Brussel, 3 april 2008
De EU pleit voor dringende maatregelen om de arbeidsomstandigheden van 1
miljoen gedetacheerde werknemers te verbeteren
De Europese Commissie bepleit dringende maatregelen bij de nationale
regeringen om de situatie van gedetacheerde werknemers (d.w.z. werknemers
die tijdelijk door hun werkgevers naar een andere lidstaat zijn
gedetacheerd) te verbeteren door een nauwere samenwerking tussen nationale
administraties. De aanbeveling beschrijft een reeks concrete maatregelen om
tekortkomingen bij de uitvoering, toepassing en handhaving van de bestaande
wetgeving te verhelpen. Er wordt vooral gepleit voor een efficiëntere
uitwisseling van informatie, een betere toegang tot informatie en de
uitwisseling van best practices. Het initiatief past in de follow-up van de
mededeling van de Commissie van juni 2007 over de detachering van
werknemers.
Volgens Vladimír Spidla, Europees Commissaris voor Werkgelegenheid,
Sociale Zaken en Gelijke Kansen, "spelen de naar schatting 1 miljoen
gedetacheerde werknemers in de EU een cruciale rol bij het opvullen
van de arbeidstekorten op de Europese arbeidsmarkt. De richtlijn over
de detachering van werknemers wil zowel aan dienstverleners als
werknemers ten goede komen, maar de lidstaten moeten beter samenwerken
om de arbeidsomstandigheden daadwerkelijk te beschermen en een wedren
naar de laagste minimumlonen in de EU te voorkomen."
In de mededeling van de Commissie van juni 2007 over 'de detachering
van werknemers met het oog op het verrichten van diensten - de
voordelen en het potentieel maximaliseren en de bescherming van
werknemers garanderen' (IP/07/817) wordt een reeks tekortkomingen bij
de uitvoering, toepassing en grensoverschrijdende handhaving van de
richtlijn over de detachering van werknemers opgesomd. Uit het grondig
toezicht van de Commissie bleek dat veel lidstaten zich uitsluitend op
hun eigen nationale maatregelen en instrumenten verlaten om
dienstverleners te controleren en dat hun werkwijzen niet altijd met
de richtlijn overeenkomen. Volgens de Commissie vormen het gebrek aan
administratieve samenwerking, de ontoereikende toegang tot informatie
en moeilijkheden bij de grensoverschrijdende handhaving van de
wetgeving de belangrijkste problemen.
Aanbevolen wordt:
* de administratieve samenwerking tussen de lidstaten te verbeteren,
met name met behulp van een efficiënter systeem voor de
uitwisseling van informatie (zoals het informatiesysteem voor de
interne markt) en de ontwikkeling van een specifieke toepassing
ter ondersteuning van de praktische uitvoering van de richtlijn;
* de toegang van dienstverleners en gedetacheerde werknemers tot
informatie te verbeteren;
* informatie en best practices tussen lidstaten uit te wisselen via
een comité van deskundigen.
De slechte handhaving van de bestaande wetgeving ondermijnt de
doeltreffendheid ervan en brengt de bescherming van de rechten van
gedetacheerde werknemers in gevaar. Het is daarom van essentieel
belang dat de lidstaten onderling en de Commissie en de lidstaten nauw
samenwerken zonder dat de belangrijke rol van de arbeidsinspecties en
de sociale partners uit het oog wordt verloren.
De werknemers en werkgevers hebben ook behoefte aan gemakkelijk
toegankelijke, accurate en relevante informatie over de
arbeidsvoorwaarden voor gedetacheerde werknemers in het gastland. Ook
de uitwisseling van good practices en informatie kan de lidstaten
helpen hun problemen op te lossen.
Wat is detachering?
Een gedetacheerde werknemer is een werknemer die in een EU-lidstaat is
tewerkgesteld maar door de werkgever tijdelijk naar een andere
lidstaat worden gestuurd om te werken. Een dienstverlener kan
bijvoorbeeld een contract in een ander land in de wacht slepen en zijn
werknemers naar dat land sturen om het contract uit te voeren.
Werknemers die in het kader van deze transnationale dienstverlening
naar een andere lidstaat worden gestuurd dan waar ze gewoonlijk
werken, zijn gedetacheerde werknemers.
Link naar de aanbeveling:
http://ec.europa.eu/employment_social/news/2008/apr/postingworkers_en.
pdf
European Union