Ministerie van Verkeer en Waterstaat

13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

13E VOORTGANGSRAPPORTAGE
ZANDMAAS EN GRENSMAAS


1 JULI ­ 31 DECEMBER 2007

Werken aan de Maas van morgen 1


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Inhoudsopgave

Samenvatting.........................................................................................................................................3
1. Inleiding..............................................................................................................................................5
1.1 Inleiding................................................................................................................................. 5
1.2 Leeswijzer............................................................................................................................. 5
2. Het project in zijn omgeving.............................................................................................................6
3. Essentialia Zandmaas en Grensmaas.............................................................................................9
3.1 Doelstellingen....................................................................................................................... 9
3.2 Maatregelenpakket............................................................................................................... 9
3.3 Convenantpartners............................................................................................................... 9
3.4 Historisch financieel overzicht.............................................................................................. 9
4. Voortgang.........................................................................................................................................10
4.1 Zandmaas........................................................................................................................... 10
4.2 Grensmaas ......................................................................................................................... 12
5. Projectbeheersing...........................................................................................................................13
5.1 Algemeen............................................................................................................................ 13
5.2 Kwaliteit............................................................................................................................... 13
5.3 Scopewijzigingen................................................................................................................ 13
5.4 Planning.............................................................................................................................. 13
5.5 Financiën............................................................................................................................ 16
5.6 Risico's en prognose eindstand.......................................................................................... 20

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 2


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Samenvatting

Voortgang Zandmaas
Binnen het deelproject Zandmaas wordt een onderscheid gemaakt tussen de aanleg van kaden en rivierverruimingsprojecten.
Conform verwachting is ultimo 2007 van de aan te leggen 40 km permanente kaden in de stedelijke gebieden Roermond, Venlo, Gennep en Mook en Middelaar circa 36 km gerealiseerd. De resterende trajecten over een totale lengte van circa vier km zullen naar verwachting voor het begin van het hoogwaterseizoen 2008/2009 worden afgerond.
Met de waterschappen zijn afspraken gemaakt over het aanbrengen van tijdelijke voorzieningen om de bewoners in de gebieden achter de vier km kadevakken die nog niet gerealiseerd zijn, een hoger beschermingsniveau te kunnen bieden gedurende het lopende hoogwaterseizoen. De projectdirectie Maaswerken en de waterschappen hebben zich daarbij met succes ingespannen om het toegezegde beschermingsniveau van 1:250 zo dicht mogelijk te benaderen. De afspraken met de waterschappen zijn vastgelegd in het hoogwaterbeschermingsplan `Plan tijdelijke voorzieningen kaden', welke uitgebreid zijn afgestemd met de betrokken gemeenten.

Ten behoeve van de planvorming rivierverruiming is het Tracébesluit aanvulling I peilopzet stuwpand Grave onherroepelijk geworden, nadat de Raad van State in haar uitspraak van 26 september 2007 alle overgebleven beroepen ongegrond heeft verklaard.

De zandwinning in hoogwatergeul Lomm loopt volgens schema. Wat betreft de uitvoering van de hoogwatergeul Well Aijen is de zelfrealisator bezig met de voorbereidende werkzaamheden. Daarnaast willen de zelfrealisator en de gemeente Bergen deze hoogwatergeul onderdeel laten zijn van een integraal gebiedsontwikkelingsplan Maaspark Well. Ik heb richting Gedeputeerde Staten aangegeven de verdere uitwerking van het gebiedsplan een kans te willen geven. In de in 2006 gesloten overeenkomst tussen RWS en de beoogd zelfrealisator is vastgelegd dat de uitvoering van het project uiterlijk op 31 december 2008 dient te zijn begonnen en op 31 december 2015 moet zijn gerealiseerd. Vooralsnog lijkt dit haalbaar. Mogelijk wordt financiering van het gebiedsontwikkelingsplan bemoeilijkt doordat voor de kosten van archeologie, voor zover deze betrekking hebben op het gehele gebiedsplan en niet alleen op de hoogwatergeul, de zelfrealisator geen beroep kan doen op het projectbudget van RWS Maaswerken.

Voortgang Grensmaas
De Raad van State heeft op 12 december 2007 een (positieve) uitspraak gedaan over de ingediende beroepen tegen de hoofdvergunningen van het zelfrealisatieproject Grensmaas. Op enkele detailpunten na zijn de beroepen afgewezen. Er is een beperkt aantal vergunningeisen aangepast. Door problemen met tijdige grondverwerving is er vertraging ontstaan op de startlocaties Bosscherveld en Aan de Maas. Om de vaart er in te houden heeft de zelfrealisator Consortium Grensmaas voorgesteld het cluster Itteren-Borgharen versneld in uitvoering te nemen, te beginnen in de zomer van 2008. Om hydraulische redenen ­ vanwege het feit dat de uitvoeringsvolgorde van de locaties wijzigt ­ wordt hiervoor een andere uitvoeringswijze gekozen. Het Consortium Grensmaas heeft hiervoor inmiddels wijzigingsvergunningen aangevraagd.

In de 12e Voortgangsrapportage is melding gemaakt van een afbreukgevoelig onteigeningstraject tegen een eigenaar (een grindproducent) op de locatie Bosscherveld. De Raad van State heeft inmiddels uitspraak gedaan in deze zaak en het beroep afgewezen. De onteigening is opgestart.

Scope
In de tweede helft van 2007 is de scope van de projecten Grensmaas en Zandmaas niet gewijzigd.

Tijd
De hoogwaterbeschermingsmaatregelen voor de Zandmaas dienen in 2015 en voor de Grensmaas in
2017 te zijn gerealiseerd. De afgelopen periode geeft geen aanleiding deze einddoelen bij te stellen.

Omdat op zijn vroegst in juni 2008 duidelijkheid wordt verkregen inzake de onteigening van de laatste benodigde gronden zal de aanbesteding van het zuidelijk deel retentiegebied Lateraalkanaal West worden uitgesteld. Dit betekent dat de werkzaamheden tien maanden later zullen zijn afgerond. De doelstelling ten aanzien van hoogwaterbescherming komt door genoemde verschuiving niet in gevaar. Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 3


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Voor het hoogwaterseizoen 2008/2009 zal waarschijnlijk op het gehele traject binnen de stedelijke gebieden Roermond, Venlo, Gennep en Mook en Middelaar sprake zijn van permanente maatregelen. Aandachtspunten betreffen de inpassing van kaden in Venlo-Blerick en nabij een jachthaven in Roermond, waarover in het eerste kwartaal van 2008 meer duidelijkheid zal komen.

Het Consortium Grensmaas heeft een formeel verzoek ingediend voor aanpassing van de uitvoeringsvolgorde en de projectmijlpaaldata. Vooralsnog wordt vastgehouden aan de initiële mijlpaaldata 2017, 2018 en 2022. Daarom is het laatste kwartaal van 2007 gestart met het verkennen van de mogelijkheden om vertraging van de projectplanning te voorkomen. De kansrijke (combinatie van) opties worden voorjaar 2008 nader uitgewerkt.

De tweede fase van de mitigerende maatregelen (grinddrempels die verdroging van gebieden rondom de Maas moeten voorkomen) is een jaar eerder dan gepland opgeleverd. Uitvoering van de derde (en laatste) fase vindt plaats in het derde kwartaal 2008. Deze uitvoering wordt afgestemd met de bodem- en oeverbescherming en de Vlaamse Boertienlocaties.

Financiën en risico's
Ten opzichte van de vorige periode (VGR 12) is het projectbudget voor Zandmaas gestegen met
4,0 miljoen tot 526,0 miljoen. Het projectbudget Grensmaas is gestegen met 0,7 miljoen tot
138,6 miljoen. Beide verhogingen zijn het gevolg van ontvangsten in de loop van het jaar 2007. Voor zowel Zandmaas als Grensmaas valt de prognose eindstand naar huidig inzicht binnen het beschikbare budget. De prognose eindstand voor Zandmaas is in de verslagperiode met 0,2 miljoen naar boven bijgesteld en bedraagt 497,7 miljoen. Voor Grensmaas is deze naar beneden bijgesteld met 0,5 miljoen en bedraagt nu 132,7 miljoen.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 4


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007


1. Inleiding

1.1 Inleiding
Deze halfjaarlijkse rapportage wordt uitgebracht in het kader van de `Regeling grote projecten' van de Tweede Kamer en betreft de periode van 1 juli 2007 tot en met 31 december 2007. In deze rapportage wordt een beschrijving van de voortgang van de projecten Zandmaas en Grensmaas gegeven en is een financiële verantwoording opgenomen. Hierbij wordt met name aandacht besteed aan afwijkingen ten opzichte van de vorige periode. Ten slotte worden de risico's van de projecten in beeld gebracht.

Naast genoemde projecten maakt ­ vanwege de raakvlakken en de verwevenheid van de grondstromen ­ ook het deelproject Maasroute deel uit van de Maaswerken. Het deelproject Maasroute is door de Tweede Kamer niet aangewezen als Groot Project en is daarom niet meegenomen in deze rapportage, uitgezonderd de raakvlakken met de Zandmaas en de Grensmaas.
1.2 Leeswijzer
In hoofdstuk 2 wordt een korte beschrijving gegeven van de relevante ontwikkelingen in de omgeving van het project. Na een korte beschrijving van de essentialia van het project in hoofdstuk 3 wordt in hoofdstuk 4 ingegaan op de voortgang van het project en de diverse raakvlakken die bij het project een rol spelen. Aansluitend staat hoofdstuk 5 in het teken van de projectbeheersing. Het accent ligt op de scopewijzigingen en mutaties in de planning, de financiën en de belangrijkste risico's ten opzichte van de eerdere rapportages.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 5


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007


2. Het project in zijn omgeving
Een groot (nat) project als de Maaswerken met haar lange uitvoeringsduur staat constant onder invloed van (beleids)ontwikkelingen. Enerzijds zijn dat ruimtelijke ontwikkelingen in en nabij het Maasdal die zich voordoen buiten de scopes Maaswerken, anderzijds zijn dat invloeden als gevolg van mogelijke veranderingen in beleid en wet- en regelgeving. En uiteraard de toenemende (mondiale) aandacht voor klimaatverandering kan invloed hebben op de uitvoering van de scopes Maaswerken.

In voorgaande Voortgangsrapportages Zandmaas en Grensmaas zijn risicoprofielen gedefinieerd en voorzien van budgetten. Daarin wordt tevens ingespeeld op veranderingen in beleid en wet- en regelgeving.
Natura 2000
De Europese Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn zijn inmiddels geïmplementeerd in nationale wetgeving: de Natuurbeschermingswet 1998 voor de bescherming van de Natura 2000-gebieden en de Flora- en Faunawet voor soortbescherming.
In het kader van de planvorming binnen Maaswerken is uitgebreid onderzoek gedaan naar de effecten van het project op Natura 2000-gebieden en beschermde soorten. Zonodig zijn de projecten naar aanleiding daarvan aangepast of worden mitigerende en compenserende maatregelen getroffen. Momenteel is de ingevolge de Natuurbeschermingswet 1998 vereiste nationale aanwijzing van Natura 2000-gebieden in volle gang. Deze aanwijzing kan gevolgen hebben voor de uitvoering van de werkzaamheden van Maaswerken. Bijvoorbeeld doordat de begrenzing van de betrokken Natura 2000-gebieden wordt aangepast, of doordat nieuwe soorten of habitats worden toegevoegd. Het ministerie van LNV heeft besloten om de Grensmaas (zomerbed) geen deel te laten uitmaken van de eerste tranche Natura 2000 aanwijzing. Grensmaas gaat behoren tot de tweede tranche aanwijzingen die binnenkort zal plaatsvinden. Het Consortium Grensmaas zal als uitvoerder van het Grensmaasproject een vergunning op grond van de Natuurbeschermingswet moeten aanvragen.

Hoogwaterrichtlijn
De Richtlijn Overstromingsrisico's (officieel: `de Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad over Beoordeling en Beheer van Overstromingsrisico's) is vastgesteld op 18 September en op 6 november 2007 gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU. De lidstaten dienen de Richtlijn om te zetten naar nationale wetgeving die uiterlijk in november 2009 van kracht is. Op basis van de huidige informatie heeft de Richtlijn geen gevolgen voor het project. Kaderrichtlijn Water
Sinds eind 2000 is de Kaderrichtlijn Water (KRW) van kracht. Deze richtlijn verplicht de lidstaten om het beheer van het grond- en oppervlaktewater zodanig aan te pakken dat in 2015 alle wateren een goede ecologische en chemische kwaliteit hebben.
Door Rijkswaterstaat is in april 2005 een eerste inventarisatie van de mogelijke gevolgen van de Kaderrichtlijn Water, onder andere voor de Maaswerken, uitgevoerd. Conclusie was op dat moment dat er nauwelijks negatieve effecten door uitvoering van de Maaswerken maatregelen werden veroorzaakt, doch dat het Grensmaasproject een positieve bijdrage levert aan het bereiken van de doelen van de KRW.
Gevolgen Wet op de waterkering kaden voor Sluitstukkaden Zandmaas ­ Grensmaas Het onder het regime van de Wet op de waterkering (Wow) brengen van de Maaskaden heeft tot gevolg gehad dat scopewijzigingen doorgevoerd moeten worden in de projectopdracht. Voor de kaden die gerealiseerd worden in de stedelijke gebieden in de Zandmaas is dit in het verleden reeds gebeurd.

Leidraad Rivieren
De Leidraad Rivieren en de onderliggende Technische Rapporten zijn gepubliceerd in de Staatscourant op 31 oktober 2007. De Leidraad Rivieren wordt gebruikt bij het ontwerp van komende projecten waarin dijken versterkt dan wel verlegd of aangelegd worden, alsmede bij rivierverruiming. Aan de hand van de Ruimte voor de Rivier-projecten Ontpoldering Overdiepse Polder en Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 6

13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Dijkverlegging Westenholte wordt samen met Expertise Netwerk Waterveiligheid (ENW)en de Unie van Waterschappen onderzocht in hoeverre de nieuwe Leidraad gevolgen heeft voor de dijkontwerpen. Als gevolg van de uitkomsten van dit onderzoek kan ook een aanpassing van de scope sluitstukkaden aan de orde blijken te zijn.

Ontwikkelingen in wet- en regelgeving op het terrein van grondverzet Bij de projecten die in en langs de Maas door de Maaswerken worden uitgevoerd komt een grote hoeveelheid grond vrij. Circa 25 miljoen m3 daarvan wordt beschouwd als niet vermarktbare grond. Deze, deels door de historische verontreiniging van de Maas diffuus verontreinigde, grond wordt geborgen in een aantal dekgrondbergingen in het rivierbed. Voor het grondverzet geldt een complex juridisch kader waarbinnen een grote verscheidenheid aan (nationale en Europese) wet- en regelgeving van toepassing is. Om een eenduidig kader te creëren voor het omgaan met de verschillende wet- en regelgeving is het beleid Actief Bodembeheer Maas (ABM) opgesteld. Op 3 december 2007 is het Besluit Bodemkwaliteit (BBK) in werking getreden als vervanger van het Bouwstoffenbesluit. Met de inwerkingtreding van het BBK is een aantal belangrijke wijzigingen opgetreden waarvan het vereenvoudigen en verminderen van procedures en het wijzigen van een deel van het normenstelsel de belangrijkste zijn. Deze wijzigingen kunnen een gunstige uitwerking hebben op de kostenraming, planning en het risicoprofiel van de Maaswerken.

Meer in zijn algemeenheid geldt vooralsnog echter dat de complexiteit van de Europese en nationale wet- en regelgeving op het gebied van grondverzet en de mate waarin deze aan verandering onderhevig is, een potentieel risico vormen en daarmee in de toekomst een aandachtspunt zijn en blijven.
Wet op de archeologische monumentenzorg
Op 1 september 2007 is de nieuwe Wet op de Archeologische monumentenzorg van kracht geworden. Op grond van deze wet kunnen nu ook gemeenten en provincies zich als bevoegd gezag opstellen. Omdat bij Maaswerken het archeologisch onderzoek onder zorgvuldige begeleiding en borging door RACM heeft plaatsgevonden is de verwachting dat de wet op dit punt niet tot problemen leidt bij de Maaswerken.
De nieuwe wet heeft aanleiding gegeven tot een nieuw convenant tussen RACM en RWS. Op 7 november 2007 heeft DGRWS een nieuw convenant ondertekend met het RACM betreffende archeologisch onderzoek en vondsten bij de uitvoering van werken. Vanwege de implementatie van het verdrag van Malta in de nationale wetgeving moest het oude convenant worden herijkt op de nieuwe Wet op de archeologische monumentenzorg. Een tweede reden om tot herijking over te gaan is het feit dat een aantal zaken in het oude convenant niet of onvoldoende geregeld is. RWS Maaswerken heeft in augustus 2004 een convenant gesloten met de RACM toegespitst op het Maaswerkenproject waarin ook een rol is weggelegd voor publiek private partners. Om risico van scopewijzingen voor Maaswerken te ondervangen is in het nieuwe convenant RACM-RWS een uitsluiting voor reeds lopende projectconvenanten opgenomen . De nieuwe Kwaliteitsnorm voor de Nederlandse Archeologie (KNA) die per 1 januari 2007 is ingevoerd, heeft geen gevolgen voor de lopende archeologische Maaswerken projecten omdat in het verleden rekening is gehouden de nieuwe KNA.

Provinciale ontwikkelingen
De op 29 juni 2007 door Provinciale Staten vastgestelde de Verordening op de waterkering ­ die op grond van de herziening van de Wet op de waterkering vereist was ­ is inmiddels in werking getreden.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 7

13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 8

13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007


3. Essentialia Zandmaas en Grensmaas
3.1 Doelstellingen
Na de twee hoogwaters in de Rijn en de Maas in december 1993 en januari 1995, presenteerde het kabinet in februari 1995 het Deltaplan Grote Rivieren. De Zandmaas en Grensmaas maken deel uit van dit plan. Belangrijkste doelstelling van deze projecten is het verbeteren van de bescherming van inwoners van Limburg en Noord-Brabant tegen hoogwater in de Maas. In bijlage 2 en 3 worden de doelstellingen meer uitvoerig geschetst.

De hoogwaterbeschermingsmaatregelen voor de Zandmaas dienen in 2015 en voor de Grensmaas in 2017 te zijn gerealiseerd. Voor de bevolkingscentra langs de Zandmaas diende bescherming vóór 2006 te zijn bereikt. Daarom worden kademaatregelen in de gemeenten Roermond, Venlo, Gennep en Mook en Middelaar met voorrang uitgevoerd. Mede als gevolg van een meningsverschil met de waterschappen over de status van de Maaskaden en het onder de Wet op de waterkering brengen hiervan, is hierbij twee jaar vertraging ontstaan. De planning voor deze kadeaanpassingen is gericht op 1 januari 2008 voor de effectieve hoogwaterbescherming, met een afronding van de werkzaamheden in 2008.
3.2 Maatregelenpakket
Het maatregelenpakket van de Zandmaas bestaat onder meer uit het aanleggen en verhogen van kaden, het verruimen van de rivier de Maas, de aanleg van een retentiegebied en hoogwatergeulen en het bevorderen van natuurontwikkeling. Daarnaast vinden mitigerende maatregelen plaats, met name door de uitvoering van peilopzet.
Het maatregelenpakket van de Grensmaas bestaat uit het verruimen van de rivier, de aanleg van kaden, de aanleg van dekgrondbergingen en nevengeulen en het bevorderen van natuurontwikkeling. Dit wordt gecombineerd met de winning van grind. Daarnaast vinden mitigerende maatregelen plaats ter voorkoming van grondwaterstanddaling.
3.3 Convenantpartners
Bij het project zijn drie convenantpartners betrokken: het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W), de provincie Limburg en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De verschillende maatregelen worden voorbereid en uitgevoerd door de projectdirectie Rijkswaterstaat Maaswerken, die financieel en organisatorisch onder de verantwoordelijkheid van V&W valt. 3.4 Historisch financieel overzicht
De totale bijdrage van V&W aan de projecten Zandmaas en Grensmaas op het moment van het Ontwerp Tracébesluit Zandmaas/Maasroute (OTB 1998) was 358,5 miljoen. Het totale projectbudget van De Maaswerken sloot op dat moment op 381 miljoen, prijspeil 1998 (pp '98). De uitsplitsing van dit projectbudget voor Zandmaas en Grensmaas is in tabel 1 zichtbaar gemaakt. Dit budget wordt in de voortgangsrapportages als basis genomen.

Tabel 1 Het referentiebudget voor de Maaswerken ten tijde van OTB 1998 Onderdeel en bijdrage Miljoen Miljoen Gulden Euro prijspeil 1998 prijspeil 1998 Zandmaas Bijdrage V&W 680 308,6 Bijdrage LNV en Provincie Limburg 27 12,3 Totaal 707 321 Grensmaas Bijdrage V&W 110 49,9 Bijdrage nog te verdelen over convenantpartners 23 10,4 Totaal 133 60 Totaal Zandmaas en Grensmaas 840 3811


1 Het bedrag van 381 miljoen zoals hier in de historische tabel opgenomen is nog inclusief de bijdrage van LNV van 10 miljoen. Deze bijdrage loopt niet via de begroting van V&W maar via die van LNV. Dit is in de tabellen projectbudget (tabel 3) en mutatieoverzichten (tabel 4 en 5) gecorrigeerd.
Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 9


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007


4. Voortgang
4.1 Zandmaas

Planvorming
Op 31 augustus 2007 heeft de hoorzitting over de ingediende beroepen tegen het Tracébesluit voor de peilopzet Grave bij de Raad van State plaatsgevonden. Daaraan voorafgaand hebben nog twee appellanten (Stichting Het Noord-Brabants Landschap en de gemeente Cuijk) hun beroep ingetrokken, nadat met hen overeenstemming is bereikt over de oplossingsrichting van de schade. Uiteindelijk zijn acht beroepen overgebleven. De Raad van State heeft in haar uitspraak van 26 september 2007 alle overgebleven beroepen ongegrond verklaard. Hiermee is het Tracébesluit aanvulling I peilopzet stuwpand Grave onherroepelijk geworden.

Uitvoering kadeverhogingen
Op een traject van circa vier km is de hoogwaterveiligheid voor het hoogwaterseizoen 2007/2008 gegarandeerd middels tijdelijke voorzieningen. Op dit traject zullen de permanente maatregelen naar verwachting voor het begin van het hoogwaterseizoen 2008/2009 worden afgerond. Ultimo 2007 is circa 36 km permanente kaden gerealiseerd.

Met de waterschappen zijn voorts afspraken gemaakt over het aanbrengen van genoemde tijdelijke voorzieningen om de bewoners in de gebieden achter de vier km kadevakken die nog niet gerealiseerd zijn, een hoger beschermingsniveau te kunnen bieden gedurende het lopende hoogwaterseizoen. De projectdirectie Maaswerken en de waterschappen hebben zich daarbij met succes ingespannen om het toegezegde beschermingsniveau van 1:250 zo dicht mogelijk te benaderen. In enkele gevallen loopt het traject van de tijdelijke voorzieningen echter niet volledig over hetzelfde traject als de nog aan te leggen permanente kaden door de onmogelijkheid en/of onwenselijkheid om op deze trajecten met `big bags' te werken. Hierdoor zijn enkele woningen dit hoogwaterseizoen minder dan 1:250 beschermd, maar wel beter dan voorheen.

De afspraken met de waterschappen zijn vastgelegd in het hoogwaterbeschermingsplan `Plan tijdelijke voorzieningen kaden'. Dit plan is afgestemd met de betrokken gemeenten Roermond, Venlo, Gennep en Mook en Middelaar. Hiermee hebben alle partijen zich geconformeerd aan het hoogwaterbeschermingsplan. Op 15 november 2007 is het hoogwaterbeschermingsplan door de projectdirectie en de waterschappen gepresenteerd aan de pers en is het plan breeduit openbaar gemaakt. Het gezamenlijk optreden en verworven bestuurlijk draagvlak hebben een positieve uitwerking gehad op de berichtgeving in de regionale pers.

Op basis van het hoogwaterbeschermingsplan heeft de aannemer de beoogde tijdelijke maatregelen in afstemming met de waterschappen en gemeenten verder geoperationaliseerd. Dit is vastgelegd in een draaiboek/calamiteitenplan 1:250. Onderdeel daarvan is dat alle betrokkenen worden geïnformeerd.

Binnen de in 2008 af te ronden resterende trajecten zijn nog twee aandachtspunten. Het eerste betreft een grondverwervingsprocedure in Roermond. Tweede aandachtspunt betreft de aanleg van kaden in Venlo-Blerick. Het POL Zandmaas voorziet in de aanleg van een demontabele kade in een relatief drukke (winkel)straat in Blerick. Momenteel worden in het bouwteam/ontwerpteam de technische oplossingen voor dit tracé en de hierbij behorende risico's in beeld gebracht. De risico's worden in overleg met het waterschap en de gemeente Venlo in januari 2008 besproken. Voorlopige inschatting is dat de risico's beheersbaar zijn en de werkzaamheden binnen het huidige tracé kunnen worden uitgevoerd voor het volgend hoogwaterseizoen. Indien er binnen het huidige tracé geen acceptabele oplossing mogelijk is, zal een alternatief tracé voor dit kadetraject moeten worden bepaald en zijn aanvullende planologische procedures onvermijdelijk. Realisatie van dit kadevak voor het hoogwaterseizoen 2008/2009 is dan niet mogelijk.
De toegezegde bescherming dient ook dan zo goed als mogelijk met behulp van tijdelijke maatregelen te worden gerealiseerd.

Keringen in de Roer
Het waterschap Roer en Overmaas heeft eind 2007 gemeld dat de keringen in de Roer op 1 januari 2008 niet gereed zouden zijn. De keringen maken onderdeel uit van het kadeplan en worden op basis van een overeenkomst tussen RWS en het waterschap Roer en Overmaas onder de verantwoordelijkheid van het waterschap gerealiseerd. Het waterschap heeft gezorgd voor tijdelijke Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 10

13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

voorzieningen om het beschermingsniveau van 1:250 zoveel mogelijk te benaderen, zoals vastgelegd in de overeenkomst. De keringen zullen in permanente vorm in het voorjaar van 2008 gerealiseerd zijn.

Overdracht gerealiseerde kaden
In bestuurlijk overleg is afgesproken dat de waterschappen en RWS Maaswerken gezamenlijk koersen op de overdracht van de kaden per 1 april 2008. De waterschappen zorgen in de tussentijd voor onderhoud en beheer van reeds opgeleverde kaden.

Uitvoering retentiegebied Lateraalkanaal West
De contractvoorbereidingen zijn afgerond. Omdat op zijn vroegst in juni 2008 duidelijkheid wordt verkregen inzake de onteigening van de laatste benodigde gronden (en eventueel wel of geen cassatie en de cassatiegronden), is de start van de aanbesteding uitgesteld van oktober 2007 naar september 2008. Dit betekent dat de werkzaamheden niet in juli 2009 maar in mei 2010 zijn afgerond.

Uitvoering rivierverruiming
De verdieping van het stuwpand Lith is geheel afgerond. De maatregel stuw Sambeek is gestart met het organiseren van de benodigde inspecties/reparaties. Er is een droge inspectie en een constructieve analyse uitgevoerd. Voorlopige resultaten van het onderzoek en van de risicoanalyse bevestigen de verwachting dat met het uitvoeren van achterstallig onderhoud en renovatie kan worden volstaan.

Uitvoering hoogwatergeulen
Zowel de aanleg van de hoogwatergeul Lomm als de productie en afvoer van beton- en metselzand ter plaatse verlopen volgens planning. Eind 2007 is ca. de helft van de terreinen archeologisch onderzocht en in kaart gebracht. In de loop van 2008 zal het overige terrein worden onderzocht. Daaraan voorafgaand zal in februari 2008 het detectieonderzoek naar munitie plaatsvinden. Uit monitoring blijkt dat er vanwege de tot op heden uitgevoerde werkzaamheden geen enkel negatief effect op de grondwaterstanden in de omgeving heeft plaatsgevonden. De zelfrealisator communiceert frequent over het verloop van het project met de omgeving.

Voor de aanleg van de hoogwatergeul Well Aijen is de stand van zaken eind 2007 als volgt:
1. De concept-MER en de concept-vergunningen zijn door de beoogd zelfrealisator Kampergeul voor advies voorgelegd aan de bevoegde gezagen. De definitieve vergunningsaanvragen en de MER worden in januari 2008 ingediend. Volgens de planning zal de totale vergunningverlening vóór het einde van 2008 zijn afgerond.
2. Kampergeul voert met de gemeente Bergen afrondende gesprekken over een gezamenlijke aanpak van het integrale plan Maaspark Well, waarin de hoogwatergeul Well Aijen is opgenomen. In het bestuurlijk overleg van 17 december 2007 met de gemeente Bergen en het directeurenoverleg met Kampergeul BV op 18 december 2007 hebben Kampergeul BV en de gemeente aangegeven dat zij streven naar een overeenkomst in het eerste kwartaal van
2008.

3. Met enkele eigenaren in het gebied van de hoogwatergeul is geen overeenstemming bereikt over een minnelijke verwerving. Maaswerken zal daarom conform de met Kampegeul gesloten overeenkomst en op verzoek van de zelfrealisator, de onteigeningsprocedures starten.
4. In het gebied van de hoogwatergeul blijken grote archeologische waarden aanwezig te zijn die een uitvoerig opgravingonderzoek vergen. Dit gaat mogelijk gepaard met hoge kosten. De zelfrealisator wenst gebruik te maken van de 1%-regeling zoals die in 2004 tussen de Maaswerken en de ROB tot stand is gekomen en waarin uitdrukkelijk is bepaald dat die regeling ook van toepassing is voor een zelfrealisator. Duidelijk is dat Kampergeul BV voor archeologie een beroep zal doen op deze regeling. Voor de hoogwatergeul volgens het Tracébesluit (scope Zandmaas) lijkt dit realistisch. Echter voor het meeromvattende, integrale plan Maaspark Well, waar de hoogwatergeul een onderdeel van is, is dit niet aan de orde. Mogelijk leidt dit tot risico's voor de overeenkomst tussen Kampergeul BV en de gemeente Bergen wat betreft de financiering van dit gebiedsontwikkelingsplan.

Sluitstukkaden
Begin 2008 is een aantal scopewijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de sluitstukkaden.2


2 Tweede Kamer, vergaderjaar 2007­2008, 18 106, nr. 186

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 11


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007


4.2 Grensmaas

Planvorming
De planvorming is vrijwel afgerond. Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg hebben de herziene bestemmingsplannen voor de gemeenten Echt-Susteren, Stein en Meerssen goedgekeurd. Aan de bestemmingsplannen van Maastricht en Sittard-Geleen is op enkele punten goedkeuring onthouden, doch dit heeft geen impact op de (planning van de) uitvoering. De Raad van State heeft op 12 december 2007 een (positieve) uitspraak gedaan over de ingediende beroepen tegen de hoofdvergunningen van het zelfrealisatieproject Grensmaas. Op enkele detailpunten na zijn de beroepen afgewezen. Er is een beperkt aantal vergunningeisen aangepast.

Uitvoering
CG heeft de benodigde gronden voor uitvoering niet tijdig kunnen verwerven. Hierdoor is vertraging ontstaan op de startlocaties Bosscherveld en Aan de Maas. Om de vaart er in te houden heeft het Consortium Grensmaas voorgesteld het cluster Itteren-Borgharen versneld in uitvoering te nemen. Het formele verzoek hiertoe is op 21 december 2007 ontvangen.

De start op locatie Itteren is conform het voorstel voorzien voor medio 2008. Om hydraulische redenen ­ vanwege het feit dat de uitvoeringsvolgorde van de locaties wijzigt ­ kiest het Consortium Grensmaas op de locatie Itteren voor een andere uitvoeringswijze. De oorspronkelijk voorziene ringdijk rondom de dekgrondberging met open verbinding naar het Julianakanaal en natte grindwinning via twee grote drijvende baggermolens wordt vervangen door een klein verwerkingsbekken en grindwinning met graafmachines in den droge. Het Consortium Grensmaas heeft hiervoor inmiddels wijzigingsvergunningen aangevraagd.

In de 12e Voortgangsrapportage is melding gemaakt van een afbreukgevoelig onteigeningstraject tegen een eigenaar (een grindproducent) op de locatie Bosscherveld. De Raad van State heeft inmiddels uitspraak gedaan in deze zaak en het beroep afgewezen. De onteigeningsprocedure is opgestart.

Consortium Grensmaas start per 1 januari 2008 op de locatie Meers. De aanvang van de werkzaamheden op de locatie Itteren staat zoals aangegeven gepland voor medio 2008.

Roosteren
Het project Roosteren is in uitvoering. De rivierverruiming is gerealiseerd. Afwerking zal in 2008 plaatsvinden.

Vlaamse locaties
De betalingsregeling en de daarbij behorende toetscriteria voor uitvoering van de Boertienlocaties is op 25 september 2007 goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de NV De Scheepvaart (Vlaanderen). Het Vlaamse ontwerp voor de sector Zuid, waarvan de Boertienlocaties een onderdeel zijn, is door Vlaanderen ter toetsing aan de Maaswerken voorgelegd. Het resultaat van de toets is dat het Vlaamse ontwerp voldoet aan de afgesproken toetsingscriteria.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 12


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007


5. Projectbeheersing

5.1 Algemeen
Met name door de positieve uitspraak van 12 december van de Raad van State over de hoofdvergunningen Grensmaas zijn de zekerheden over de uitvoering nog verder vergroot. Dit betekent dat de organisatie van de Maaswerken ook verder is geënt op de uitvoeringsfase.
5.2 Kwaliteit
In de tweede helft van 2007 is de evaluatie door de Departementale Auditdienst (DAD) van de afronding Proefproject 2/Rijkelse Bemden opgeleverd. Het onderzoek was gericht op de werkwijze van RWS Maaswerken als initiatiefnemer en RWS Limburg en IVW als bevoegde gezagen. De te onderzoeken aspecten hadden betrekking op de organisatie en verantwoordelijkheden/taakverdeling, het proces van vergunningverwerving en -handhaving en de vorm en inhoud van het contract Herstel Rijkelse Bemden. De DAD concludeert dat de ervaringen die zijn opgedaan met betrekking tot het project Rijkelse Bemden op meerdere gebieden hebben geleid tot een professionaliseringsslag. Belangrijke succesfactoren voor het voorkomen van een mogelijke `nieuwe Rijkelse Bemden' zijn kennis, ervaring, communicatie en afstemming. Verder is het van belang dat vergunningverlening en handhaving blijvend een prominentere plaats krijgen bij de voorbereiding van RWS werken.

Daarnaast is een audit gedaan naar Interne Kwaliteitsborging voortkomend uit een Rijkswaterstaatbreed actieplan om de kwaliteit van het financieel beheer te verhogen (SAP op Orde) en de jaarafsluiting. Geconcludeerd wordt dat de beheersing bij RWS Maaswerken voor deze processen op orde is.

Geconcludeerd kan worden dat het auditprogramma 2007 naar tevredenheid is uitgevoerd. Een verbeterpunt voor 2008 is het beter bewaken van de opvolging van de aanbevelingen die uit de audits voortkomen.

5.3 Scopewijzigingen
In de tweede helft van 2007 is de scope van de projecten Zandmaas en Grensmaas niet gewijzigd. Wel zal de projectscope Zandmaas en Grensmaas begin 2008 worden aangepast met betrekking tot de sluitstukkaden.

5.4 Planning
In deze paragraaf wordt voor de deelprojecten Zandmaas en Grensmaas de realisatie van de doelstellingen met betrekking tot de hoogwaterbescherming besproken. In tabel 2 is een overzicht van de masterplanning opgenomen.

Zandmaas rivierverruiming
Er is besloten om de start van de aanbesteding zuidelijk deel Lateraalkanaal West uit te stellen van oktober 2007 tot september 2008. Dit omdat op zijn vroegst in juni 2008 duidelijkheid wordt verkregen inzake de onteigening van de laatste benodigde gronden (en eventueel wel of geen cassatie en de cassatiegronden). Dit betekent dat de werkzaamheden niet in juli 2009 maar in mei 2010 zijn afgerond. Dit heeft geen gevolgen voor het tijdig realiseren van de hoogwaterbescherming per 2015.

Zandmaas kaden
Voor het hoogwaterseizoen 2008/2009 zal waarschijnlijk op het gehele traject binnen de stedelijke gebieden Roermond, Venlo, Gennep en Mook en Middelaar sprake zijn van permanente maatregelen. Aandachtspunt betreft de aanleg van kaden in Venlo-Blerick, waarover in het eerste kwartaal van
2008 meer duidelijkheid zal komen.

Grensmaas
In de 12e voortgangsrapportage is in de masterplanning aangegeven dat de afronding van de bestemmingsplanprocedure Grensmaas voorzien was voor eind 2007. De bestemmingsplanprocedure geldt voor vijf gemeenten langs de Grensmaas. Voor vier hiervan is het bestemmingsplan in het voorjaar van 2007 onherroepelijk geworden en de planprocedure daarmee ook afgerond. Alleen het bestemmingsplan Grensmaas binnen de gemeente Sittard-Geleen is nog niet onherroepelijk. Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg hebben op 18 december 2007 een goedkeuringsbesluit geven aan het vastgestelde plan, waarna beroepen bij de Raad van State kunnen Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 13


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

worden ingediend. Gelet op de maximale tijd voor bezwaar- en beroepsprocedures kan dit bestemmingsplan dan uiterlijk eind 2008 onherroepelijk zijn.

Het Consortium Grensmaas heeft een formeel verzoek ingediend bij RWS- Maaswerken voor aanpassing van de uitvoeringsvolgorde (eerder starten met Itteren-Borgharen) en de projectmijlpaaldata. Het Consortium Grensmaas heeft aangegeven dat zij een vertraging voorziet, dit vooruitlopend op het contractueel bepaalde evaluatiemoment in 2008.

De tweede fase van de mitigerende maatregelen was eind oktober 2007 gereed, waarmee deze drempels een jaar eerder zijn gerealiseerd dan oorspronkelijk in de fasering was bepaald. Uitvoering van de derde (en laatste) fase start in het derde kwartaal 2008. Deze uitvoering wordt afgestemd met de benodigde bodem- en oeverbescherming en de Vlaamse Boertienlocaties. De afstemming met de in voorbereiding van de bodem- en oeverbescherming en de Vlaamse Boertienlocaties vindt gelijktijdig plaats. Wat betreft de afstemming met de uitvoering van beide maatregelen start Vlaanderen in juli 2008 met het aanbrengen van de bodembestorting. Nederland sluit vervolgens in september 2008 hierop aan met het aanbrengen van de oeververdediging in Meers. Een strakke coördinatie van de werkzaamheden is daarmee noodzakelijk. Of deze planning gehaald kan worden is afhankelijk van het vergunningentraject aan Nederlandse zijde en van de waterafvoer tijdens de uitvoeringsperiode. Om dit voor elkaar te krijgen wordt intensief overleg gevoerd met zowel de Vlaamse collega's als de bevoegde gezagen voor het afgeven van de vergunningen.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 14


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Tabel 2 Overzicht masterplanning

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 15


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007


5.5 Financiën

Projectbudget
In deze rapportage wordt voor de financiële verantwoording uitgegaan van de onderverdeling Zandmaas en Grensmaas. Onderstaande tabel geeft, uitgaande van het referentie projectbudget ten tijde van het OTB, het totaal aan mutaties weer. De mutaties zijn hierna aangegeven.

Tabel 3 Projectbudget (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) OTB/POL Wijzigingen Project budget Nog bij te dragen pp'98 Incl. prijsindexering V&W begroting LNV en Provincie Vorige Deze pp `07 perioden periode Zandmaas 311 211,0 4,0 526,0 8,43 Grensmaas 60 77,9 0,7 138,6 8,04 Totaal 371 288,9 4,7 664,6 16,4

Toelichting op de wijzigingen in deze periode:
o Het projectbudget Zandmaas is verhoogd met 4,0 miljoen als gevolg van ontvangsten in de loop van het jaar 2007. Dit heeft voornamelijk betrekking op de verkoop van een boerderij die bedoeld was als ruilbedrijf.
o Het projectbudget Grensmaas is verhoogd met 0,7 miljoen als gevolg van ontvangsten van LNV en de provincie Limburg in de loop van het jaar 2007. Hierdoor is de post `nog bij te dragen door LNV en provincie' gedaald van 8,7 naar 8,0 miljoen.

Het budget voor de Zandmaas bedraagt na de mutaties in deze periode 526,0 miljoen voor rekening van het ministerie van V&W. Inclusief de bijdragen van de provincie Limburg en het ministerie van LNV is in totaal 534,4 miljoen beschikbaar.

Voor de Grensmaas wordt na de mutaties in deze periode 138,6 miljoen voorzien voor rekening van het ministerie van V&W. Inclusief de bijdragen van het ministerie van LNV en provincie Limburg is
146,6 miljoen beschikbaar.
Deze twee budgetmutaties dienen nog in de Rijksbegroting te worden verwerkt.

Mutatieoverzichten
In tabel 4 en 5 staat voor de Zandmaas en de Grensmaas een specificatie van alle mutaties, uitgesplitst in scopewijzigingen, mee- en tegenvallers en technische mutaties. Deze mutaties zijn bij de toelichting op de tabel nader geconcretiseerd. De bedragen van de mutaties zijn met behulp van de IBOI-index5 teruggerekend naar de bedragen op prijspeil 1998.


3 Tevens neemt het ministerie van LNV binnen Zandmaas pakket I de aankoop van 214 ha natuurgronden voor haar rekening. De kosten hiervan worden direct verantwoord op de begroting van LNV.
4 Tevens draagt het ministerie van LNV via de reguliere subsidiering van natuurbeheerders circa 30 miljoen bij aan natuurontwikkeling (750 ha). Deze bijdrage loopt via de begroting van het ministerie van LNV.
5 IBOI index is de index voor de Bruto Overheidsinvesteringen. Deze is als volgt: '98-'99 was 1,4%, '99-'00 was 2,5% , '00-'01 was 4,5%, '01-'02 was 3% , '02-'03 was 2,75%, '03-'04 was 1,23%, '04-'05 was 0,39%, '05-'06 was 0,66% en '06-'07 was 0,44%.
Werken aan de Maas van morgen DMW/2008/394 16


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Tabel 4 Mutatieoverzicht Zandmaas (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) V&W Budget Zandmaas Bedrag Bedrag Prijspeil Bron prijspeil bericht Bedrag Nummer
1998 aan TK bericht VGR (DGR6) aan TK ZM en GM TB en POL Zandmaas 311,0 311,0 1998 12e DGR Scopewijzigingen
Kaden bevolkingscentra 34,1 35,4 2000 12e DGR Hoogwatergeul Ooijen -/-13,6 -/-14,1 2000 13e DGR/1e VGR Nevengeul Belfeld 0 0,0 Bereiken 100% hoogwaterbescherming 11,4 13,6 2003 4e VGR Herstel Rijkelse Bemden 11,1 13,0 2005 8e VGR Verhoging Risico algemeen 33,0 38,5 2005 8e VGR Vermindering aankoop natuurgronden (14 ha) -/-0,1 -/-0,1 2006 10e VGR Saldo scopewijzigingen 75,9 86,3 Technische Mutaties
Toevoeging Budget Risicoreserve 44,5 46,3 2000 13e DGR/1e VGR Desaldering inkomsten proefproject 1 7,7 7,7 1998 6e DGR Desaldering overige inkomsten t/m 2001 8,2 9,0 2001 13e DGR/1eVGR Desaldering overige inkomsten 2002 0,3 0,3 2003 15e DGR/3e VGR Desaldering overige inkomsten 2003 1,2 1,4 2003 5e VGR Desaldering overige inkomsten 2004 1,2 1,5 2004 7e VGR Desaldering overige inkomsten 2005 0,1 0,1 2005 9e VGR Desaldering overige inkomsten 2006 1,6 1,9 2006 10e VGR Desaldering overige inkomsten 2007 3,4 4,0 2007 13e VGR Grondaankopen LNV -/-2,4 -/-2,5 2000 13e DGR/1e VGR Peilopzet 5,2 5,5 2000 13e DGR/1e VGR Taakstelling aanbestedingsmeevaller -/-8,2 -/-9,6 2004 6e VGR Taakstelling aanbestedingsmeevaller -/-10,1 -/-12,0 2005 8e VGR Technische mutatie (leenfaciliteit) 0,1 0,1 2007 12e VGR Saldo technische mutaties 52,8 53,7 Mee- en tegenvallers
Herijking raming op basis van TB 20,9 21,8 2000 13e DGR/1e VGR Afrondingsverschillen 0,5 0,5 2005 9e VGR Administratieve correctie -/- 0,1 -/- 0,1 2006 11e VGR Saldo mee- en tegenvallers

21,3 22,2 Totaal beschikbare budget prijspeil 1998 461,0 Loon- en prijsbijstelling
Loon- en prijsbijstelling 1998 t/m 2001 22,5 2001 12e DGR Loon- en prijsbijstelling 2002 11,0 2002 14e DGR/2e VGR Loon- en prijsbijstelling 2003 9,6 2003 5e VGR Loon- en prijsbijstelling 2004 4,1 2004 7e VGR Loon- en prijsbijstelling 2005 1,5 2005 9e VGR Loon- en prijsbijstelling 2006 2,1 2006 10e VGR Loon- en prijsbijstelling 2007 2,0 2007 12e VGR Saldo loon- en prijsbijstelling 52,8 Totaal beschikbare budget 2008 526,0


6 Deltaplan Grote Rivieren
Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 17


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Tabel 5 Mutatieoverzicht Grensmaas (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) V&W Budget Grensmaas Bedrag Bedrag Prijspeil Bron prijspeil bericht Bedrag Nummer
1998 aan TK bericht VGR of DGR aan TK ZM en GM Ontwerp Streekplan Grensmaas 60,0 60,0 1998 12e DGR Scopewijzigingen
Roosteren 0 0 2002 14e DGR/2e VGR Mutaties door onderhandelingsresultaat 6,8 8,0 2005 8e /9e VGR Mutaties door afspraken met Vlaanderen 16,1 19,0 2005 8e /9e VGR Overige scope aanpassingen 12,7 15,0 2005 8e /9e VGR Toevoeging risicoreserve Grensmaas 10,6 12,6 2005 8e /9e VGR Saldo scopewijzigingen 46,2 54,6 Technische Mutaties
Desaldering overige inkomsten 2003 1,1 1,3 2003 5e VGR Desaldering overige inkomsten 2004 0,3 0,3 2004 7e VGR Desaldering overige inkomsten 2005 2,1 2,5 2005 9e VGR Desaldering overige inkomsten 2006 0,1 0,1 2006 11e VGR Desaldering overige inkomsten 2007 0,6 0,7 2007 13e VGR Technische mutatie (leenfaciliteit) 0,3 0,4 2007 12e VGR Saldo technische mutaties 4,5 5,3 Mee- en tegenvallers
Herijking n.a.v. het Eindplan Grensmaas 5,4 6,0 2002 15e DGR/3e VGR Herijking ramingen n.a.v. POL Grensmaas 1,4 1,4 2005 8e /9e VGR Saldo mee- en tegenvallers 6,8 7,4 Totaal beschikbare budget prijspeil 1998 117,5 Loon- en prijsbijstelling
Loon- en prijsbijstelling 1998 t/m 2001 3,6 2001 12e DGR Loon- en prijsbijstelling 2002 0,8 2002 14e DGR/2e VGR Loon- en prijsbijstelling 2003 0,5 2003 5e VGR Loon- en prijsbijstelling 2004/2005 2,5 2005 9e VGR Loon- en prijsbijstelling 2006 2,3 2006 10e VGR Loon- en prijsbijstelling 2007 1,6 2007 12e VGR Totaal loon- en prijsbijstelling 11,3 Totaal beschikbare budget 2008 138,6

Uitgaven, inkomsten, verplichtingen en geplande kasstromen In onderstaande tabellen wordt een overzicht gegeven van uitgaven, inkomsten, aangegane verplichtingen in deze rapportageperiode en van toekomstige kasstromen.

Tabel 6 Uitgaven (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) Totaal vorige Deze periode Totaal perioden Zandmaas 185,9 30,0 215,9 Grensmaas 56,2 4,0 60,2 Totaal 242,1 34,0 276,1

De uitgaven voor de Zandmaas in de tweede helft van 2007 hebben betrekking op: o de uitvoering van de kadeversterkingen in Roermond, Venlo, Gennep en Mook en Middelaar; o de overige maatregelen van Zandmaas, waaronder de rivierverruiming van de stuwpanden Sambeek en Grave en de reparatie van het Tracébesluit inzake peilopzet Grave en de hieruit voortvloeiende schade-uitkeringen.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 18


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

De uitgaven voor de Grensmaas in de tweede helft van 2007 hebben voornamelijk betrekking op een monitoringsplan voor Roosteren en de aanleg van de tweede fase van de mitigatiemaatregel.

Tabel 7 Inkomsten (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) Totaal vorige Deze periode Totaal perioden Zandmaas 21,1 4,0 25,1 Grensmaas 5,1 0,7 5,8 Totaal 26,2 4,7 30,9

Tabel 8 Aangegane verplichtingen (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) Totaal vorige Deze periode Totaal perioden Zandmaas 229,6 29,1 258,7 Grensmaas 58,8 13,2 72,0 Totaal 288,4 42,3 330,7

Voor Zandmaas hebben de aangegane verplichtingen voornamelijk betrekking op de zomerbedverdieping Grave, uitvoering van de kadeversterkingen in Roermond, Venlo, Gennep en Mook en Middelaar en uitkeringen van schade door peilopzet Grave.

Voor Grensmaas hebben de aangegane verplichtingen voornamelijk betrekking op de bijdrage van Nederland voor de uitvoering van de Vlaamse Boertienlocaties en de aanleg van de tweede fase mitigerende maatregelen.

Tabel 9 Kasritme (Bedragen in miljoen EURO, incl. BTW) t/m 2007 2008 2009 2010 2011 Totaal
2006 ev Zandmaas
V&W 175 41 33 50 31 196,0 526,0 LNV/Provincie nog bij te dragen 8,47 Grensmaas
V&W 55 5 8 9 4 57,6 138,6 LNV/Provincie nog bij te dragen 8,08 Totaal 681,0

Tabel 9 bevat een inschatting van het kasritme voor beide deelprojecten voor de periode 2007-2010. Deze reeks wordt regelmatig geactualiseerd op basis van de voortgang van het project en kan daarom afwijken van de reeks die in de Rijksbegroting staat opgenomen.


7 Tevens neemt het ministerie van LNV de aankoop van 214 ha natuurgronden binnen pakket I voor haar rekening. De kosten hiervan worden direct verantwoord op de begroting van LNV.
8 Tevens draagt het ministerie van LNV via de reguliere subsidiëring van natuurbeheerders circa 30 miljoen bij aan natuurontwikkeling (750 ha). Deze bijdrage loopt via de begroting van het ministerie van LNV. Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 19


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Uitputting post onvoorzien
In het projectbudget is een budget voor onvoorzien opgenomen ten behoeve van de uitvoering van het project. Dit budget is opgebouwd uit een onderdeel "Onvoorzien" en een onderdeel "Risico algemeen" dat tot en met VGR 9 "Risicoreserve" werd genoemd. Een overzicht van de mutaties is gegeven in bijlage 6.

Het beschikbare budget "Onvoorzien" van de Zandmaas bedroeg initieel 76,1 miljoen. In voorgaande verslagperiodes hebben enkele mutaties plaatsgevonden. In deze verslagperiode hebben zich geen mutaties voorgedaan. Per 31 december 2007 bedraagt het beschikbare budget `Onvoorzien'
75,5 miljoen. Het beschikbare budget "Onvoorzien" van de Grensmaas bedraagt per 31 december
2007 ongewijzigd 5 miljoen.

Het budget "Risico algemeen" bedroeg voor de Zandmaas initieel 88,1 miljoen (standlijn 1-1-2005). Inmiddels is in totaal 21,4 miljoen van deze post overgeheveld naar het maatregelbudget en resteert
66,7 miljoen. In deze rapportageperiode heeft geen mutatie plaatsgevonden. Het budget "Risico algemeen" voor de Grensmaas bedroeg initieel 12,6 miljoen. Er is nog geen geld overgeheveld naar de uitvoeringsmaatregelen.


5.6 Risico's en prognose eindstand

Risico algemeen
In tabel 10 is de financiële impact van de risico's en de beschikbare budgetten voor "Risico algemeen" van Zandmaas en Grensmaas weergegeven. Aanpassing van het risicoprofiel Sluitstukkaden naar aanleiding van de scopewijziging geschiedt in de volgende Voortgangsrapportage.

Tabel 10 Risicoprofiel
Financiële impact risico's Zandmaas en ZM GM Grensmaas
VGR 12 VGR 13 VGR 12 VGR 13 Juridisch kader ABM grondverzet 2,1 ­ 7 2,1 ­ 7 Beschikbaarheid verwerkingslocaties 8,9 8,9 Tegenvallende delfstoffenopbrengsten 0 ­ 1,5 0 ­ 1,5 Wwk kaden steden en nadeelcompensatie 2 ­ 14,5 2 ­ 12,0 Contracteringwijze hoogwatergeulen 12 12 Sluitstukkaden 22,5 22,5 Monitoringsverplichtingen 0 0 0,5 - 2 0,5 ­ 2 Rivierkundige werken 3 - 6,8 3 ­ 6,8 Onvoorziene bodemverontreinigingen 0,9 ­ 2,7 0,9 ­ 2,7 Aanbestedingsrisico's 1 ­ 4 1 ­ 4 Diversen 0,7 ­ 3,7 0,7 ­ 3,7 Risicoprofiel 47,5 ­ 66,4 47,5 ­ 63,9 6,1 - 19,2 6,1 ­ 19,2 Verwachtingswaarde risico's 57,1 58,6 11,6 11,6 Beschikbaar budget Risico algemeen 66,7 66,7 12,6 12,6 Bedragen in miljoen EURO

Toelichting risicoprofiel

Juridisch kader ABM grondverzet 2,1 ­ 7,0 miljoen Ter beheersing van de risico's grondverzet hebben de ministeries van V&W en VROM de daarop van toepassing zijnde wet- en regelgeving doorgelicht. In overleg tussen V&W en VROM zijn voor de hieruit gesignaleerde knelpunten oplossingen gevonden.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 20


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Op 12 december 2007 heeft de Raad van State uitspraak gedaan inzake de beroepschriften tegen de afgegeven vergunningen voor het Grensmaasplan. Hierbij is duidelijk geworden dat het bij de vergunningverlening gehanteerde ABM-beleidskader en de oplossingen voor de gesignaleerde knelpunten door de Raad van State wordt ondersteund. De kans dat bij de nu voorliggende aanvragen voor vergunningswijzigingen de Raad van State een ander standpunt gaat innemen is zeer klein. De complexiteit en ontwikkelingen van de Europese en nationale wet- en regelgeving op het gebied van grondverzet blijven een potentieel risico dat nauwlettend wordt gevolgd.

Het hier aangegeven risicobedrag is gerelateerd aan mogelijke extra kosten van nazorg en monitoring voor de berging van vrijkomende gronden uit de diverse rivierverruimende maatregelen van de Zandmaas. Provincie Limburg en DCM hebben met betrekking tot de nazorg- en monitoring van de hoogwatergeul Lomm gezamenlijk besloten om te beoordelen wat de mogelijkheden zijn van toepassing van het Besluit Bodemkwaliteit dat per 1 januari 2008 in werking is getreden. Inmiddels voert DCM het vooroverleg met de Bevoegde Gezagen over de toepassing van het Besluit Bodemkwaliteit. Duidelijkheid hieromtrent wordt medio 2008 verwacht. De mogelijkheid bestaat dat de kosten voor nazorg en monitoring bij toepassing van het Besluit Bodemkwaliteit sterk worden verminderd.

Beschikbaarheid verwerkingslocaties grondstroom 8,9 miljoen Wanneer de beoogde verwerkingslocaties niet of niet tijdig beschikbaar zijn voor vrijkomende specie, moeten extra kosten worden gemaakt voor transport, verwerking, inrichting en sanering. Teneinde het risico verder te beheersen wordt de beschikbaarheid van potentiële verwerkingslocaties in beeld gebracht en ruimte gegeven aan de markt om oplossingen te realiseren. Uiteindelijke duidelijkheid over het optreden van dit risico wordt verkregen na aanbesteding van de baggerprojecten in de stuwpanden Grave en Sambeek in de periode 2007-2009, waarbij een bepalende factor is waar een aanbieder de gronden verwerkt. Inmiddels is voor Grave duidelijk dat geen specifieke verwerkingslocatie nodig zal zijn. Voor Sambeek wordt in 2009 hieromtrent meer duidelijkheid verwacht. De benodigde risicoreservering zal, op basis van de aanbesteding van de werkzaamheden Grave in het eerste kwartaal 2008 naar beneden kunnen worden bijgesteld.

Tegenvallende delfstoffenopbrengsten 0 ­ 1,5 miljoen Fluctuaties in de hoeveelheden, kwaliteit en de marktprijs van de delfstoffen beïnvloeden de uiteindelijke opbrengst van de delfstoffen. Indien de opbrengst van de delfstoffen minder is dan verwacht, kunnen de projecten waarbij rekening is gehouden met delfstoffenopbrengst per saldo duurder uitvallen. Dit speelt een rol bij de nog door RWS Maaswerken aan te besteden baggerbestekken, maar niet bij de projecten die voor eigen rekening en risico door private partijen worden uitgevoerd.

Wwk kaden bevolkingscentra 2,0 ­ 12,0 miljoen Door de Waterdienst is het "Voorschrift Toetsen Maaskaden" (VTM) verder uitgewerkt. Het VTM is integraal opgenomen in het Voorschrift Toetsen op Veiligheid Primaire Waterkering 2006 (VTV 2006). De regeling die voorziet in de vaststelling van het VTV en hydraulische randvoorwaarden 2006-2011 is sinds 13 september 2007 van kracht. De bijlage betreffende Kabels en Leidingen is echter nog niet definitief, waardoor het VTM voor dit onderdeel nog niet is afgerond.

Contracteringswijze hoogwatergeulen 12,0 miljoen Bij de hoogwatergeul Lomm heeft het risico betrekking op mogelijke problemen van grondlevering van RWS Maaswerken in tijd en kwaliteit. Voorzien is o.a. grondlevering uit de verdieping van het stuwpand Grave. Het Tracébesluit peilopzet Grave is na de uitspraak van de Raad van State van 26 september 2007 onherroepelijk geworden. De verdieping van het stuwpand Grave is gegund, waardoor in de toekomst het risico dat grond niet tijdig wordt geleverd wordt verkleind. Met betrekking tot Well-Aijen is een overeenkomst gesloten met een private partij waarbij deze streeft naar een zelfrealisatie op basis van een incorporatie van het Tracébesluit in een groter gebiedsgericht plan. Hieruit zal blijken of op basis van zelfrealisatie en voor rekening en risico van de private partij uitvoering van Well-Aijen mogelijk is. Uitsluitsel hierover is voorzien uiterlijk eind 2008. Het risico dat zelfrealisatie niet mogelijk blijkt en een andere wijze van uitvoering gezocht moet worden voor Well- Aijen is voorlopig ongewijzigd.
Met betrekking tot Well Aijen is vastgesteld dat Kampergeul BV aantoonbaar bezig is om de overeenkomst met Maaswerken te realiseren. Risico's zijn er nog op het vlak van de benodigde overeenkomst met de gemeente Bergen en over de daadwerkelijke financiering van de kosten van archeologie.
Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 21


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Sluitstukkaden 22,5 miljoen De sluitstukkaden, de kaden waar na afronding van de rivierverruimende maatregelen verhoging noodzakelijk is, worden in een later stadium definitief ontworpen en planologisch ingepast. Hiermee zijn mogelijk extra kosten gemoeid. Begin 2008 is de scope gewijzigd. De realisatie is voorzien in de periode na 2010.

Zandmaas 0 miljoen Monitoringsverplichtingen Grensmaas 0,5 ­ 2,0 miljoen Bij de Grensmaas betreft het met name de monitoring van het grondwater die, gegeven de overeenstemming met Vlaanderen over de verdroging van Habitat- en Vogelrichtlijngebieden, wellicht extra aandacht vergt. Hieromtrent vindt overleg met Vlaanderen plaats. Het grondwatermonitoringnet is inmiddels operationeel en over de uitkomsten vindt regulier overleg plaats met de relevante Vlaamse partijen.

Rivierkundige werken 3,0 ­ 6,8 miljoen Mogelijk zijn additionele rivierkundige werken, met name steenbestortingen, nodig als gevolg van onvoorspelbare morfologische effecten als erosie. Tijdens de realisatie van het project zal meer zicht ontstaan op de noodzaak van deze werken. Over de vormgeving van de benodigde aanvullende rivierkundige werken binnen de Grensmaas vindt overleg plaats met de Nederlandse en Vlaamse rivierbeheerder en het Consortium Grensmaas.

Onvoorziene bodemverontreinigingen 0,9 ­ 2,7 miljoen Het betreft hier het risico dat bodemverontreinigingen worden gevonden op gronden die in het bezit zijn van de Rijksoverheid.

Aanbestedingsrisico's 1,0 ­ 4,0 miljoen Er bestaat een risico dat alsnog door derden of door de Nma een procedure wordt aangespannen. De inschatting betreft hier de proceskosten. In geval de rechter de klagers in het gelijk zou stellen, kunnen de kosten mogelijk fors oplopen. Deze kans wordt echter laag ingeschat. Het risico lijkt beheerst door de goede afstemming met de Europese Commissie.

Diversen 0,7 ­ 3,7 miljoen Het risico betreft mogelijke meerkosten in verband met eventuele planschade die door de overheid uitgekeerd moet worden en niet door de overheid op het Consortium Grensmaas verhaald kan worden. Hierbij gaat het voornamelijk om planschade op basis van de Wet ruimtelijke ordening. Verder bestaat er nog de mogelijkheid dat extra kosten moeten worden gemaakt voor verder onderzoek en bijdragen in de verwijdering van explosieven.

Prognose eindstand
In de prognose eindstand is de actualisatie van ramingen en risicoprofiel verwerkt. De prognose eindstand valt binnen het beschikbare budget voor zowel Zandmaas als voor Grensmaas.

Tabel 11 Prognose eindstand deze rapportageperiode Raming Risico Verwachting Prognose Onzekerheid Beschikbaar inclusief profiel waarde eindstand bandbreedte budget realisatie risico's risico
10% - 90% Zandmaas 439,1 47,5 ­ 63,9 58,6 497,7 +/- 8,2 526,0 Grensmaas 121,1 6,1 ­ 19,2 11,6 132,7 +/-5,2 138,6 Bedragen in miljoen EURO

De prognose eindstand van Zandmaas is met 0,2 miljoen gestegen door onderstaande wijzigingen:

o Verlaging met 0,4 miljoen binnen de maatregel stuwpand Lith. Dit bestaat uit een verlaging met 0,2 miljoen als gevolg van een correctie met betrekking tot de BTW en een verlaging van 0,2 miljoen van de post onvoorzien.
o Verhoging met 1,0 miljoen door hoger uitvallende kosten binnen de maatregel Kaden. Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 22


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

o Verhoging met 0,5 miljoen als gevolg van een aantal kleinere bijstellingen binnen diverse maatregelen.
o Verlaging met 1,4 miljoen naar aanleiding van de aanbesteding van maatregel zomerbedverdieping Grave. De raming exclusief Risico en Onvoorzien is met 2,8 miljoen naar beneden bijgesteld. De post onvoorzien neemt af met 0,1 miljoen; de post Risico's neemt toe met 1,5 miljoen. De ophoging van de post Risico betreft met name het risico dat gronden niet geborgen kunnen worden in Lomm.
o Verhoging met 0,5 miljoen als gevolg van een hogere inschatting van het verlies op ruilgrondtransacties.

Voor de Grensmaas is ten opzichte van VGR 12 de verwachtingswaarde voor de algemene risico's ongewijzigd. In de VGR 12 is abusievelijk een verkeerde prognose eindstand opgenomen. In plaats van 134,1 miljoen bedroeg dit feitelijk 133,2 miljoen. De prognose eindstand van VGR 13 is daardoor met 0,5 miljoen gedaald (133,2-132,7) door onderstaande wijzigingen: o Verlaging met 0,3 mln als gevolg van een aantal kleinere bijstellingen binnen "maatregel onvoorzien" en "maatregel risico".
o Een daling van de uitvoeringskosten van project Roosteren met 0,1 miljoen: er wordt geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om overtollige grond te vervoeren naar de locatie Trierveld van het Consortium Grensmaas.
o Verlaging van het risico rondom het project Roosteren met 0,1 miljoen: dit is bijna uitgevoerd, risico's hebben zich niet voorgedaan.

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 23


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas

is een document van Rijkswaterstaat Maaswerken

Postadres: Postbus 1593
6201 BN Maastricht

Bezoekadres: Avenue Ceramique 125 Maastricht

Telefoonnummer: 043 - 387 0303

Faxnummer: 043 - 387 0359

Internet: http://www.maaswerken.nl

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 24


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Bijlage 1 Afkortingenlijst

ABM Actief Bodembeheer Maas BBK Besluit bodemkwaliteit BOI Bruto Overheidsinvesteringen CG Consortium Grensmaas
DAD Departementale Auditdienst DG Directeur Generaal Rijkswaterstaat DGR Deltaplan Grote Rivieren DGW Directoraat Generaal Water EU Europese Unie
GM Grensmaas
GS Gedeputeerde Staten
KRW Kaderrichtlijn Water
LNV Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit MER Milieueffectrapport
MW Maaswerken
OTB Ontwerp-Tracébesluit
POL Provinciaal Omgevingsplan Limburg pp' prijspeil
PS Provinciale Staten
RACM Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten RWS Rijkswaterstaat
TB Tracébesluit
VGR Voortgangsrapportage
V&W Ministerie van Verkeer & Waterstaat Wow Wet op de waterkering TK Tweede Kamer der Staten-Generaal ZM Zandmaas

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 25


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Bijlage 2 Karakterisering Zandmaas maatregelen

De karakterisering van het Zandmaasproject volgens Tracébesluit (18 december 2001), POL- aanvulling Zandmaas (1 februari 2002) en scope Zandmaas 2001 (december 2001) en wijziging 2006, is weergegeven in de onderstaande tabel.

Doelstelling Zandmaas

Hoogwaterbescherming, op zodanige wijze dat de bevolking achter de kaden van de Zandmaas, die aangelegd zijn in het kader van het Deltaplan Grote Rivieren, een beschermingsniveau van 1/250 per jaar, maatgevende afvoer 3275 m3/s in 2015 wordt geboden.
Het in de periode tot 2015 realiseren van beperkte natuurontwikkeling in de Zandmaas die in het Tracébesluit en POL Zandmaas geconcretiseerd is in 556 hectares, aangevuld met 60 ha natuurcompensatie.

Plangebied Zandmaas

Het zomer- en winterbed van de Maas van Maaskilometer 70 (benedenstrooms van Linne) tot en met Maaskilometer 226,5 (Hedel), aangevuld met:

retentiegebied Lateraalkanaal West;
bergings- en bewerkingslocaties die buiten het winterbed kunnen liggen; compenserende en mitigerende maatregelen die buiten het winterbed kunnen liggen.

Maatregelen Zandmaas Pakket I

Kadeaanpassingen Roermond, Venlo, Proefproject eroderende oevers Gennep en Mook en Middelaar Compensatie benedenstroomse effecten Sluitstukkaden, de aanpassingen aan de Den Bosch overige DGR-kaden in het plangebied Aankoop natuurgebied Heukelomse Retentiegebied Lateraal Kanaal West Beek, natuurlijke oevers en 25 m Hoogwatergeulen Lomm en Well-Aijen oeverstroken Rivierverruiming Belfeld, km 87-92 Grondverwerving nevengeul Belfeld Rivierverruiming Sambeek, km 109-120 West, nevengeul Sambeek Oost Rivierverruiming Grave, km 155-175
Rivierverruiming Lith km 176-181
Mitigerende maatregelen peilopzet,
aanpassing bruggen en stuwen
Compensatieplan Natuur

Resultaat Zandmaas Pakket I

Hoogwaterbescherming 1/250 per jaar, maatgevende afvoer 3275 m3/s, 70 % in 2008 en 100 % in 2015

556 ha natuur plus 60 ha compensatie van natuurwaarden die verloren zijn gegaan

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 26


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Bijlage 3 Karakterisering Grensmaas maatregelen

De karakterisering van het Grensmaasproject volgens het Eindplan Grensmaas, vastgesteld door Gedeputeerde en Provinciale Staten op 21 december 2001 en het POL Grensmaas vastgesteld door Provinciale Staten op 1 juli 2005 en de ministeriële afspraken in de Vlaams-Nederlandse Verklaring met betrekking tot het uitvoeren van werken aan de Gemeenschappelijke Maas op 3 mei 2005, is weergegeven in onderstaande tabel.

Doelstelling Grensmaasproject

Het door rivierverruiming verlagen van de hoogwaterstanden in de Maas met als maatstaf dat uiterlijk in 2017 de gebieden, die door de op basis van de Deltawet Grote Rivieren aangelegde kaden zijn beschermd, een kans op overstroming hebben van 1/250 per jaar maatgevende afvoer 3275 m3/s.
Het in de periode tot 2018 tot ontwikkeling brengen van tenminste 1000 ha natuur binnen het Grensmaasgebied. Deze natuurontwikkeling is gekoppeld aan het ecologisch herstel van de rivier zoals vastgelegd in de intentieverklaring voor de inrichting van het Maasdal in Limburg van 26 november 1992.
Het winnen van ten minste 35 miljoen ton grind voor de nationale behoefte (provinciale taakstelling).

Plangebied Grensmaas

Het Maasdal van Maastricht tot en met Roosteren van Maaskilometer 15 tot en met Maaskilometer 55.

Maatregelenpakket Grensmaas

Uitvoeringsovereenkomst Grensmaas Proefproject Meers : sv, wv,db, ap, no omvat de maatregelen: dekgrond-
verwijdering (dv), stroomgeulverbreding Vlaamse locaties (België): (sv), weerdverlaging (wv), aanleg Hochter Bampd sv, ap, no nevengeulen (ng), aanvulling plas (ap), Herbricht sv, no sanering (sa), dekgrondberging (db), Kotem sv, wv, no natuurontwikkeling (no) en kadeophoging
(ka) op de volgende locaties: Roosteren: compensatie voor de kadeaanleg in 1996 en realiseren Bosscherveld dv, db, no beschermingsniveau. Borgharen sv, wv, db, no
Itteren sv, wv, db, no Mitigatiemaatregelen: maatregelen ter Aan de Maas sv, db, no voorkoming van significante Meers sv, wv, db, no waterstandsverhogende effecten dan wel Maasband sv, wv, ng, no verdroging aan Vlaamse zijde Urmond sv, wv, sa, no
Nattenhoven wv, db, ka, no Rivierkundige werken (oever- en Grevenbicht ng, no bodemverdedigingen) Koeweide sv, wv, db (2 delen), no
Visserweert sv, wv, ng, no
Resultaat Grensmaasproject

Hoogwaterbescherming (1/250 per jaar; maatgevende afvoer 3275 m3/s): 100 % in 2017 Natuur aan Nederlandse zijde: circa 1100 ha (nieuwe) natuur in 2018 Delfstoffen: circa 52 miljoen ton grind
Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 27


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Bijlage 4 Kaart Tracébesluit en POL Zandmaas/Maasroute

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 28


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Bijlage 5 Kaart Grensmaas conform Eindplan Grensmaas

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 29


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Bijlage 6 Toelichting mutaties VGR 13

In deze bijlage zijn voor Zandmaas en Grensmaas de mutaties toegelicht in het scopebudget en in de ontwikkeling van de post "Risico algemeen".

Zandmaas
Tabel 1 Mutatie scopebudget Zandmaas
Detaillering mutatie scopebudget Zandmaas in VGR 13 miljoen
1 Ontvangsten 4,0 Totale mutatie VGR 13 4,0

Tabel 2 Ontwikkeling van de post "Risico algemeen" Zandmaas Detaillering ontwikkeling van de post "Risico algemeen" Zandmaas in VGR 12 miljoen Standlijn per 1 januari 2005 88,1
1 Vergunningverlening en monitoring proefproject 2 -/- 1,0 Standlijn per 1 januari 2006 87,1
2 Nadeelcompensatie DGR Kaden -/- 4,3
3 Schaderegeling peilopzet Grave -/- 7,1
4 Keringen in de Roer i.v.m. invulling Wet op de waterkering -/- 7,5 Standlijn per 1 januari 2007 68,2
5 Monitoring grondwatereffecten peilopzet Grave en Sambeek (aanwending van risico ten gunste van budget) -/- 1,5 Standlijn per 30 juni 2007 66,7 Geen mutaties
Standlijn per 31 december 2007 66,7

Grensmaas
Tabel 3 Mutatie scopebudget Grensmaas
Detaillering mutatie scopebudget Grensmaas in VGR 13 miljoen


1 Ontvangsten 0,7 Totale mutatie VGR 13 0,7

Tabel 4 Ontwikkeling van de post "Risico algemeen" Grensmaas Detaillering ontwikkeling van de post "Risico algemeen" Grensmaas in VGR 13 miljoen Standlijn per 1 januari 2006 12,6 Geen mutaties
Standlijn per 1 januari 2007 12,6 Geen mutaties
Standlijn per 31 december 2007 12,6 Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 30


13e Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas 1 juli ­31 december 2007

Werken aan de Maas van morgen ­ DMW/2008/394 31