abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
23 april 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
DIZ/2008/248 -
Onderwerp
verslag Transportraad 7 april 2008
Geachte voorzitter,
Hierbij informeer ik u, mede namens de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, over
de uitkomsten van de Transportraad van 7 april 2008. De volgende Transportraad zal
plaatsvinden op 12/13 juni 2008.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DIZ/2008/248
Verslag Transportraad 7 april 2008
Onder het Sloveense Voorzitterschap werd een algemene oriëntatie bereikt op het
voorstel tot voortzetting van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet
(EGNOS en Galileo) en op het voorstel voor geautomatiseerde boekingssystemen in de
luchtvaart. De Raad bereikte een politiek akkoord over het voorstel voor een richtlijn
inzake luchthaventarieven.
De Raad heeft Raadsconclusies aangenomen over de mededeling van de Commissie "Naar
een spoorwegnet met voorrang voor goederenverkeer" en over de mededeling van de
Commissie betreffende "Een agenda voor een duurzame toekomst van de algemene en
zakenluchtvaart".
Debatten hebben plaatsgevonden over het pakket wegvervoer en over twee maritieme
onderwerpen: het voorstel voor een richtlijn betreffende de naleving van
vlaggenstaatverplichtingen en het voorstel voor een richtlijn betreffende de wettelijke
aansprakelijkheid en financiële zekerheden van scheepseigenaren.
Tijdens de lunch is gesproken over het ontwikkelen van een transportgemeenschap met de
Westelijke Balkan. De Commissie heeft het voorstel daartoe toegelicht. Het onderwerp zal
naar alle waarschijnlijkheid terugkomen op de Transportraad van juni 2008.
En marge van de Transportraad heb ik met Commissaris Barrot gesproken over de
geluidsoverlast die de inwoners van de gemeenten Onderbanken en Brunssum ervaren ten
gevolge van de AWACS-vliegtuigen op de NAVO vliegbasis Geilenkirchen. Commissaris
Barrot heeft hierop toegezegd deze problematiek onder de aandacht te brengen van de
Secretaris-Generaal van de NAVO.
Pakket wegvervoer (debat)
Het pakket wegvervoer heeft tot doel een vereenvoudiging en een verbetering van de
handhaafbaarheid van de huidige wetgeving op het gebied van het wegvervoer te
bewerkstelligen en bestaat uit drie voorstellen:
· Voorstel voor een verordening tot vaststelling van gemeenschappelijke regels voor
toegang tot de markt voor internationaal goederenvervoer over de weg
(herschikking);
· Voorstel voor een verordening tot vaststelling van gemeenschappelijke regels
betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn voldaan om het beroep van
wegvervoerondernemer uit te oefenen;
· Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot
vaststelling van gemeenschappelijke regels voor toegang tot de internationale
markt voor touringcar- en autobusdiensten.
Voorafgaand aan de Raad had het Voorzitterschap een compromispakket opgesteld,
waarover een debat heeft plaatsgevonden. Onderdelen van dit compromispakket zijn:
vasthouden aan de door de Commissie voorgestelde definitie van cabotage, een analyse
van de Commissie voor eind 2012 naar de marktsituatie op grond waarvan bepaald kan
---
DIZ/2008/248
worden of een verruiming van de cabotageregeling mogelijk is, verlengen van de
transportvergunning tot 10 jaar en een stapsgewijze invoering van het register.
Een groot aantal lidstaten gaf aan zich op hoofdlijnen te kunnen vinden in dit
compromispakket, inclusief de voorgestelde inzet op het gebied van cabotage. Een aantal
lidstaten wil minder ver gaan met cabotage.
Ik heb aangegeven dat op veel punten een goed compromis is bereikt, maar dat ik nog
steeds moeite heb met de voorgestelde definitie van cabotage. Cabotage is niet iets om
bang van te zijn: we hebben er nu ruim vijftien jaar ervaring mee in Europa. Cabotage
leidt niet tot extra wegvervoer, maar zorgt voor meer efficiëntie. Bovenal is het van belang
om zo spoedig mogelijk een eind te maken aan de sterk uiteenlopende nationale
regelingen op dit vlak. Ik heb in dit kader een pleidooi gehouden voor de mogelijkheid van
retourcabotage, om "leeg terug rijden" zo veel mogelijk te voorkomen. Een aantal
lidstaten ondersteunde dit pleidooi.
Het Voorzitterschap constateerde naar aanleiding van het debat dat er op een aantal
punten een oplossing is gevonden maar dat het punt van cabotage duidelijk een probleem
is waaraan verder moet worden gewerkt.
De voorstellen zullen verder worden besproken in de Raadwerkgroep en opnieuw
geagendeerd staan op de Transportraad van juni 2008.
Raadsconclusies over de mededeling van de Commissie "Naar een spoorwegnet met
voorrang voor goederenverkeer"
De Raadsconclusies werden ongewijzigd en zonder discussie aangenomen. Commissaris
Barrot verwelkomde de Raadsconclusies. Hij kondigde aan nog deze zomer met een aantal
concrete voorstellen te komen.
Voorstel betreffende de voortzetting van de uitvoering van de Europese programma's
voor radionavigatie per satelliet (EGNOS en Galileo) (algemene oriëntatie)
Op dit voorstel werd een algemene oriëntatie bereikt, met het oog op een akkoord in
eerste lezing. Eerder was al gebleken dat het Europees Parlement kon instemmen met de
compromistekst. Met het Europees Parlement is een compromis bereikt over
medezeggenschap over het meerjarige werkprogramma en de interoperabiliteit van de
programma´s. Daarnaast zal het Europees Parlement periodiek worden geïnformeerd in
het Galileo Interinstitutional Panel (GIP).
Een enkele lidstaat maakte een opmerking over de nogal stringente eis van 40%
aanbesteding door bedrijven die niet behoren tot de bieders op de zes hoofdopdrachten.
Naar aanleiding hiervan heeft de Commissie in een verklaring bevestigd dat men op dit
punt zal rapporteren aan het comité en passende maatregelen zal voorstellen in het geval
sprake zou zijn fricties bij de implementatie.
Ik kon instemmen met de compromistekst. De verdere uitvoering van het project kan nu
snel ter hand worden genomen. Daarbij heb ik wel onderstreept dat een goed
risicomanagement en kostenbeheersing van groot belang is. Het project moet immers voor
maximaal 3,4 miljard gerealiseerd worden. En we moeten nu ook vooruitkijken naar de
---
DIZ/2008/248
exploitatiefase. Het succes van Galileo zal afhangen van de mate waarin het daadwerkelijk
gebruikt zal gaan worden. Daarom dient het ontwikkelen van toepassingen van Galileo
voortvarend ter hand te worden genomen, waarbij de EU een belangrijke stimulerende rol
kan spelen.
Voorstel voor een richtlijn inzake luchthaventarieven (politiek akkoord)
Over dit voorstel werd een politiek akkoord bereikt. Met het voorstel wordt een
reguleringskader geschapen voor het vaststellen van luchthaventarieven, dat wil zeggen
de tarieven die de exploitant in rekening brengt aan de luchtvaartmaatschappijen voor het
gebruik van de luchthaven. De richtlijn vormt een minimum pakket, lidstaten mogen
verdergaande regulering toepassen.
In Nederland zal de richtlijn slechts toepasbaar zijn op Schiphol. Vanwege de reeds
bestaande regulering voor Schiphol zijn de additionele administratieve- en
reguleringslasten van de huidige compromistekst nihil.
Voorstel voor een verordening inzake een gedragscode voor geautomatiseerde
boekingssystemen (algemene oriëntatie)
Over dit voorstel is zonder discussie een algemene oriëntatie bereikt. Het voorstel heeft tot
doel de bestaande verordening inzake een gedragscode voor geautomatiseerde
boekingssystemen voor de luchtvaart te vereenvoudigen en te moderniseren.
Raadsconclusies over de mededeling van de Commissie betreffende "Een agenda voor
een duurzame toekomst van de algemene en zakenluchtvaart"
De Raadsconclusies werden ongewijzigd aangenomen. Alleen Nederland heeft onder dit
agendapunt geïntervenieerd. Ik heb aangegeven groot voorstander te zijn van een
duurzame en veilige ontwikkeling van de algemene en zakenluchtvaart. Ik heb daarbij
benadrukt dat bij eventuele nadere voorstellen wel nadrukkelijk het subsidiariteitsprincipe
in acht dient te worden genomen. Er moet zeker geen nieuwe Europese regelgeving
komen als er meer praktische en gerichte alternatieven voor handen zijn.
Voorstel voor een richtlijn betreffende de naleving van vlaggenstaatverplichtingen
(debat)
Een overgrote meerderheid van de lidstaten (waaronder Nederland) heeft in het debat
aangegeven dat maritieme veiligheid van het grootste belang is en dat daarom de eerste
vijf voorstellen uit het derde pakket maritieme veiligheid al eerder ondersteund waren. De
lidstaten drongen aan op spoedige onderhandelingen met het Europees Parlement om de
vaststelling en invoering van deze voorstellen niet verder te vertragen. Tegelijkertijd werd
door de meerderheid van lidstaten aangegeven dat de zeescheepvaart een mondiaal
opererende sector is, die sterk onderling concurreert en daarom waar mogelijk om
mondiale regels vraagt. Slechte schepen bevinden zich vooral in registers buiten de EU, de
richtlijn zal dat probleem niet kunnen oplossen. Bovendien is gebleken dat
kwaliteitsverbetering ook zonder EU-regelgeving mogelijk is. De meeste lidstaten zijn
bereid om er in de IMO gezamenlijk naar te streven de, nu nog vrijwillige,
Vlaggenstaataudit en Vlaggenstaatcode om te zetten in mondiaal verplichte instrumenten.
Ik heb hierbij aangegeven dat dit desnoods zou kunnen worden neergelegd in een
---
DIZ/2008/248
Raadsverklaring. Daarnaast werd door lidstaten geopperd om het niveau van die lidstaten
die nu nog ondermaats presteren, op peil te brengen door middel van technische
assistentie van de Commissie of EMSA of door het uitwisselen van best practices.
Slechts een beperkt aantal lidstaten kon de richtlijn ondersteunen of instemmen met een
aangepaste richtlijn.
Het Voorzitterschap concludeerde naar aanleiding van het debat dat voor het voorstel
geen gekwalificeerde meerderheid te vinden is en dat er te weinig politieke steun bestaat
om de discussie voort te zetten. Het voorstel is niet van tafel maar zal niet meer onder
Sloveens Voorzitterschap worden besproken. Mogelijk zal dit voorstel onder het Franse
Voorzitterschap opnieuw worden opgepakt.
Voorstel voor een richtlijn inzake de wettelijke aansprakelijkheid en financiële zekerheid
van scheepseigenaren (debat)
Net als bij het vorige agendapunt was ook hier een overgrote meerderheid van de
lidstaten (waaronder Nederland) geen voorstander van het voorstel, waarbij een voorkeur
voor regeling op mondiaal niveau werd uitgesproken. De meeste lidstaten riepen op tot
snelle ratificatie van de relevante internationale aansprakelijkheidsverdragen. Daarnaast
vreesden lidstaten voor de extra bureaucratische lasten die het voorstel met zich mee zou
brengen. Evenals bij het vorige agendapunt kon slechts een beperkt aantal lidstaten de
richtlijn ondersteunen of instemmen met een aangepaste richtlijn.
Het Voorzitterschap concludeerde naar aanleiding van het debat dat het voorstel niet op
steun van een gekwalificeerde meerderheid kan rekenen, maar dat lidstaten in hun
interventies wel hebben aangegeven alles in het werk te stellen om de doelstelling van het
voorstel te verwezenlijken (i.e. ratificeren van relevante internationale verdragen op
gebied aansprakelijkheid). Het voorstel is niet van tafel maar zal niet meer onder Sloveens
voorzitterschap worden besproken. Mogelijk zal dit voorstel onder het Franse
Voorzitterschap opnieuw worden opgepakt.
Diversen
Tijdens de Raad zijn drie diversenpunten aan de orde gesteld.
Resultaten besprekingen Milieuraad met betrekking tot vervoersvraagstukken, met name
het wetgevingspakket klimaat/energie, Co2-emissies lichte voertuigen, Euro VI en
emissies van de zeescheepvaart
Ik heb dit agendapunt aangegrepen om nogmaals onder de aandacht te brengen dat de
door Commissie voorgestelde norm van 120 g/km CO2 uitstoot voor lichte voertuigen in
2012 een tussenstap zou moeten zijn naar een meer ambitieuzer doel van 80 g/km in
2020.
Scannen van containers
De Commissie gaf informatie over de recente Amerikaanse wetgeving die vereist dat
binnen een aantal jaren alle containers die vanuit niet-Amerikaanse havens naar de VS
worden verscheept in die havens moeten worden gescand. De formele discussie met de
VS over dit onderwerp zal pas hervat worden nadat een nieuwe regering in de VS is
aangetreden.
---
DIZ/2008/248
Informele Transportraad op 5/6 mei 2008 in Brdo (Slovenië)
Het Sloveens Voorzitterschap kondigde aan dat de informele Transportraad van 5/6 mei
aanstaande in het teken zal staan van een duurzaam vervoerssysteem voor de toekomst.
Daarin wordt 's ochtends een debat voorzien over de Trans-Europese vervoersnetwerken.
De middag zal besteed worden aan een debat over "vergroening" van de vervoerssector.
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat