Consumentenbond
---
4 april 2008
Uitzicht op geschillencommissie luchtvaart
De luchtvaartsector gaat alsnog meewerken aan een geschillencommissie
luchtvaart. De sector wil met Consumentenbond en ANVR om tafel, zo
maakte KLM bekend.
De Consumentenbond pleit al twee jaar voor een laagdrempelige
geschillencommissie luchtvaart. Bijvoorbeeld omdat
luchtvaartmaatschappijen nogal eens onder de verplichting proberen uit
te komen om een schadevergoeding uit te keren bij geannuleerde
vluchten en overboekingen. Zij beroepen zich dan op overmacht en de
passagier zou vervolgens naar de rechter moeten (en dat is een
tijdrovende en dure weg).
Schadevergoeding
Commerciële partijen als `EUclaim' helpen consumenten om zo'n
schadevergoeding alsnog voor elkaar te krijgen. De Consumentenbond
juicht dat toe als middel om `de boel te doorbreken', maar vindt een
onafhankelijke geschillencommissie een onmisbaar sluitstuk van een
goede bescherming van de luchtreiziger. Wel vindt de bond dat zo'n
geschillencommissie naar Europees niveau moet toegroeien. Ook moet
zo'n geschillencommissie niet alleen gaan over overboekingen en
geannuleerde of vertraagde vluchten, maar ook over andere klachten
zoals zoekgeraakte koffers. Minister Eurlings heeft regelgeving
aangekondigd als er niet voor 1 oktober duidelijkheid is over een
geschillencommissie.