Gemeente Hilversum

Hilversum investeert in minima


6 april 2008
Het `Info-loket Rondkomen', vereenvoudigde formulieren en op termijn een site waarop minima hun rechten kunnen berekenen en uitgebreide informatie kunnen vinden over het (Hilversumse) bijstandsbeleid. Sinds de twee armoedebijeenkomsten `Over rondkomen gesproken' van juni vorig jaar staan klanten van Sociale Zaken nadrukkelijker centaal. Eind april zal blijken of de klant dat zèlf ook zo ervaart. Dan namelijk komen als onderdeel van de zogenaamde `Armoedemonitor' (een jaarlijkse toets van het gebruik van minimavoorzieningen) de resultaten van een onderzoek naar de klanttevredenheid beschikbaar. Op basis van die resultaten kan worden vastgesteld of de dienstverlening van Sociale Zaken sinds de Rondkomen-bijeenkomsten daadwerkelijk is verbeterd. Inmiddels hebben 500 a-select gekozen bijstandsgerechtigden een vragenformulier met 8 stellingen en 2 vragen ontvangen. Begrijpelijkheid, volledigheid en privacy zijn daarin aandachtspunten. Overigens hebben de contactpersonen Sociale Zaken onlangs een training klantgericht werken gevolgd.

Het Info loket
Dit jaar hebben inmiddels 540 mensen met een minimum-inkomen de weg naar dit loket inmiddels gevonden (in 2007 was dat aantal 619). Veel van hen zijn inmiddels geholpen of doorverwezen naar andere instanties. Het is de bedoeling dat de loketmedewerkers op termijn ook `op locatie' voorlichting gaan geven, dat wil zeggen bij instellingen en buurtcentra en eventueel op verzoek van derden. Het Info-Loket Rondkomen komt dus naar de mensen toe! Eind april wordt het loket geëvalueerd.

Vereenvoudiging formulieren
Inmiddels draait ook de operatie om de formulieren van Sociale Zaken eenvoudiger en begrijpelijker te maken op volle toeren. De aanvragen bijzondere bijstand (voor klanten en niet-klanten) en langdurigheidtoeslag zijn onlangs herzien, de overige formulieren volgen op termijn.

Wegwijzer Minima
Eind deze maand verschijnt een Wegwijzer die mensen met een minimumuitkering op het spoor brengt van instanties die behulpzaam kunnen zijn bij vragen op het gebied van schuldhulpverlening, opvang, maaltijdvoorziening, medische ondersteuning, enz.

Kwijtschelding gemeentelijke belasting
Met de afdeling Belastingen van de gemeente is inmiddels overeengekomen dat Sociale Zaken bijstandsgerechtigden automatisch aanmeldt voor kwijtschelding van gemeentelijke belasting. Na aanmelding door Sociale Zaken stuurt de afdeling Belastingen een inmiddels sterk vereenvoudigd formulier.

Met de belastingdienst is inmiddels overeengekomen dat Sociale Zaken bijstandsgerechtigden automatisch aanmeldt voor kwijtschelding van gemeentelijke belasting. Na aanmelding door Sociale Zaken ontvangen zijn van de belastingdienst een sterk vereenvoudigd formulier.

Langdurigheidstoeslag
Klanten kunnen voor deze (jaarlijkse) toeslag in aanmerking komen als ze tenminste 5 jaar een inkomen op minimum niveau hebben gehad en aan een aantal voorwaarden voldoen. De voorwaarde dat geen maatregel (korting op de uitkering) is opgelegd, omdat de klant tijdens deze periode niet aan zijn of haar arbeidsverplichtingen heeft voldaan, is inmiddels versoepeld.

Tweede Kansbeleid
Mensen die financieel zijn vastgelopen - veelal zogenaamde zorgmijders
- krijgen een kans om hun leven weer op de rails te krijgen. Met het oog daarop heeft een aantal welzijnsinstellingen het zogenaamde Tweede Kansbeleid ontwikkeld. Bij de oplossing van schulden is vaak de Stadsbank Midden Nederland betrokken. Doel van het Tweede Kansbeleid is de betrokkene weer in staat te stellen weer een aanvaardbaar maatschappelijk bestaan te leiden zonder schulden op te bouwen en/of overlast te veroorzaken. De gemeente verleent in dat geval bijzondere bijstand in de vorm van inrichtingskosten.

Collectieve verzekering Agis
Eind vorig jaar heeft de gemeente veel publiciteit gegeven aan deze ziektekostenverzekering.
Bovendien is de bijzondere bijstand in de premie verhoogd tot EUR 10 per maand.
Dit heeft enorm succes gehad. Er zijn 374 nieuwe verzekeringen afgesloten.