Ingezonden persbericht
Klantrelatie in gevaar
Nederlanders nauwelijks betrokken bij baan
Amsterdam, 3 april 2008 - Nederlandse medewerkers werken maar kort bij hun werkgever, zo blijkt uit een grootschalige, wereldwijde studie. Jonge professionals zijn zelfs te typeren als kikkers in een kruiwagen: in hun eerste 10 jaar, werken ze gemiddeld bij 8 verschillende werkgevers. Betrokkenheid is dan ook ver te zoeken. Veertig procent van de Nederlandse medewerkers voelt zich niet of nauwelijks betrokken bij zijn werkgever. En daarmee komt de klantrelatie in gevaar, stelt directeur Hans van der Laan, van Dale Carnegie Benelux.
De cijfers komen uit de terugkerende 'Global Workforce Study' van HR Adviesbureau Towers Perrin, onder ruim 88.000 medewerkers in 19 verschillende landen. Uit het onderzoek blijkt dat van de Nederlandse medewerkers zelfs 64 procent overweegt de organisatie te verlaten. Slechts 13 procent voelt zich volledig betrokken bij zijn werk. Daarin presteert Nederland zeer slecht, want gemiddeld ligt dat percentage op 50 procent.
Vergroten loyaliteit
Goede klantrelaties zijn belangrijker dan ooit. Betrokken medewerkers zijn daarvoor essentieel. Dale Carnegie Benelux geeft daarom vier eerste adviezen om medewerkers aan de organisatie te hechten:
- Relatie met de manager: Vergroot de tevredenheid en productiviteit van medewerkers door te laten merken dat hun baas om hen geeft en te vertrouwen is.
- Erkenning en waardering: Zorg ervoor dat behaalde resultaten worden gevierd. Doe dit individueel én met het team. Toon oprechte waardering voor de behaalde resultaten, bijvoorbeeld met een persoonlijk briefje.
- Stimulerend en uitdagend werk: Betrek medewerkers bij het begin van een nieuw project. Daarmee groeit het enthousiasme en zullen er verrassend creatieve ideeën ontstaan.
- Respecteer de balans werk-privé: Erken het belang van het persoonlijke leven van medewerkers. Dat vergroot de loyaliteit en voorkomt dat ze opgebrand raken.
Ontwikkeling en groei
"Flexwerken en job-hoppen zijn de trend in de huidige, krappe arbeidsmarkt", zegt Hans van der Laan, directeur van trainings- en opleidingsinstituut Dale Carnegie Benelux. "Zekerheid weegt niet meer op tegen salaris en groeimogelijkheden. Nederlandse werkgevers moeten stappen ondernemen om de hun relaties met klanten veilig te stellen."
Volgens Van der Laan moeten organisaties hun medewerkers de kans geven zich te ontwikkelen en te groeien in hun functie, en hen afwisselend en uitdagend werk bieden. "Door het belonen van resultaten en aanmoedigen van initiatieven, toon je oprechte waardering en zorg je ervoor dat medewerkers betrokken raken bij een organisatie en zich verantwoordelijk gaan voelen. Betrokken, verantwoordelijke mensen gaan minder snel op zoek naar een andere baan."
Over Dale Carnegie
Bij Dale Carnegie werken wereldwijd op 160 locaties ongeveer 3000 trainers en consultants die in tientallen talen trainingen en advies geven aan ondernemingen, overheden en instellingen. Wereldwijd hebben ongeveer 7 miljoen mensen een Dale Carnegie-training afgerond. Oprichter Dale Carnegie (1888-1955) is de grondlegger van de succesvolle Dale Carnegie Course. Hij schreef al in 1936 de managementbestseller 'Zo maakt u vrienden en goede relaties'. Daarvan zijn er inmiddels 50 miljoen verkocht en het staat nog steeds in de lijst van best verkochte managementboeken.
Dale Carnegie Benelux is gevestigd in Amsterdam en maakt onderdeel uit van de Laudis Group of Companies, waarvan ook Elycio Talen (voorheen Elsevier Talen) deel uitmaakt. De Laudis Group of Companies heeft tien vestigingen in de Benelux en traint jaarlijks ongeveer 5000 mensen. Meer informatie is te vinden op www.dcbenelux.com .
Ingezonden persbericht