Sanoma Uitgevers
ruim 1 miljoen!
Recordopbrengst voor Pink Ribbon
---
08.04.08
Pink Ribbon Magazine 2007 heeft, samen met een actie van Libelle, een
recordbedrag opgehaald. Vandaag presenteert Quinty Trustfull de
feestelijke overhandiging van de cheque aan de Stichting Pink Ribbon.
Waarde: ruim 1 miljoen euro!
Pink Ribbon Magazine 2007 was goed voor 875.648,76 en een
puzzelmarathon en veiling van weekblad Libelle leverden 154.675,04 op.
Totaal: 1.030.323,80. Dat is de hoogste opbrengst in de vier jaar dat
Sanoma Uitgevers nu de charity glossy Pink Ribbon maakt en uitgeeft.
Van de vierde Pink Ribbon werden ruim 117.000 exemplaren verkocht, een
stijging van bijna 20% ten opzichte van vorig jaar.
Media Parade
Quinty Trustfull, een van de Pink Ribbon ambassadrices, presenteert
vanmiddag de overhandiging van de cheque aan Stichting Pink Ribbon.
Samen met CEO Dick Molman van Sanoma Uitgevers. Dat gebeurt tijdens de
Media Parade, de jaarlijkse week vol activiteiten workshops rond het
maken van media bij Sanoma in Hoofddorp.
Psychosociale zorg
We zijn enorm blij met deze donatie van Sanoma Uitgevers, zegt
bestuursvoorzitter Maya Meijer-Bergmans van Stichting Pink Ribbon.
Deze recordopbrengst wordt, samen met de opbrengst van vorig jaar,
besteed aan een groot project voor verbetering van de psychosociale
zorg voor borstkankerpatiënten. De kans op overleving bij borstkanker
is de laatste jaren gestegen. Verbetering van de kwaliteit van leven
speelt daarom een steeds belangrijkere rol. Patiënten blijken behoefte
te hebben aan psychosociale ondersteuning. Ze vallen als het ware in
een zwart gat als de tijd van medische ingrepen en behandelingen
achter de rug is en ze weer thuis zijn. Met het geld van Sanoma gaan
we in alle academische ziekenhuizen projecten financieren die deze
psychosociale zorg in de praktijk gaan vormgeven. En er komt een
onderzoek naar de psychosociale problemen van borstkankerpatiënten om
de psychosociale zorg verder te verbeteren.
Geheel belangeloos
Pink Ribbon Magazine wordt elk jaar geheel belangeloos gemaakt door
Sanoma Uitgevers. CEO Dick Molman is trots op het resultaat. Het is
fantastisch om te zien dat mensen van allerlei disciplines zich
belangeloos inzetten voor dit project. En ook andere partijen, zoals
freelancers, de drukker, distributiekanalen en PR en reclamebureau,
werken om niet mee. De opbrengst, die bestaat uit advertentiegelden en
de losse verkoop, komt voor de volle honderd procent ten goede aan de
strijd tegen borstkanker.
Vijfde in de maak
Op dit moment wordt al weer enthousiast gewerkt aan Pink Ribbon 2008,
nummer vijf dus inmiddels. Elk jaar wordt een nieuw team samengesteld
uit verschillende tijdschriftredacties. Dit keer is de leiding in
handen van John Lukken, hoofdredacteur van Beau Monde. De ambitie is
om, met weer een mooi en spraakmakend magazine, minimaal evenveel te
verkopen.
Overzicht opbrengst van Pink Ribbon magazine en besteding door
Stichting Pink Ribbon
Editie 1 in 2004: 532.545,00
Opzetten van website www.borstkanker.nl, een bron van informatie voor
patiënten en hun familieleden. Dankzij de opbrengst van Pink Ribbon
2004 kan de website voor een periode van vijf jaar continue bijgewerkt
en verbeterd worden.
Editie 2 in 2005: 561.439,00
Ontwikkelen van een kwaliteitsmonitor om de kwaliteit en voorzieningen
van borstkankerzorg in ziekenhuizen te meten en actueel in kaart te
brengen. Daarmee weten patiënten welke zorg en voorzieningen zij waar
kunnen verwachten. Tevens helpt zij de zorgaanbieders hun kwaliteit
van borstkankerzorg inzichtelijk te maken en waar nodig te verbeteren.
Editie 3 in 2006: 670.735,00 en Editie 4 + Libelle in 2007:
1.030.323,80
Meerjarig groot project dat bijdraagt aan de directe verbetering voor
de psychosociale zorg voor borstkankerpatiënten. Patiënten blijken
behoefte te hebben aan psychosociale ondersteuning na hun ziekte. Met
het geld van Sanoma gaat Stichting Pink Ribbon in alle academische
ziekenhuizen projecten financieren die deze psychosociale zorg in de
praktijk gaan vormgeven. Daarnaast zal een onderzoek gefinancierd
worden waarin de psychosociale problemen van borstkankerpatiënten in
alle academische ziekenhuizen worden verzameld en geanalyseerd.