Utrecht, 3 april 2008
Point of view `Sourcing Strategy': gebrek aan visie torpedeert succes
uitbesteding
Rapport Capgemini breekt lans voor strategische aanpak van Sourcing
Uitbesteding van bedrijfsprocessen brengt niet altijd de toegevoegde waarde die bedrijven
ervan verwachten. Het ontbreken van een visie is hieraan debet. Organisaties die uitbesteding
overwegen doen er goed aan een overkoepelende expliciete strategie te definiëren, waarin een
afweging wordt gemaakt tussen ondernemingsdoelstellingen, betrokken bedrijfsonderdelen, de
afhankelijkheden van de bedrijfsprocessen en het bijhorende governance-model. Dit zijn
voorname conclusies uit de Point of view on Sourcing Strategy, die dit jaar voor het eerst door
Capgemini Nederland is uitgebracht.
De Point of view biedt inzicht in de succes- en faalfactoren bij het uitbesteden van dienstverlening.
Uitgangspunt hierbij is het Global Sourcing Strategies (GSS) model. Aan de hand van drie variabelen
eigenaarschap van het uit te besteden proces (in house of third party), de optimale locatie van
uitbesteding (Rightshore®) en de aandacht die vanuit het management voor het proces bestaat
(governance-model en besturing) wordt vastgesteld wat per situatie en per gekozen strategie de
toegevoegde waarde van uitbesteding kan zijn.
Het rapport biedt tevens een raamwerk voor het vaststellen en uitvoeren van de juiste sourcing
strategie bij specifieke bedrijfssituaties. Tenslotte geeft het een overzicht van de laatste
ontwikkelingen op het gebied van uitbesteding van HR, Procurement, IT en F&A.
Stefan Westdijk, Sourcing Strategies Leader Nederland van Capgemini: "Uitbesteden wordt vaak
gezien als een volgende optimalisatiestap na de implementatie van een Shared Service Center. De
resultaten zijn helaas vaak teleurstellend, omdat onvoldoende aandacht wordt besteed aan de te
volgen strategie. Deze Point of view toont aan dat goede borging van de sourcing strategie en
nauwkeurige afweging van de verschillende sourcing-mogelijkheden randvoorwaarden zijn voor
succesvolle aanbestedingen met maximale, langdurige toegevoegde waarde. "
Het rapport kan worden gedownload via
www.nl.capgemini.com/resources/thought_leadership/point_of_view_on_sourcing_strategy
EINDE BERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business
Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in
dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is
beschikbaar op www.nl.capgemini.com.