Port of Rotterdam
Rotterdam belangrijkste shortsea haven Europa
03-04-2008
Rotterdam is de belangrijkste haven voor intra-Europees vervoer per zeeschip dat in 2006 voor alle 27 lidstaten van de EU, 1,9 miljard ton omvatte. Er werd in Rotterdam 184 miljoen ton behandeld, vrijwel net zoveel als het jaar ervoor en 7,4% van het EU-totaal. Antwerpen volgt met 68 miljoen ton, op de voet gevolgd door Marseille met 62 miljoen.
Het aandeel Europese lading in Rotterdam is ruim 50%, van en naar andere continenten ging 168 miljoen ton. Rotterdam neemt de eerste positie in vloeibare lading, in droog massagoed en containers. In roll on/roll off valt de haven in 2006 nog buiten de top-5 van specialisten Dover, Calais, Lübeck, Zeebrugge en Immingham. Voor 2007 (+25% tot 16 miljoen ton) komt deze positie wel in beeld voor Rotterdam.
De verdeling van de intra-Europese overslag (in miljoenen tonnen) per vaargebied:
Noordzee 673
Middellandse Zee 573
Oostzee 438
Atlantische Oceaan 313
Zwarte Zee 141
In vloeibare lading bedroeg het aandeel van Rotterdam in intra-Europese lading 11%. De top-3 in miljoenen tonnen en het verschil met 2006 in procenten:
Rotterdam 126,1 (- 2,6%) Niet-EU: 47,0 miljoen ton
Marseille 52,1 (+ 2,3%)
Le Havre 37,1 (- 4,6%)
In droog massagoed is de concentratiegraad beduidend geringer en heeft Rotterdam een aandeel van 3%. De top-3:
Rotterdam 13,5 (- 3,5%) Niet-EU: 71,6 miljoen ton
Riga 12,9 (- 3,7%)
Amsterdam 12,2 (- 4,6%)
In containers slaan de belangrijkste havens over:
Rotterdam 28,6 (+ 6,7%) Niet-EU: 45,2 miljoen ton
Hamburg 26,4 (+ 6,2%)
Antwerpen 23,8 (+ 17,3%)
Niettegenstaande de sterk groeiende wereldhandel, blijft goederentransport een zaak van korte tot zeer korte afstand. Van het goederentransport over zee vindt 62% plaats tussen de 27 landen van de EU (2005: 63%). Vervolgens wordt het aandeel van het maritieme transport in het totale Europese goederentransport op minder dan 10% geschat.