Ingezonden persbericht
Christijan Albers bevestigd in de DTM voor 2008
Christijan Albers maakt dit jaar zijn rentree in de DTM, het prestigieuze Duitse toerwagenkampioenschap. De 28-jarige Nederlander, woonachtig te Monaco, heeft een contract getekend bij het Futurecom TME-team. Hoogtepunt van het seizoen zal natuurlijk de DTM-race in Zandvoort worden, die gepland staat voor zondag 13 juli.
Albers heeft voor zijn Formule 1-loopbaan vier seizoenen in de DTM gereden en werd in 2003 nog vice-kampioen in deze raceklasse. Het team waarvoor Albers dit jaar gaat rijden is eigendom van Formule 1-teambaas Colin Kolles. Beide heren kennen elkaar nog van de tijd dat Christijan voor Midland en Spyker in de Formule 1 actief was. De auto waarmee Albers zijn comeback zal maken, is een twee jaar oude Audi A4, wat hij ziet als een mooie uitdaging.
Hoe is het besluit om in de DTM te gaan racen tot stand gekomen?
"Ik moet bekennen dat er lange tijd twijfel is geweest of ik überhaupt wel door wilde gaan met racen. Ik heb enkele intensieve jaren achter de rug, met alles wat er vorig jaar is gebeurd als slot. Alles bij elkaar zorgde dit ervoor dat ik weinig plezier meer had in het racen en in het sportman zijn, terwijl dat is wat ik uiteindelijk ben. Ik proefde aan het vrije leven wat ik sinds ik actief ben in de autosport, links heb moeten laten liggen, met name door het hectische reisprogramma van de Formule 1. Maar ineens was er weer tijd voor familie en vrienden, tijd voor dingen die ook belangrijk zijn in het leven. Deze aanhoudende twijfel is uiteindelijk ook een van de redenen geweest om toch door te gaan met racen. Op deze leeftijd op zo'n manier stoppen met je carrière, dat had alleen maar uit kunnen lopen op onvrede en spijt."
Waarom heb je gekozen voor het team van Futurecom TME?
"Wat uiteindelijk een heel belangrijke rol speelde bij de beslissing om voor Colin Kolles in de DTM te gaan rijden, is het feit dat er allemaal vertrouwde gezichten bij dit team rondlopen. Dit zijn personen die ook aan de basis stonden van eerdere successen in mijn racecarrière. Zo heb ik met het merendeel van de mensen die voor Futurecom TME werken, samengewerkt bij het Formule 3-team van Bertram Schäfer, waarmee ik in 1999 Formule 3-kampioen ben geworden. Ik heb sterk het gevoel dat ik door samen te werken met deze mensen het plezier in het racen en in het sportman zijn, weer terug zal krijgen. En ik geloof dat met het plezier, ook de prestaties weer terug zullen komen. Ik realiseer me dat dat niet gemakkelijk zal gaan, maar dat betekent niet dat ik er minder voor zal knokken. Bovendien zal ik samenwerken met de Belgische engineer Jos Claes, ook geen onbekend gezicht voor mij. Hij heeft jarenlange ervaring bij Dallara, ook dat geeft een goed gevoel."
Je zal met een twee jaar oude Audi aan de start verschijnen. Beschouw je dit als nadeel?
"Er was twijfel of het wel verstandig is om in een oude auto te stappen. Maar is een jaar stil zitten verstandiger? Reputatie komt te voet en gaat te paard. Stil zitten maakt dat je heel snel in de vergetelheid terecht komt. Audi heeft me verder het gevoel gegeven dat er mogelijkheden zijn voor de toekomst. Bovendien, Ralf Schumacher, een coureur met een lange staat van dienst in de Formule 1 én van Duitse nationaliteit, gaat met een oude Mercedes in dit kampioenschap rijden. Zou ik me dan te goed moeten voelen om in een oude Audi te stappen? Het past eigenlijk wel bij me, hard knokken om weer terug te komen. Ik heb het vaker gedaan."
Hoe kijk je terug op 2007?
"Het was een enerverend jaar. De mensen die me trouw zijn gebleven en zich met mij staande hebben gehouden in de wervelwind aan gebeurtenissen, ben ik onwijs dankbaar. Het jaar 2007 is nu een gesloten boek en ik ben klaar voor 2008. Ik heb er zin in!"
Noot voor redacties: (