Persbericht Nijmegen, 8 april 2008
Topstukken uit de Armando-collectie te zien in Museum Het Valkhof T/m 19 oktober 2008
Die Leiter, 1991, olieverf op doek,
Collectie Museum Het Valkhof
Kop, 1995, brons
Schuldige Landschaft, 1988, olieverf op doek
Collectie Museum Het Valkhof
Mede door de rampzalige brand in Amersfoort is er in brede kring sprake van een hernieuwde belangstelling voor het bijzondere werk van Armando. In kleine kring is bekend dat Museum Het Valkhof een fraaie en representatieve collectie schilderijen en een sculptuur van Armando in de verzameling heeft. Dit vormt aanleiding om de Armando-collectie in de schijnwerpers te zetten in de vorm van een presentatie in de afdeling moderne kunst. Het ensemble biedt een boeiend en hoogstaand overzicht van de ontwikkeling van een gepassioneerd kunstenaarschap. De presentatie in Museum Het Valkhof is te zien tot en met 19 oktober 2008.
Alles wat Armando als schilder, schrijver, dichter, beeldhouwer, acteur en muzikant heeft voortgebracht is in hoge mate bepaald door een fascinatie voor het verleden, en met name de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Kwade gebeurtenissen werpen een schaduw over het zo mooie landschap, dat hier in het Duits is vernoemd. In het verlengde van de romantische traditie wordt het landschap bezield en gepersonifieerd. Armando verklaart het landschap schuldig, niet omdat het gruwelijkheden heeft laten passeren, maar omdat het getuigenis weigert. Wat er ook gebeurt, het groeit gewoon door. Het bos is niet schuldig aan lijdzaamheid, maar aan het wissen van sporen. En dat terwijl het alles heeft zien gebeuren: "Veel bosranden. Veel schuldig geboomte. Het stikt hier van de schuld, boom voor boom", luidt een aantekening in Armando's Dagboek van een dader uit 1973. Deze observatie is van toepassing op het olieverfschilderij Gefechtsfeld = slagveld (1984) en het grote tweeluik 'Schuldige landschaft' (1988).
Ook zijn er de monumentale doeken 'Körperlich' = lichamelijk (1982) en 'Fahne' = vlag (1985), beide symbool van zelfbewustzijn en fysieke kracht. Bij Armando lijkt het machtsvertoon echter aangetast. Pathos is ingeruild voor menselijk falen.
Het schilderij 'Die Leiter = ladder' (1991) biedt de mogelijkheid tot ontsnapping, maar de bloedsporen op de zwarte constructie duiden op de onmogelijkheid van een dergelijke onderneming. Het vroegste schilderij uit de Valkhofcollectie 'Peinture criminelle' = misdadig schilderij, dateert uit 1957. Het werk heeft een uitgesproken agressieve lading, een schreeuw uit de diepte.
Tenslotte is er de bronzen 'Kop' (1995) een soort oerkop die in vele culturen voorkomt. Voorzien van een donkere patine blijft de kop onpeilbaar zonder uitdrukking.
De schilderijen en de sculptuur zijn aangekocht tussen 1985 en 1997door voormalig museum Commanderie van St. Jan en daarna door Museum Het Valkhof.
Museum Het Valkhof, Kelfkensbos 59, Nijmegen, T: 024-3608805 www.museumhetvalkhof.nl Open: di-vrij: 10-17; za, zo, feestdagen 12-17 uur. Van 23 augustus '08 t/m 4 januari '09 ('Luxe en decadentie') is het museum op za, zo en feestdagen open van 11-17 uur.
Einde persbericht
Voor informatie/interviews:: Afd. Marketing & pr, Jannemarie van den Brand, E: j.vandenbrand@museumhetvalkhof.nl. T: 024-3608805 Beeldmateriaal is te downloaden via
Jannemarie van den Brand
medewerker marketing & pr
Kelfkensbos 59, 6511 TB Nijmegen
Postbus 1474, 6501 BL Nijmegen
Tel. +31 (0)24 3608805
Fax +31 (0)24 3608656