Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
Statement BTW attractieparken
Op dit moment is nog niet duidelijk hoe breed de definitie van
attracties is, die staatssecretaris de Jager wil toepassen in het
kader van dit plan. Toch zal doorvoering verstrekkende gevolgen hebben
voor alle Nederlandse attracties, het Toeristisch Product Nederland,
maar bovenal voor de gasten die zo graag genieten van een traditioneel
`dagje uit' met het hele gezin.
Het NBTC is de destinatie marketing organisatie die het toeristisch en
zakelijk reisverkeer naar en in Nederland bevordert. Jaarlijks bezoekt
zo'n 7 procent van het totaal aantal inkomende verblijfstoeristen (in
2006 waren dit er 10,7 miljoen) een attractiepark in ons land; dit
zijn voornamelijk bezoekers uit Duitsland en België. Het inkomend
dagtoerisme is zeker voor attracties in de grensregio's substantieel.
Uit de Holland Monitor (grootschalig onderzoek op de Duitse markt)
blijkt dat zo'n 17,5 procent van de inwoners van Nordrhein Westfalen
beslist of waarschijnlijk van plan is om in de komende jaren een
attractiepark of een dierentuin in Nederland te bezoeken. Dit komt
neer op bijna 3 miljoen personen.
Het bezoek aan een attractiepark staat nummer 6 van de top 10 van
vrijetijdsactiviteiten van Nederlanders in eigen land. Het NBTC
verzorgt ieder jaar de top 20 Attracties in Nederland en daaruit
blijkt dat het bezoek aan attracties nog altijd zeer populair is (zie
ook www.nbtc.nl).
Het NBTC verwacht dat het verhogen van de BTW-tarieven voor
entreeprijzen voor attracties het bezoek van inkomend verblijfs- en
dagtoerisme en van binnenlands bezoek aan de attracties ongetwijfeld
zal beïnvloeden. Een doorberekening van de brancheorganisaties leert
dat de doelstelling in het Regeerakkoord - dat het verhogen van het
tarief naar 19 procent de schatkist 100 miljoen moet opleveren - bij
lange na niet wordt gehaald.
Een bezoek aan de Nederlandse attractieparken vormt vaak een onderdeel
van de activiteiten tijdens de vakantie in ons land. Het aanbod van
onze attractieparken is zeer divers en de kwaliteit hoog. Met deze
voornemens zal de prijs-kwaliteitverhouding - die al onder kritisch
door de bezoekers wordt bekeken - verder onder druk komen te staan.
Het NBTC staat een divers aanbod van activiteiten in ons land voor.
Mede omdat dit de marketing van ons land zal ondersteunen en
bevorderen.
Meer informatie via www.platformtoerismeenrecreatie.nl ,
www.clubvanelf.nl , www.recron.nl en www.horeca.org .