Sanoma Uitgevers

ruim 1 miljoen!

Recordopbrengst voor Pink Ribbon

---

08.04.08
Pink Ribbon Magazine 2007 heeft, samen met een actie van Libelle, een recordbedrag opgehaald. Vandaag presenteert Quinty Trustfull de feestelijke overhandiging van de cheque aan de Stichting Pink Ribbon. Waarde: ruim 1 miljoen euro!

Pink Ribbon Magazine 2007 was goed voor 875.648,76 en een puzzelmarathon en veiling van weekblad Libelle leverden 154.675,04 op. Totaal: 1.030.323,80. Dat is de hoogste opbrengst in de vier jaar dat Sanoma Uitgevers nu de charity glossy Pink Ribbon maakt en uitgeeft. Van de vierde Pink Ribbon werden ruim 117.000 exemplaren verkocht, een stijging van bijna 20% ten opzichte van vorig jaar.

Media Parade
Quinty Trustfull, een van de Pink Ribbon ambassadrices, presenteert vanmiddag de overhandiging van de cheque aan Stichting Pink Ribbon. Samen met CEO Dick Molman van Sanoma Uitgevers. Dat gebeurt tijdens de Media Parade, de jaarlijkse week vol activiteiten workshops rond het maken van media bij Sanoma in Hoofddorp.

Psychosociale zorg
We zijn enorm blij met deze donatie van Sanoma Uitgevers, zegt bestuursvoorzitter Maya Meijer-Bergmans van Stichting Pink Ribbon. Deze recordopbrengst wordt, samen met de opbrengst van vorig jaar, besteed aan een groot project voor verbetering van de psychosociale zorg voor borstkankerpatiënten. De kans op overleving bij borstkanker is de laatste jaren gestegen. Verbetering van de kwaliteit van leven speelt daarom een steeds belangrijkere rol. Patiënten blijken behoefte te hebben aan psychosociale ondersteuning. Ze vallen als het ware in een zwart gat als de tijd van medische ingrepen en behandelingen achter de rug is en ze weer thuis zijn. Met het geld van Sanoma gaan we in alle academische ziekenhuizen projecten financieren die deze psychosociale zorg in de praktijk gaan vormgeven. En er komt een onderzoek naar de psychosociale problemen van borstkankerpatiënten om de psychosociale zorg verder te verbeteren.

Geheel belangeloos
Pink Ribbon Magazine wordt elk jaar geheel belangeloos gemaakt door Sanoma Uitgevers. CEO Dick Molman is trots op het resultaat. Het is fantastisch om te zien dat mensen van allerlei disciplines zich belangeloos inzetten voor dit project. En ook andere partijen, zoals freelancers, de drukker, distributiekanalen en PR en reclamebureau, werken om niet mee. De opbrengst, die bestaat uit advertentiegelden en de losse verkoop, komt voor de volle honderd procent ten goede aan de strijd tegen borstkanker.

Vijfde in de maak
Op dit moment wordt al weer enthousiast gewerkt aan Pink Ribbon 2008, nummer vijf dus inmiddels. Elk jaar wordt een nieuw team samengesteld uit verschillende tijdschriftredacties. Dit keer is de leiding in handen van John Lukken, hoofdredacteur van Beau Monde. De ambitie is om, met weer een mooi en spraakmakend magazine, minimaal evenveel te verkopen.

Overzicht opbrengst van Pink Ribbon magazine en besteding door Stichting Pink Ribbon

Editie 1 in 2004: 532.545,00
Opzetten van website www.borstkanker.nl, een bron van informatie voor patiënten en hun familieleden. Dankzij de opbrengst van Pink Ribbon 2004 kan de website voor een periode van vijf jaar continue bijgewerkt en verbeterd worden.

Editie 2 in 2005: 561.439,00
Ontwikkelen van een kwaliteitsmonitor om de kwaliteit en voorzieningen van borstkankerzorg in ziekenhuizen te meten en actueel in kaart te brengen. Daarmee weten patiënten welke zorg en voorzieningen zij waar kunnen verwachten. Tevens helpt zij de zorgaanbieders hun kwaliteit van borstkankerzorg inzichtelijk te maken en waar nodig te verbeteren.

Editie 3 in 2006: 670.735,00 en Editie 4 + Libelle in 2007:
1.030.323,80
Meerjarig groot project dat bijdraagt aan de directe verbetering voor de psychosociale zorg voor borstkankerpatiënten. Patiënten blijken behoefte te hebben aan psychosociale ondersteuning na hun ziekte. Met het geld van Sanoma gaat Stichting Pink Ribbon in alle academische ziekenhuizen projecten financieren die deze psychosociale zorg in de praktijk gaan vormgeven. Daarnaast zal een onderzoek gefinancierd worden waarin de psychosociale problemen van borstkankerpatiënten in alle academische ziekenhuizen worden verzameld en geanalyseerd.