Veilig Amsterdam
Wisselend veiligheidsbeeld 2007
Amsterdam
Downloads
* Regionale Veiligheidsrapportage Amsterdam-Amstelland 2007
* Regionaal Veiligheidsplan Amsterdam-Amstelland 2007-2010/11
* Actieplan 2008 Veiligheidsplan Amsterdam 2007-2010
8 april 2008
Het aantal opgenomen aangiften in de regio Amsterdam-Amstelland is in
2007 opnieuw afgenomen, met 1,8%, maar de neergaande lijn die
jaarlijks te zien was in de regionale en Amsterdamse Veiligheidsindex
stagneert. Dit blijkt uit de Regionale Veiligheidsrapportage
Amsterdam-Amstelland 2007 die vandaag is gepubliceerd.
In de Veiligheidsrapportage staan de belangrijkste veiligheidscijfers
voor de regio Amsterdam-Amstelland (Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer,
Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn). De Veiligheidsrapportage 2007 laat
een wisselend beeld zien met een aantal positieve, maar ook negatieve
ontwikkelingen. Vooral de toename en verharding van criminaliteit
waarbij jongeren betrokken zijn, baart zorgen. De Amsterdamse Driehoek
(burgemeester, korpschef en hoofdofficier van justitie) wil doorgaan
met de bestaande veiligheidsaanpak in de hoofdstad, maar komt ook met
een aantal nieuwe voorstellen. Daarnaast is het nodig om ook het
jeugdbeleid en de zorg nauwer te laten aansluiten op het
veiligheidsbeleid.
De Veiligheidsrapportage beschrijft de objectieve en subjectieve
veiligheid in de regio Amsterdam-Amstelland. Met dit unieke
meetsysteem wordt sinds een paar jaar de veiligheidssituatie
nauwlettend gevolgd. De objectieve index voor de stad werd in 2003 op
100 gesteld en liet sindsdien een verbetering zien met een daling tot
87 in 2006. Voor 2007 is die weer licht gestegen tot 90. Dit geldt ook
voor de subjectieve index (van 76 naar 78). De objectieve
veiligheidscijfers zijn gebaseerd op het aantal aangiften, meldingen
en incidenten bij de politie van criminaliteit en overlast. Voor de
subjectieve veiligheidscijfers worden per jaar ruim tienduizend
respondenten geënquêteerd.
Jonge daders
Hoewel het aantal Harde Kern Jongeren en het aantal problematische
jeugdgroepen in de regio afneemt, blijkt dat er binnen deze groepen
sprake is van een verharding en steeds jongere daders. Zo heeft de
politie de afgelopen weken in Amsterdam dertig leden van een criminele
jeugdgroep aangehouden die voornamelijk opereerde in het stadsdeel
Oud-Zuid. De politie verdenkt de groep in wisselende samenstelling
betrokken te zijn bij onder andere georganiseerde drugshandel,
overvallen, diefstallen uit auto's en zakkenrollerij. Daarnaast
veroorzaakte deze groep veel overlast. Het aantal jongeren in de
leeftijd van 12-17 jaar dat strafbare feiten pleegt stijgt in de regio
en ook in Amsterdam. Uit een nadere analyse op de cijfers blijkt dat
ruim 9% van de jongeren tussen 12-17 jaar in West bekend is bij de
politie. Het aantal aangiften van straatroof is in 2007 ten opzichte
van 2006 aanzienlijk afgenomen, met 18,1%. Binnen de door de politie
geregistreerde incidenten van straatroof is in 46% van de gevallen
sprake van een 12-17-jarige verdachte. Het aantal meldingen van
jeugdoverlast is gestegen van 6109 in 2006 naar 7014 in 2007.
Vermoedelijk heeft dit te maken met het feit dat Amsterdam extra inzet
op het bestrijden van overlast waardoor bij burgers de bereidheid
stijgt om overlast te melden.
Maatregelen
Op basis van deze ontwikkelingen houden de Driehoek en het college van
B&W vast aan de prioriteiten uit het Veiligheidsplan Amsterdam
2007-2010. De doelgroepen jeugd en (verslaafde) veelplegers, maar ook
de aanpak van overlast en de vastgestelde aandachtsgebieden blijven
prioriteit hebben. De politie zet voor de hele regio meer
recherchecapaciteit en (helikopter)toezicht in om het stijgende aantal
overvallen tegen te gaan.
Als men zich schuldig maakt aan normovertredend gedrag, zoals geweld
en overlast, is het belangrijk dat daar snelle en duidelijke
strafrechtelijke en zorgreacties op volgen. Om de gewelds- en
overlastproblemen van groepen jongeren het hoofd te bieden, gaat het
OM bekijken hoe de doorlooptijden in de jeugdstrafrechtketen versneld
kunnen worden. Ook worden de trajecten, gericht op recidivebeperking
bij de jeugd, opnieuw bekeken. Onlangs publiceerde de gemeente de
uitkomsten van een onderzoek naar recidive.
De combinatie van straf en zorg blijft een belangrijk onderdeel van
het huidige beleid bij de aanpak van zowel minderjarige als volwassen
veelplegers. Zo moeten verwijderingsbevelen gepaard gaan met het
aanbieden van een zorgtraject, vraagt cameratoezicht om een adequate
follow-up door politie en OM en is de inzet van straatcoaches alleen
effectief in samenhang met een goedwerkende aanpak van
multiprobleemgezinnen. Hoewel de aanpak van drugsoverlast lijkt aan te
slaan, neemt het aantal meldingen van overlast door verslaafden niet
af. Dit heeft zeer waarschijnlijk te maken met de verdunning en
verspreiding van de problematiek, waardoor sommige gebieden ontlast
worden, maar bijvoorbeeld de Weesperbuurt meer overlast heeft ervaren.
Er is al onderzoek gedaan naar de stijging van uitgaansgeweld op het
Leidseplein. Naar aanleiding van dit onderzoek liggen er
aanbevelingen, waaronder de inzet van cameratoezicht, waarover
binnenkort wordt besloten. Bovendien zet de politie nu al meer
personeel in in dit gebied en geeft het OM hoge prioriteit aan de
vervolging van verdachten van geweldsdelicten.
Samenwerking met kabinet
Amsterdam trekt samen op met het kabinet ter versterking van het
veiligheidsbeleid. Onlangs is het kabinet akkoord gegaan met het geven
van doorzettingsmacht aan de burgemeester bij overlastgevende
multiprobleemgezinnen. Amsterdam zal de komende jaren fors inzetten op
de basisvoorzieningen in het sociale domein. Het handhaven van de
leerplicht, het tegengaan van vroegtijdig schoolverlaten en het
begeleiden naar stage en werk maken daar onderdeel van uit. Met nieuwe
initiatieven zoals de 8 tot 8 voorziening probeert Amsterdam te
voorkomen dat meer jongeren afglijden naar criminaliteit. Ook zal
extra geïnvesteerd moeten worden in de aanpak van psychiatrische
problematiek onder jongeren. Een stevige samenwerking met de
preventie- en zorgketen is nodig om voor de langere termijn betere
resultaten te boeken.
Rapportage
Om de resultaten van het beleid goed te kunnen volgen, hebben de
burgemeesters van de zes gemeenten samen met politie en OM hun
gegevens bijeengebracht en gebundeld in de Regionale
Veiligheidsrapportage, waarvan de Veiligheidsindex onderdeel is. De
Veiligheidsrapportage meet in hoeverre de beleidsdoelstellingen van de
afzonderlijke gemeenten en dus ook van het Veiligheidsplan Amsterdam
worden gerealiseerd.
De Veiligheidsindex geeft inzicht in de veiligheid tot het niveau van
de buurt of combinatie van buurten. De index biedt de mogelijkheid om
op buurtniveau de belangrijkste indicatoren van zowel de objectieve
als de subjectieve veiligheid te onderscheiden. Dat betekent dat zowel
op stedelijk als op stadsdeelniveau het beleid kan worden aangepast en
verdere maatregelen kunnen worden genomen.
De cijfers uit de Veiligheidsrapportage zijn de basis voor het
veiligheidsbeleid. In het Veiligheidsplan Amsterdam 2007-2010 heeft de
Driehoek de doelstellingen voor Amsterdam vastgesteld.
De Regionale Veiligheidsrapportage en het Actieplan 2008 dat voorkomt
uit het Veiligheidsplan Amsterdam 2007-2010 kunt u hier rechts
downloaden.Â