Hilversum investeert in minima
6 april 2008
Het `Info-loket Rondkomen', vereenvoudigde formulieren en op termijn
een site waarop minima hun rechten kunnen berekenen en uitgebreide
informatie kunnen vinden over het (Hilversumse) bijstandsbeleid. Sinds
de twee armoedebijeenkomsten `Over rondkomen gesproken' van juni vorig
jaar staan klanten van Sociale Zaken nadrukkelijker centaal. Eind
april zal blijken of de klant dat zèlf ook zo ervaart.
Dan namelijk komen als onderdeel van de zogenaamde `Armoedemonitor'
(een jaarlijkse toets van het gebruik van minimavoorzieningen) de
resultaten van een onderzoek naar de klanttevredenheid beschikbaar. Op
basis van die resultaten kan worden vastgesteld of de dienstverlening
van Sociale Zaken sinds de Rondkomen-bijeenkomsten daadwerkelijk is
verbeterd. Inmiddels hebben 500 a-select gekozen bijstandsgerechtigden
een vragenformulier met 8 stellingen en 2 vragen ontvangen.
Begrijpelijkheid, volledigheid en privacy zijn daarin aandachtspunten.
Overigens hebben de contactpersonen Sociale Zaken onlangs een training
klantgericht werken gevolgd.
Het Info loket
Dit jaar hebben inmiddels 540 mensen met een minimum-inkomen de weg
naar dit loket inmiddels gevonden (in 2007 was dat aantal 619). Veel
van hen zijn inmiddels geholpen of doorverwezen naar andere
instanties. Het is de bedoeling dat de loketmedewerkers op termijn ook
`op locatie' voorlichting gaan geven, dat wil zeggen bij instellingen
en buurtcentra en eventueel op verzoek van derden. Het Info-Loket
Rondkomen komt dus naar de mensen toe! Eind april wordt het loket
geëvalueerd.
Vereenvoudiging formulieren
Inmiddels draait ook de operatie om de formulieren van Sociale Zaken
eenvoudiger en begrijpelijker te maken op volle toeren. De aanvragen
bijzondere bijstand (voor klanten en niet-klanten) en
langdurigheidtoeslag zijn onlangs herzien, de overige formulieren
volgen op termijn.
Wegwijzer Minima
Eind deze maand verschijnt een Wegwijzer die mensen met een
minimumuitkering op het spoor brengt van instanties die behulpzaam
kunnen zijn bij vragen op het gebied van schuldhulpverlening, opvang,
maaltijdvoorziening, medische ondersteuning, enz.
Kwijtschelding gemeentelijke belasting
Met de afdeling Belastingen van de gemeente is inmiddels
overeengekomen dat Sociale Zaken bijstandsgerechtigden automatisch
aanmeldt voor kwijtschelding van gemeentelijke belasting. Na
aanmelding door Sociale Zaken stuurt de afdeling Belastingen een
inmiddels sterk vereenvoudigd formulier.
Met de belastingdienst is inmiddels overeengekomen dat Sociale Zaken
bijstandsgerechtigden automatisch aanmeldt voor kwijtschelding van
gemeentelijke belasting. Na aanmelding door Sociale Zaken ontvangen
zijn van de belastingdienst een sterk vereenvoudigd formulier.
Langdurigheidstoeslag
Klanten kunnen voor deze (jaarlijkse) toeslag in aanmerking komen als
ze tenminste 5 jaar een inkomen op minimum niveau hebben gehad en aan
een aantal voorwaarden voldoen. De voorwaarde dat geen maatregel
(korting op de uitkering) is opgelegd, omdat de klant tijdens deze
periode niet aan zijn of haar arbeidsverplichtingen heeft voldaan, is
inmiddels versoepeld.
Tweede Kansbeleid
Mensen die financieel zijn vastgelopen - veelal zogenaamde zorgmijders
- krijgen een kans om hun leven weer op de rails te krijgen. Met het
oog daarop heeft een aantal welzijnsinstellingen het zogenaamde
Tweede Kansbeleid ontwikkeld. Bij de oplossing van schulden is vaak
de Stadsbank Midden Nederland betrokken. Doel van het Tweede
Kansbeleid is de betrokkene weer in staat te stellen weer een
aanvaardbaar maatschappelijk bestaan te leiden zonder schulden op te
bouwen en/of overlast te veroorzaken. De gemeente verleent in dat
geval bijzondere bijstand in de vorm van inrichtingskosten.
Collectieve verzekering Agis
Eind vorig jaar heeft de gemeente veel publiciteit gegeven aan deze
ziektekostenverzekering.
Bovendien is de bijzondere bijstand in de premie verhoogd tot EUR 10
per maand.
Dit heeft enorm succes gehad. Er zijn 374 nieuwe verzekeringen
afgesloten.
Gemeente Hilversum