Gemeente Vlaardingen
Nieuw parkeerbeleid Vlaardingen: eerste vergunning gratis
07 april 2008
Het college van burgemeester en wethouders stelt nieuw parkeerbeleid
voor. Dit is nodig omdat de parkeerdruk vooral in diverse buurten in
het centrum van de stad toeneemt. Het college wil de schaarse
parkeerruimte zo eerlijk mogelijk verdelen. In het beleid zijn de
uitkomsten verwerkt van onderzoek naar de parkeerdruk en uitgebreid
overleg met belanghebbenden en de gemeenteraad.
Het parkeerbeleid komt op 10 april in de raadscommissie. Daarna is het
woord aan de inwoners van Vlaardingen. Zij kunnen via internet en via
een serie bijeenkomsten hun reactie geven op het nieuwe parkeerbeleid.
Na een lang voorbereidingstraject waarin uitgebreid is gesproken met
belanghebbenden en de gemeenteraad .
Parkeren houdt veel Vlaardingers bezig: de parkeerdrukte in de eigen
straat, het zoeken van een plekje zo dicht mogelijk bij uw favoriete
restaurant en winkels in het stadshart, ergernis over automobilisten
die hun auto bij u voor de deur zetten omdat men een straat verder
alleen betaald kan parkeren, ga zo maar door. De ruimte is in sommige
buurten schaars en de vraag naar parkeerplekken stijgt, zo blijkt ook
uit parkeerdrukonderzoek dat de gemeente in 2007 liet doen. Die
schaarse ruimte moet zo goed mogelijk verdeeld worden.
Eerste parkeervergunning gratis
De gemeente blijft in bepaalde gebieden werken met
parkeervergunningen. Deze vergunningen kunnen helpen bij het verdelen
van de schaarse ruimte, maar bieden geen garantie op een plaats voor
de deur. Nieuw is dat bewoners van straten met betaald parkeren één
parkeervergunning geheel gratis krijgen.
De bezoekersvergunning verdwijnt en in plaats daarvan komt een
bezoekersregeling met kraskaarten.
Verder verdwijnt het verschil tussen vergunningplaatsen en
bezoekersplaatsen om verwarring te voorkomen. Voor kort parkeren
blijven er 27 plaatsen in centrum van de stad. Door de tijdseenheden
bij betaald parkeren te verkleinen wordt betaling voor bezoekers
eerlijker. Verder wil het college in de toekomst over gaan op betalen
met chipknip en mobiele telefoon.
Natuurlijke grenzen
Om parkeeroverlast aan de buitenkant van een gebied met gereguleerd
parkeren (betaald en vergunningparkeren) te voorkomen, worden de
regelingen uitgebreid tot de natuurlijke grenzen van het gebied. De
kans dat men aan de andere kant van die grenzen alsnog op zoek gaat
naar een vrije parkeerplaats wordt daarmee veel kleiner dan wanneer
men om de hoek zonder beperking kan parkeren.
Minder parkeren op straat
Daar waar mogelijk wil de gemeente zoveel mogelijk stimuleren dat
mensen in drukke gebieden niet op de openbare weg parkeren.
Bijvoorbeeld door parkeren op eigen terrein te bevorderen en bij
nieuwbouw of herontwikkeling van panden of gebieden zoveel mogelijk
parkeerruimte op eigen terrein te realiseren. Ook wil de gemeente het
gebruik van parkeergarages bevorderen door deze goedkoper te maken dan
het parkeren op straat en door de openingstijden aan te passen.
Daarnaast wil de gemeente het gebruik van de fiets en openbaar vervoer
stimuleren.
Inspraak
Als de raadscommissie de parkeernota op 10 april besproken heeft,
kunnen inwoners van Vlaardingen inspreken op het nieuwe parkeerbeleid.
De parkeernota komt op internet te staan en de gemeente organiseert 7
inspraakbijeenkomsten: zes bijeenkomsten voor bewoners en
leefbaarheidsplatforms in verschillende buurten waar
parkeerproblematiek speelt en een algemene bijeenkomst voor
koepelorganisaties, winkeliers, bedrijven en overige belanghebbenden.