Brussel, 7 april 2008
Commissie creëert kader voor mobiele telefonie op het vliegtuig
De nieuwe voorschriften die de Europese Commissie vandaag voorstelt, zorgen
ervoor dat de randvoorwaarden voor de invoering van pan-Europese mobiele
communicatiediensten op het vliegtuig worden geharmoniseerd. Dankzij deze
nieuwe telecommunicatiediensten zullen zakenmensen en consumenten tijdens
hun vlucht in het Europese luchtruim op een veilige manier mobiele
telefoonoproepen kunnen doen en ontvangen. 90% van de Europese
luchtvaartpassagiers heeft nu reeds een mobiele telefoon bij zich en zal
voortaan ook op het vliegtuig bereikbaar zijn.
"Voor pan-Europese telecommunicatiediensten, zoals mobiele telefonie
op het vliegtuig, is er behoefte aan één regelgevingskader voor heel
Europa. Dit initiatief van de Commissie zorgt daarvoor. Om deze nieuwe
dienst te kunnen creëren, diende een wetgevingsbesluit te worden
genomen voor het hele Europese luchtruim", zegt Viviane Reding,
EU-commissaris voor telecommunicatie. "We rekenen op een transparant
en innoverend prijsbeleid van de telecomoperatoren. Mobiele telefonie
op het vliegtuig wordt een bijzonder interessante nieuwe service voor
zakenmensen die altijd en overal bereikbaar moeten zijn. Indien de
consument echter torenhoge facturen ontvangt, zal er weinig
belangstelling zijn voor deze diensten. Ik doe tevens een oproep aan
de luchtvaartmaatschappijen en operatoren om aan boord voorzieningen
te treffen zodat gebruikers van communicatiediensten de andere
vliegtuigpassagiers niet storen."
De initiatieven die de Commissie vandaag aankondigt, zorgen voor een
harmonisering van de technische en licentievoorschriften voor het
gebruik van mobiele telefoons aan boord van vliegtuigen. De telefoons
van de passagiers worden gekoppeld aan een mobiel netwerk aan boord
van het toestel, dat op zijn beurt via satelliet verbonden is met de
grond. Dit systeem zal tegelijk beletten dat telefoons aan boord
rechtstreeks in verbinding kunnen treden met mobiele netwerken op de
grond. Hierdoor blijft het stralingsvermogen van de mobiele telefoons
beperkt en kunnen ze door passagiers worden gebruikt zonder de werking
van de veiligheidsapparatuur aan boord of de mobiele netwerken op de
grond te storen.
Dankzij de harmonisering van de technische voorschriften voor een
veilige mobiele telefonie op het vliegtuig kunnen nationale licenties
die aan luchtvaartmaatschappijen zijn verleend door de lidstaten waar
zij zijn gevestigd, in de hele EU worden erkend. Aan boord van een in
Frankrijk of Spanje ingeschreven vliegtuig kunnen bijvoorbeeld zonder
extra licentieprocedures ook mobiele communicatiediensten worden
aangeboden wanneer dat toestel boven Duitsland of Hongarije vliegt.
Met de voorgestelde voorschriften voor een van de eerste echte
pan-Europese telecommunicatiediensten komt de Commissie tegemoet aan
de vraag van passagiers om hun mobiele telefoon te kunnen gebruiken op
het vliegtuig alsmede van de telecomsector, die op deze vraag wenst in
te spelen. Enkele telecomoperatoren en luchtvaartmaatschappijen zijn
van plan deze service in de loop van 2008, na tests met mobiele
communicatiediensten aan boord van vliegtuigen in een aantal landen
(Frankrijk en Oostenrijk), te introduceren zodat we voortaan ook
bereikbaar zijn in een van de weinige situaties in ons dagelijks leven
waarin de communicatiemogelijkheden nog erg beperkt zijn.
De Britse telecomregulator, OFCOM, kondigde op 26 maart aan dat hij
luchtvaartmaatschappijen toestemming zal verlenen om overeenkomstig
het Europese beleid telecommunicatiediensten aan boord aan te bieden
(http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/mca/statement/).
Achtergrond
Mobiele communicatiediensten aan boord van vliegtuigen zijn
pan-Europese telecommunicatiediensten. Vandaag heeft de Commissie twee
besluiten genomen:
* Een aanbeveling van de Commissie voor een geharmoniseerd
licentiebeleid met het oog op de wederzijdse erkenning van
nationale machtigingen voor mobiele communicatiediensten aan boord
van vliegtuigen.
* Een besluit van de Commissie waarin voor de hele EU
geharmoniseerde technische parameters worden vastgesteld voor de
boordapparatuur voor mobiele telefonie aan boord van vliegtuigen
zodat de lidstaten elkaars machtigingen voor mobiele telefonie op
het vliegtuig kunnen erkennen zonder risico's op storing van de
mobiele netwerken op de grond.
De veiligheid van de luchtvaart wordt voorts gewaarborgd door de
luchtwaardigheidscertificering van apparatuur voor het gebruik van
mobiele telefoons in het vliegtuig, die enerzijds op EU-niveau wordt
uitgevoerd door het Europees Agentschap voor de veiligheid van de
luchtvaart en anderzijds door de burgerluchtvaartautoriteiten en als
doel heeft het veilig gebruik van de technologie in het vliegtuig te
waarborgen. De veiligheidsaspecten in verband met het gebruik van
mobiele telefoons aan boord worden tevens aangepakt door de bevoegde
nationale autoriteiten van justitie en binnenlandse zaken.
Commerciële aspecten, zoals de tarieven voor mobiel bellen aan boord,
komen nog niet aan bod in deze teksten van de Commissie omdat het hier
om nieuwe diensten gaat. De Europese roaming-verordening (zie
IP/07/870), die voor het eind van het jaar zal worden herzien, is
uitsluitend van toepassing op terrestrische netwerken. De kosten voor
mobiele communicatie aan boord worden in de eerste plaats gedragen
door de telecomonderneming. De Europese Commissie zal echter
nauwlettend toezien op het niveau en de transparantie van de tarieven
die de klanten dienen te betalen.
In augustus 2007 heeft de Commissie reeds geharmoniseerde regels
voorgesteld om een andere pan-Europese toepassing te ondersteunen:
mobiele satellietdiensten (IP/07/1243). Dit wijst op een toenemende
vraag naar pan-Europese diensten in de context van technologische en
economische ontwikkelingen. De telecomvoorschriften van de EU,
laatstelijk herzien in 2002, zijn niet meer aangepast aan deze
ontwikkelingen. Om die reden heeft de Commissie op 13 november 2007
voorstellen geformuleerd voor een hervorming van de
telecommunicatieregels van de EU (IP/07/1677) om de ontwikkeling van
een volledig geïntegreerde interne telecommunicatiemarkt te
ondersteunen. Die voorstellen worden momenteel in het Europees
Parlement en de Raad besproken. De hervorming moet bij de ontwikkeling
van het regelgevingskader voor nieuwe transnationale of pan-Europese
diensten in de EU zorgen voor een betere coördinatie tussen de
EU-lidstaten en de nationale regulatoren.
European Union