marketing: de verleiding van de light-user

Bio bij de Coop, Plus en Jumbo: Henk Gerbers, voorzitter Stichting Merkartikel Bio+

Groeikansen voor de Natuurwinkel: Xander Meijer, directeur Natudis

Biologisch als conceptversterker of als conceptdrager? Minous van Apeldoorn, commercieel manager Ecomel

11.15 Koffie

11.45 Biologisch gezonder? Update van binnenlandse en buitenlandse onderzoeksresultaten.

Machteld Huber, senior onderzoeker Louis Bolk Instituut

12.10 Biologisch in grootgebruik: nog een uitdaging!

Droes Prinsen, manager commerciële services La Place.

12.30 De volgende stap op de duurzaamheidsladder

Peter Blom, voorzitter Bio-raad en bestuursvoorzitter Triodos Bank

Frank Wijnands, clusterleider biologische landbouw Wagingen UR

13.00- 14.00 lunch

Middag plenair

13.30 Ontvangst en registratie

14.00 Bio Monitor jaarcijfers en trends 2007

Bert van Ruitenbeek, directeur Biologica

14.20 De grote uitdagingen van de primaire sector: hoe kunnen biologisch en gangbaar samen verduurzamen en hoe zorgen we voor nieuwe jonge en omschakelende ondernemers?

Anton Vermeer, voorzitter ZLTO

Discussie met o.a. Martin Wiersema, Voorzitter Vakgroep Biolgische landbouw LTO/Biologica

14.45 Betrouwbaarheid en modern toezicht in de Bio keten.

Suzanne van der Pijll, vice-voorzitter bestuur Skal

15.15 Theepauze

16.00-18.00 Workshops

Inspirerende voorbeelden van binnen en buiten de sector


- Verpakkingen, alles afbreekbaar!

Moonen Packaging


- Scholenprojecten binnen de Week van de Smaak 2008

Yolande van Harten, Podium, bureau voor educatieve communicatie


- Bio-gastronomie: op weg naar horecacertificering

Eric van Veluwen, Landgoed Rhederoord


- Triple P-marketing: succesvolle klantencommunicatie begint bij de eigen medewerkers, Volkert Engelsman, directeur Eosta


- Proeverijen

18.00 20.00 Diner