AutoRai

Peugeot heeft langste adem in eerste uithoudingsrace

(4/7/2008)
Marc Gené en Nicolas Minassian hebben voor Team Peugeot Total de 1000 km-race van Barcelona gewonnen. In de openingsronde van de Le Mans Series 2008 had de Peugeot 908 HDi FAP van de Spaans-Franse equipe gedurende de zes enerverende wedstrijduren de langste adem.

Het dieselprototype finishte na 215 ronden met één ronde voorsprong op de Audi R10 TDI van Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller. Nederlands succes was er voor Peter van Merksteijn en Jos Verstappen, die in de kleinere prototypeklasse zegevierden. En Peter Kox werde derde in de GT1.

Voor zoân 28.000 toeschouwers gingen in de Catalaanse voorjaarszon 47 autoâs van start, met vooraan de beide Peugeots 908. Pedro Lamy maakte goed gebruik van de door teamgenoot Stéphane Sarrazin verworven pole position en sloeg meteen een gat met de rest van het veld. Het dieselduel speelde zich achter de leidende Peugeot af tussen de zusterauto van Nicolas Minassian en de Audi van Allan McNish. Als beste benzine-auto mengde zich verrassend de nieuwe Lola-Aston Martin van Charouz Racing System in het gevecht.

De verkeersdrukte, met twee prototypeklassen en twee beduidend langzamere GT-klassen, is altijd een belangrijke factor in deze lange-afstandsraces. Het passeren van achterblijvers kan hachelijk zijn. Enerzijds wil een coureur daarmee zo min mogelijk tijd verliezen; anderzijds wil hij voorkomen door een misverstand schade op te lopen. Sarrazin, die het stuur had overgenomen van Lamy, kwam in de 42^e ronde in een vervelende situatie terecht, waarbij hij rechtsachter werd geraakt door de Aston Martin van Thomas Enge. De aanrijding veroorzaakte zoveel schade aan de carrosserie en wagenbodem van de 908, dat de aërodynamica danig werd verstoord en de auto elf ronden lang aan de pits verbleef voor reparaties. Later reed Lamy nog eens per ongeluk de Lamborghini GT1 van Peter Kox aan, ditmaal zonder vervelende gevolgen. âBehalve dat ik uit de grintbak moest worden geholpen en de body moest laten herstellen,â aldus de Portugees, die zich troostte met de snelste wedstrijdronde tijdens zijn inhaalrace.

In de 55^e ronde was het Marc Gené die in moeilijkheden geraakte. âEen misverstand met een langzamere deelnemer. Ik probeerde hem te ontwijken en ging over de kerbstones, waardoor mijn wagen een korte vlucht maakte en hard neerkwam. Gelukkig is de Peugeot stevig genoeg en ik kon mân weg vervolgen.â Bij de landing had de 908 echter de zijkant van de ervoor rijdende Zytek LM P2 van Michael Vergers geraakt, die daardoor met een kapotte radiateur moest uitvallen.

Kort na dit voorval nam de Peugeot nr. 7 de kop over van de op dat moment leidende Audi van Rinaldo Capello/Allan McNish, toen deze met een gebroken distributieriem de pits opzocht. Dat was iets waarover de Peugeot-rijders ten minste niet hoefden te klagen â mechanische pech. Technicus Bruno Famin daarover: âWat de betrouwbaarheid betreft was het een uitstekend weekeinde. De nr. 7 had zelfs onderdelen die al in Sebring waren gebruikt, inclusief de motor! Die heeft nu probleemloos 5500 km gedraaid. Straks in de 24 Uren van Le Mans moet de krachtbron zoân 6000 km meegaan.â

In Le Mans, 14-15 juni, zet Team Peugeot Total overigens drie 908âs HDi FAP in. Gené/Minassian krijgen steun van Jacques Villeneuve (CDN) en Lamy/Sarrazin van Alexander Wurz (A). De derde auto is voor Christian Klien (A), Franck Montagny (F) en Ricardo Zonta (BR). Als reserve is Anthony Beltoise (F) aangewezen.