Nissan QASHQAI+2: de eerste familiecrossover
(4/7/2008)
De QASHQAI kende met 9500 orders in de eerste 10 maanden na de
introductie een ongekend succes. Met de komst van de Nissan QASHQAI+2
krijgt deze uiterst succesvolle crossover concurrentie uit eigen huis.
Dankzij een grotere wielbasis en langere carrosserie biedt het
interieur van de QASHQAI+2 genoeg ruimte voor een derde zitrij. Zo
creëert Nissan de eerste familiecrossover.
De Nissan QASHQAI+2 combineert de uitstraling van een stoere SUV met
(als optie) geavanceerde vierwielaandrijving met de sportieve lijnen
van een hatchback en het praktische interieur van een ruime MPV. Tot
aan de A-stijl komt de carrosserie van de QASHQAI+2 overeen met die
van de populaire QASHQAI. De nieuwe zevenzitter profiteert dus van het
moderne design dat vorig jaar bijna zesduizend Nederlanders deed
besluiten om deze crossover aan te schaffen. Los van het trendy
uiterlijk, de goede prijs-kwaliteitverhouding en de fijne
rijeigenschappen, heeft de nieuwe QASHQAI+2 nog een belangrijk
verkoopargument. Met zeven zitplaatsen is de QASHQAI niet alleen
urbanproof, maar meer dan ooit familyproof.
Langer
De wielbasis van de QASHQAI is met 135 mm verlengd tot 2.765 mm. De
totale lengte van de QASHQAI+2 bedraagt 4.526 mm, een verschil van 211
mm met de vijfpersoons-uitvoering. Verder hebben de ontwerpers, voor
voldoende hoofdruimte op de derde zitrij, de daklijn aan de
achterzijde verlengd en opnieuw vormgegeven. Daardoor hebben ook de
passagiers op de voorste en middelste zitrij meer hoofdruimte. En
dankzij de langere wielbasis is er bij de middelste zitplaatsen 23 mm
meer knieruimte.
De vormgeving van de voor- en achterportieren is gewijzigd. De meer
rechthoekige raamstijlen van de voorportieren sluiten optimaal aan bij
de nieuwe daklijn terwijl de achterportieren volledig nieuw zijn â 135
mm langer en eveneens met meer rechthoekige raamstijlen. Andere nieuwe
stijlelementen zijn de grotere zijruiten in het achterste gedeelte van
de auto, waardoor de passagiers op de derde zitrij zich in een
lichtere, meer ruimtelijke omgeving bevinden. Verder onderscheidt de
zevenzitter zich van de vijfzitter door een nieuwe achterklep met een
ruit die verder naar beneden doorloopt. De achterbumper en de slanke
nieuwe grille zijn ook exclusief voor de QASHQAI+2 ontworpen.
Om nog meer licht in het interieur binnen te laten, is de QASHQAI+2
standaard uitgerust met een enorm panoramisch glazen dak. Het vaste
dak is nog 140 mm langer geworden. Met een simpele druk op de
functietoets van het zonnescherm opent dit volledig elektrisch.
Dakrails zijn standaard op de QASHQAI+2 terwijl de duurdere
uitvoeringen privacyglas hebben vanaf de B-stijl.
Flexibel en praktisch
Afgezien van de styling lag de nadruk van Nissans design op het
achterste deel van de auto, met als doel om de QASHQAI+2 zo flexibel,
praktisch en comfortabel mogelijk te maken. De verlengde
achterportieren maken de instap makkelijker terwijl de achterste
zitplaatsen beter bereikbaar zijn dankzij aanpassingen aan de
middelste zitrij. De rugleuning was al neerklapbaar, maar de bank is
nu ook in de lengterichting verschuifbaar zodat meer ruimte ontstaat
om in te stappen.
In totaal is de voorste achterbank over een lengte van 100 mm te
verschuiven. De rugleuning is in drie ongelijke delen neerklapbaar, in
de verhouding 40:20:40, terwijl die van de vijfzits QASHQAI neerklapt
in de verhouding 60:40. In de QASHQAI+2 kan de hoek van de rugleuning
over 15 graden versteld worden, met negen standen tussen de 10 en 25
graden. De centrale zitplek van de bank kan omgeklapt ook als riante
armsteun dienen, waarin een 12-voltaansluiting, twee bekerhouders en
een afgesloten opbergvak opgenomen zijn. Dat vak is groot genoeg voor
mp3-spelers, draagbare spelcomputers en cdâs. Als dit gedeelte van de
bank rechtop staat, kunnen de achterste passagiers het opbergvak
gebruiken.
De derde zitrij blinkt uit in praktische bruikbaarheid. Kinderen en
volwassenen tot 1,60 meter kunnen comfortabel zitten. Voor de hoek van
de rugleuning is er keus uit zeven standen en deze is volledig
neerklapbaar om extra bagageruimte te creëren. Het is niet nodig om
eerst de hoofdsteunen te verwijderen.
Door aan een lusje te trekken vouwt de bank zich in de verhouding
50:50 op. Zo ontstaat een grote en vlakke laadvloer voor 500 liter aan
bagage, 90 liter meer dan in de QASHQAI. Dankzij de nieuwe achterklep
en het gewijzigde interieur is de tildrempel van de QASHQAI+2 met 13
mm verlaagd tot 770 mm, terwijl de laadruimte met een totale breedte
van 1.186 mm met maar liefst 224 mm is toegenomen. Onder de laadvloer
bevindt zich een opbergruimte voor onder meer de tonneau cover.
Technisch komt de QASHQAI+2 grotendeels overeen met de QASHQAI en
beide modellen rollen gezamenlijk van de band in de uiterst
productieve Nissan-fabriek in Sunderland, Groot-Brittannië. De
instellingen van de ophanging en stuurbekrachtiging zijn voor de
QASHQAI+2 aangepast aan het 100 kilogram extra gewicht van de langere
carrosserie. Er is keus uit twee benzinemotoren (1.6 en 2.0) en twee
dieselkrachtbronnen (1.5 dCi en 2.0 dCi). Beide 2,0-litermotoren zijn
te combineren met vierwielaandrijving, Nissans befaamde ALL MODE
4x4-systeem.
Details over de beschikbare uitrustingniveaus en prijzen volgen in de
aanloop naar de marktintroductie in oktober van dit jaar.
AutoRai