PERSBERICHT
Den Haag, 3 april 2008
NBL lanceert Connected Car-plan
Tijdens de jaarlijkse Meeting of the Minds van Nederland BreedbandLand (NBL) heeft voorzitter Willem Vermeend het NBL Connected Car-plan gepresenteerd. Dit plan beoogt via slimme ICT-toepassingen de filevorming op het Nederlandse wegennet tegen te gaan en de automobilist tegelijk ook andersoortige comfortdiensten aan te bieden. Door gebruik van een intelligente 'ICT-verkeersregelaar', krijgen automobilisten non-stop relevante verkeersinformatie, zodat zij files zoveel mogelijk kunnen vermijden. In combinatie met afspraken tussen werkgevers en werknemers over werktijden en fiscale beloning kan dit plan een aanzienlijke bijdrage leveren aan oplossen van het fileprobleem.
Het systeem is gebaseerd op het gegeven, dat automobilisten nu al via verschillende kanalen bereikbaar zijn (GPRS, UMTS, WIFI, DVB, GPS etc.). Door 24 uur per dag deze kanalen voor zakelijke en verkeersgerichte informatie te benutten, kunnen gebruikers hun reis zodanig aanpassen dat zij minder last hebben van files en vertragingen. Belangrijker nog: dit leidt ook tot spreiding van het verkeersaanbod en daardoor tot snellere doorstroming van het verkeer. Een tweede onderdeel van het plan bestaat uit bindende afspraken die werkgevers en werknemers maken over flexibele werktijden, zodat werknemers ruimte krijgen om vroeger of later te reizen of in zogenaamde Smart Service Centres aan de randen van de grote steden te werken. Het plan wordt extra worden ondersteund door werknemers die de spits mijden fiscaal te belonen.
Het Connected Car-plan biedt naast het automatisch belonen van spitsvermijdend gedrag een groot aantal andere diensten, is uniek en biedt de Nederlandse industrie een sterke internationale positie, Voorbeelden van diensten zijn: begeleid parkeren, op de rit toegesneden verkeersinformatie, spraakgestuurde SMS/eMail, multi-modale verkeersinformatie (auto, trein, bus), persoonlijke Internetradio en automatische verwijzing naar hoogwaardige vergaderfaciliteiten als Smart Service Centers.
Qua techniek pleit Vermeend voor een open ICT-platform, in plaats van een apart, automerkgebonden systeem. Op een open platform kan elke ondernemer diensten aanbieden, zodat er sneller meer hoogwaardige diensten van verschillende dienstenleveranciers zullen worden ontwikkeld. Ook kan zo informatiebeveiliging en privacy effectief en efficiënt op peil worden gehouden. Tenslotte is het volstrekt onbelangrijk welk telecommunicatiesysteem wanneer dan ook wordt gebruikt.
De invoering van het plan kan op twee manieren worden gestimuleerd: ten eerste middels het instellen door de overheid van een Auto PC Privé project, waarbij zowel bedrijven als particulieren via een fiscale maatregel worden gestimuleerd het systeem aan te schaffen. Daarnaast zouden deelnemende bedrijven en overheden op moeten treden als 'Launching customer' om zo op grote schaal daadwerkelijk het gebruik van de aangeboden diensten te stimuleren en ook zelf nieuwe diensten te ontwikkelen. Het Connected Car-plan is heel expliciet een positieve stap bij het terugdringen van de CO2 uitstoot en heeft een direct, positief effect op de milieubelasting door mobiliteit.
Het NBL zal nog dit jaar initiatieven starten in Rotterdam en enkele andere grote steden in Nederland om een Connected Car-plan concreet te maken.
Voor de video Connected Car kunt u terecht op de site van
Over NBL
Het NBL is een onafhankelijk samenwerkingsverband van overheid en bedrijfsleven, dat maatschappelijke en economische sectoren stimuleert en helpt beter en slimmer gebruik te maken van breedband. Het NBL is actief in gezondheidszorg, onderwijs, MKB, overheidsdienstverlening en in het thema mobiel werken.
Noot voor de redactie (