Persbericht
Datum 8 april 2008
Kenmerk 048
Wisselend veiligheidsbeeld 2007
Het aantal opgenomen aangiften in de regio Amsterdam-Amstelland is in 2007
wederom afgenomen, met 1,8%, maar de neergaande lijn die jaarlijks te zien was in
de regionale en Amsterdamse Veiligheidsindex stagneert. Dit blijkt uit de Regionale
Veiligheidsrapportage Amsterdam-Amstelland 2007 die vandaag is gepubliceerd.
In de Veiligheidsrapportage staan de belangrijkste veiligheidscijfers voor de regio
Amsterdam-Amstelland (Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, Diemen, Ouder-Amstel en
Uithoorn). De Veiligheidsrapportage 2007 laat een wisselend beeld zien met een aantal
positieve, maar ook negatieve ontwikkelingen. Vooral de toename en verharding van
criminaliteit waarbij jongeren betrokken zijn, baart zorgen. De Amsterdamse Driehoek
(burgemeester, korpschef en hoofdofficier van justitie) wil doorgaan met de bestaande
veiligheidsaanpak in de hoofdstad, maar komt ook met een aantal nieuwe voorstellen.
Daarnaast is het nodig om ook het jeugdbeleid en de zorg nauwer te laten aansluiten op
het veiligheidsbeleid.
Het aantal Harde Kern Jongeren in Amsterdam-Amstelland is in 2007 gedaald van 859
naar 746. Ook het aantal problematische jeugdgroepen en het aantal actieve (verslaafde)
veelplegers is afgenomen. Het aantal aangiften van straatroof en diefstal vanuit de auto is
gedaald met respectievelijk 18% en 19%. Wel stijgt het aantal geregistreerde criminele
groepen van 9 in 2006 naar 11 in 2007, worden de daders van criminaliteit steeds jonger
en verhardt de criminaliteit. Het uitgaansgeweld neemt vooral op het Leidseplein toe.
De Veiligheidsrapportage beschrijft de objectieve en subjectieve veiligheid in de regio
Amsterdam-Amstelland. Met dit unieke meetsysteem wordt sinds een paar jaar de
veiligheidssituatie nauwlettend gevolgd. De objectieve index voor de stad werd in 2003 op
100 gesteld en liet sindsdien een verbetering zien met een daling tot 87 in 2006. Voor
2007 is die weer licht gestegen tot 90. Dit geldt ook voor de subjectieve index (van 76 naar
78). De objectieve veiligheidscijfers zijn gebaseerd op het aantal aangiften, meldingen en
incidenten bij de politie van criminaliteit en overlast. Voor de subjectieve veiligheidscijfers
worden per jaar ruim tienduizend respondenten geënquêteerd.
Jonge daders
Hoewel het aantal Harde Kern Jongeren en het aantal problematische jeugdgroepen in de
regio afneemt, blijkt dat er binnen deze groepen sprake is van een verharding en steeds
jongere daders. Zo heeft de politie de afgelopen weken in Amsterdam dertig leden van een
criminele jeugdgroep aangehouden die voornamelijk opereerde in het stadsdeel Oud-Zuid.
De politie verdenkt de groep in wisselende samenstelling betrokken te zijn bij onder
andere georganiseerde drugshandel, overvallen, diefstallen uit auto's en zakkenrollerij.
Daarnaast veroorzaakte deze groep veel overlast. Het aantal jongeren in de leeftijd van
12-17 jaar dat strafbare feiten pleegt stijgt in de regio en ook in Amsterdam. Uit een
nadere analyse op de cijfers blijkt dat ruim 9% van de jongeren tussen 12-17 jaar in West
bekend is bij de politie. Het aantal aangiften van straatroof is in 2007 ten opzichte van
2006 aanzienlijk afgenomen, met 18,1%. Binnen de door de politie geregistreerde
incidenten van straatroof is in 46% van de gevallen sprake van een 12-17-jarige
.
8 april 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 048 Bestuursdienst
Pagina 2 van 3
verdachte. Het aantal meldingen van jeugdoverlast is gestegen van 6109 in 2006 naar
7014 in 2007. Vermoedelijk heeft dit te maken met het feit dat Amsterdam extra inzet op
het bestrijden van overlast waardoor bij burgers de bereidheid stijgt om overlast te melden.
Maatregelen
Op basis van deze ontwikkelingen houden de Driehoek en het college van B&W vast aan
de prioriteiten uit het Veiligheidsplan Amsterdam 2007-2010. De doelgroepen jeugd en
(verslaafde) veelplegers, maar ook de aanpak van overlast en de vastgestelde
aandachtsgebieden blijven prioriteit. De politie zet voor de hele regio meer
recherchecapaciteit en (helikopter)toezicht in om het stijgende aantal overvallen tegen te
gaan.
Als men zich schuldig maakt aan normovertredend gedrag, zoals geweld en overlast, is
het belangrijk dat daar snelle en duidelijke strafrechtelijke en zorgreacties op volgen. Om
de gewelds- en overlastproblemen van groepen jongeren het hoofd te bieden, gaat het OM
bekijken hoe de doorlooptijden in de jeugdstrafrechtketen versneld kunnen worden. Ook
worden de trajecten, gericht op recidivebeperking bij de jeugd, opnieuw bekeken. Onlangs
publiceerde de gemeente de uitkomsten van een onderzoek naar recidive.
De combinatie van straf en zorg blijft een belangrijk onderdeel van het huidige beleid bij de
aanpak van zowel minderjarige als volwassen veelplegers. Zo moeten
verwijderingsbevelen gepaard gaan met het aanbieden van een zorgtraject, vraagt
cameratoezicht om een adequate follow-up door politie en OM en is de inzet van
straatcoaches alleen effectief in samenhang met een goedwerkende aanpak van
multiprobleemgezinnen. Hoewel de aanpak van drugsoverlast lijkt aan te slaan, neemt het
aantal meldingen van overlast door verslaafden niet af. Dit heeft zeer waarschijnlijk te
maken met de verdunning en verspreiding van de problematiek, waardoor sommige
gebieden ontlast worden, maar bijvoorbeeld de Weesperbuurt meer overlast heeft ervaren.
Er is al onderzoek gedaan naar de stijging van uitgaansgeweld op het Leidseplein. Naar
aanleiding van dit onderzoek liggen er aanbevelingen, waaronder de inzet van
cameratoezicht, waarover binnenkort wordt besloten. Bovendien zet de politie nu al meer
personeel in in dit gebied en geeft het OM hoge prioriteit aan de vervolging van verdachten
van geweldsdelicten.
Samenwerking met kabinet
Amsterdam trekt samen op met het kabinet ter versterking van het veiligheidsbeleid.
Onlangs is het kabinet akkoord gegaan met het geven van doorzettingsmacht aan de
burgemeester bij overlastgevende multiprobleemgezinnen. Amsterdam zal de komende
jaren fors inzetten op de basisvoorzieningen in het sociale domein. Het handhaven van de
leerplicht, het tegengaan van vroegtijdig schoolverlaten en het begeleiden naar stage en
werk maken daar onderdeel van uit. Met nieuwe initiatieven zoals de 8 tot 8 voorziening
probeert Amsterdam te voorkomen dat meer jongeren afglijden naar criminaliteit. Ook zal
extra geïnvesteerd moeten worden in de aanpak van psychiatrische problematiek onder
jongeren. Een stevige samenwerking met de preventie- en zorgketen is nodig om voor de
langere termijn betere resultaten te boeken.
Rapportage
Om de resultaten van het beleid goed te kunnen volgen, hebben de burgemeesters van de
zes gemeenten samen met politie en OM hun gegevens bijeengebracht en gebundeld in
de Regionale Veiligheidsrapportage, waarvan de Veiligheidsindex onderdeel is. De
Veiligheidsrapportage meet in hoeverre de beleidsdoelstellingen van de afzonderlijke
gemeenten en dus ook van het Veiligheidsplan Amsterdam worden gerealiseerd.
De Veiligheidsindex geeft inzicht in de veiligheid tot het niveau van de buurt of combinatie
van buurten. De index biedt de mogelijkheid om op buurtniveau de belangrijkste
indicatoren van zowel de objectieve als de subjectieve veiligheid te onderscheiden. Dat
betekent dat zowel op stedelijk als op stadsdeelniveau het beleid kan worden aangepast
en verdere maatregelen kunnen worden genomen.
---
8 april 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 048 Bestuursdienst
Pagina 3 van 3
De cijfers uit de Veiligheidsrapportage zijn de basis voor het veiligheidsbeleid. In het
Veiligheidsplan Amsterdam 2007-2010 heeft de Driehoek de doelstellingen voor
Amsterdam vastgesteld.
De Regionale Veiligheidsrapportage, de Veiligheidsindex en het Actieplan 2008 dat
voorkomt uit het Veiligheidsplan Amsterdam 2007-2010 zijn terug te vinden op
www.eenveiligamsterdam.nl.
Pb-048
Gemeente Amsterdam