Ingezonden persbericht


Mannen nemen vaker een moment voor zichzelf dan vrouwen

Thuis op de bank met iets lekkers te eten is ultiem verwenmoment

Amsterdam, 3 april 2008 - Mannen nemen gemiddeld tweee tot zes keer per week een moment voor zichzelf, vrouwen gunnen zichzelf over het algemeen slechts eenmaal per week een moment voor zichzelf. Zowel mannen als vrouwen geven er de voorkeur aan om dit moment thuis te beleven, met een boek op de bank of lekker voor de TV. Dat wijst een onderzoek van McDonald's uit.

Het onderzoek werd onder 250 mannen en 250 vrouwen uitgevoerd in het kader van de introductie van McMomentje: de nieuwe luxe verwenburger van McDonald's, kleiner van stuk met speciale ingrediënten. Het eerste McMomentje, de Chicken Salsa, is vanaf maandag 7 april verkrijgbaar bij alle McDonald's restaurants in Nederland.

Centraal in het onderzoek staat 'een moment voor jezelf'. Hiermee wordt bedoeld 'Een moment waarbij u even ontsnapt aan de dagelijkse routine, alleen of met anderen'. Zowel mannen als vrouwen geven er de voorkeur aan om het moment in hun eentje te beleven. Mannen het liefst na een inspanning, vrouwen wanneer ze er doorheen zitten.

Zondigen mag
Ergens een hapje eten of sporten is bij de mannen favoriet wanneer zij buitenshuis een moment voor zichzelf kiezen. Vrouwen geven dan de voorkeur aan winkelen. Het onderzoek toont aan dat zowel mannen als vrouwen extra genieten wanneer ze tijdens zo'n moment voor zichzelf iets lekkers eten. Ze geven aan dat er dan best gezondigd mag worden en wanneer er gezondigd is, voelen ze zich daar niet schuldig over.

Voedingsdeskundige Vardit Kohn herkent deze uitkomst: 'We zijn ons er bewust van dat we gezond moeten eten. Dat is momenteel een megatrend. Maar tegenover deze gezondheidstrend staat de focus op genieten. We gunnen onszelf op bepaalde momenten echt iets lekkers. Op zo'n moment maakt het ons echt niet uit als er gezondigd wordt.'

Geen tijd voor jezelf
Wanneer een man toe is aan een moment voor zichzelf, maar dat niet neemt, is werk of studie de boosdoener. Vrouwen geven aan dat het voornamelijk hun kinderen zijn waardoor ze niet toekomen aan een moment voor zichzelf. Zowel de mannen als de vrouwen uit het onderzoek geven aan dat ze vaker een moment voor zichzelf zouden willen hebben.

Over McDonald's
In Nederland heeft McDonald's 220 restaurants, die wekelijks door ongeveer 3 miljoen gasten worden bezocht. Meer dan 15.000 medewerkers vormen de kern van de organisatie. Het streven naar kwaliteit in alle facetten van de bedrijfsvoering staat centraal. Dit heeft McDonald's vertaald in de visie Good Food Fast. McDonald's wil iedere gast op elk gewenst moment de beste kwaliteit en een gevarieerde keuze bieden.