Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


Statement BTW attractieparken

Op dit moment is nog niet duidelijk hoe breed de definitie van attracties is, die staatssecretaris de Jager wil toepassen in het kader van dit plan. Toch zal doorvoering verstrekkende gevolgen hebben voor alle Nederlandse attracties, het Toeristisch Product Nederland, maar bovenal voor de gasten die zo graag genieten van een traditioneel `dagje uit' met het hele gezin.

Het NBTC is de destinatie marketing organisatie die het toeristisch en zakelijk reisverkeer naar en in Nederland bevordert. Jaarlijks bezoekt zo'n 7 procent van het totaal aantal inkomende verblijfstoeristen (in 2006 waren dit er 10,7 miljoen) een attractiepark in ons land; dit zijn voornamelijk bezoekers uit Duitsland en België. Het inkomend dagtoerisme is zeker voor attracties in de grensregio's substantieel. Uit de Holland Monitor (grootschalig onderzoek op de Duitse markt) blijkt dat zo'n 17,5 procent van de inwoners van Nordrhein Westfalen beslist of waarschijnlijk van plan is om in de komende jaren een attractiepark of een dierentuin in Nederland te bezoeken. Dit komt neer op bijna 3 miljoen personen.
Het bezoek aan een attractiepark staat nummer 6 van de top 10 van vrijetijdsactiviteiten van Nederlanders in eigen land. Het NBTC verzorgt ieder jaar de top 20 Attracties in Nederland en daaruit blijkt dat het bezoek aan attracties nog altijd zeer populair is (zie ook www.nbtc.nl).

Het NBTC verwacht dat het verhogen van de BTW-tarieven voor entreeprijzen voor attracties het bezoek van inkomend verblijfs- en dagtoerisme en van binnenlands bezoek aan de attracties ongetwijfeld zal beïnvloeden. Een doorberekening van de brancheorganisaties leert dat de doelstelling in het Regeerakkoord - dat het verhogen van het tarief naar 19 procent de schatkist 100 miljoen moet opleveren - bij lange na niet wordt gehaald.

Een bezoek aan de Nederlandse attractieparken vormt vaak een onderdeel van de activiteiten tijdens de vakantie in ons land. Het aanbod van onze attractieparken is zeer divers en de kwaliteit hoog. Met deze voornemens zal de prijs-kwaliteitverhouding - die al onder kritisch door de bezoekers wordt bekeken - verder onder druk komen te staan. Het NBTC staat een divers aanbod van activiteiten in ons land voor. Mede omdat dit de marketing van ons land zal ondersteunen en bevorderen.

Meer informatie via www.platformtoerismeenrecreatie.nl , www.clubvanelf.nl , www.recron.nl en www.horeca.org .