Woerden wil meer werk maken van promotie
08 apr 2008
persbericht
Burgemeester aan de wandel met inwoners Woerden
Woerden wil zichzelf wat nadrukkelijker op de kaart zetten. Het
college van burgemeester en wethouders buigt zich daarom eerst met
behulp van allerlei verschillende vertegenwoordigers uit de Woerdense
gemeenschap over het imago en de identiteit van Woerden.
De eerste stap op weg naar een goed promotiebeleid is draagvlak te
vinden voor de juiste positionering van Woerden. Daarom gaat de
gemeente onder leiding van de burgemeester op zoek naar de kernwaarden
van Woerden.
Burgemeester Hans Schmidt gaat steeds met groepjes betrokken inwoners
wandelen of fietsen om geïnspireerd door de omgeving van de stad en de
dorpen te praten over de belangrijkste pluspunten van Woerden. Hij
nodig daarvoor mensen uit die hij op de een of andere manier al eens
heeft zien of horen optreden over hun verbondenheid met Woerden.
Naast vertegenwoordigers van organisaties, instellingen of platforms,
zijn dat bijvoorbeeld ook enkele burgers die vorig jaar enthousiast
hebben gereageerd op de enquête "Trots op Woerden'.
In de maand mei staan er ongeveer 10 wandelingen of fietstochten op
het programma. De tocht wordt aangepast aan de wensen van de
deelnemers; improvisatie is dus troef. Maar tussen het wandelen en
fietsen in wordt iedereen wel uitgedaagd om met elkaar de
belangrijkste kenmerken van Woerden vast te stellen.
Imago-onderzoek en identiteitsworkshop
Parallel aan de wandelingen van de burgemeester voert het Woerdense
bureau voor marketing en communicatie WWAV een imago-onderzoek uit. De
resultaten komen op tafel in een identiteitsworkshop met betrokken
Woerdenaren op zaterdag 7 juni.
Met de resultaten gaat het college samen met de fractievoorzitters aan
de slag in een positioneringsworkshop onder leiding van WWAV. Op die
manier ligt er nog voor de zomer een concept-positioneringsadvies op
tafel. Na de zomer volgt de vertaling in een concreet advies voor de
positionering en profilering van Woerden. Nog weer later volgt dan de
verdere invulling voor verdere promotieplannen. Dat gebeurt vooral in
samenwerking met partners zoals de Stichting Woerden Pormotie, de
bibliotheek, Kamerik op de Kaart, de VVV etc.
"Een positieve beleving bij het horen of gebruiken van de naam Woerden
is belangrijk", aldus burgemeester Hans Schmidt. Hij was zelf
indertijd blij verrast door de charme van de stad en van het Groene
Hart. "Het is helemaal niet zo gek dat anderen ons benijden dat we
hier zoveel rust en ruimte én steedse voorzieningen hebben, midden in
de Randstad. Woerden is altijd een regiocentrum geweest, dat mag het
wat ons betreft wel wat meer worden, ook in toeristisch opzicht.
We hebben een rijke historie en die kun je hier goed herkennen.
Misschien moeten we er iets actiever over vertellen. Dat is in ieder
geval het advies dat we eerder al van "Kamerik op de Kaart " kregen.
We hebben veel moois in huis, zowel in de historische binnenstad als
in het mooie Groene Hart. Hoeveel interessanter is het niet, als je
iets weet van stad en land. Limes en copes, linies en kaashandel, dat
zijn wel begrippen die Woerdenaren en bezoekers logischerwijs tegen
moeten komen.
Maar eerst gaan we een goed plan maken om elkaar daarbij te
versterken", aldus burgemeester Schmidt.
Gemeente Woerden | Blekerijlaan 14 | Postbus 45 | 3440 AA Woerden |
tel. (0348) 428 911 | stadhuis@woerden.nl |
Proclaimer|Colofon|Vraag en antwoord
Gemeente Woerden