Cygoat verdient met T-shirtactie `kudde geiten' voor Oxfam Novib


VEENENDAAL, 20080403 -- Het Nederlandse kledinglabel Cygoat heeft EURO 4392,50 opgehaald met de verkoop van haar speciale T-shirtcollectie voor Oxfam Novib. Met dit bedrag ondersteunt Oxfam Novib het Bangladesh Rural Advancement Committee (BRAC), dat erop gericht is de allerarmsten in Bangladesh die niet in aanmerking komen voor microkrediet, te helpen. BRAC geeft deze mensen materiële steun, bijvoorbeeld in de vorm van een geit die ook weer lokaal wordt aangeschaft. Hierdoor kunnen de allerarmsten in Bangladesh ontsnappen uit de armoedeval. Met de t-shirtactie van Cygoat kunnen 122 geiten aangeschaft worden en kan dus 122 families een betere toekomst geboden worden.

De collectie, gemaakt van biologisch katoen en Fair Wear gecertificeerd, omvat drie speciale T-shirts voor dames en heren. De ontwerpen zijn geïnspireerd op de `Oxfam Novib pakt uit' campagne. Aanleiding voor het opzetten van deze collectie is de geit, die Cygoat en 'Oxfam Novib pakt uit' campagne gemeen hebben. Cygoat wilde daar iets origineels en nuttigs mee doen. Daar is deze collectie uit voortgekomen. De gedachte erachter was een (mode)bewust en cadeau voor de feestdagen afgelopen december, toen de collectie werd gelanceerd.

Deze collectie is verkocht in meer dan zeventig winkels in Nederland, waaronder alle filialen van Score. Chris Belt van Score zegt over de actie: "Natuurlijk steunen wij graag een goed doel, maar het moet wel bij ons passen. De wijze waarop Cygoat en Oxfam Novib de actie hebben ingezet sluit direct aan op onze doelgroep, een stoer T-shirt past helemaal binnen ons concept: jeans fashion voor mannen."

De reacties van de klanten waren dan ook positief, alsmede de verkoopresultaten. Chris Belt: "De reacties van de klanten waren super, de doorverkoop ligt op dit moment op 75%. Het type T-shirt past binnen ons assortiment dus het heeft de doelgroep direct bereikt. Dat het product uiteindelijk een goed doel steunt, is waarschijnlijk voor de consument een goede bijkomstigheid geweest. Het heeft voldaan aan de minimale verkoopeisen waar een T-shirt binnen ons merkenpakket aan moet voldoen. Succesvol dus!"

Wouter Bolding van Oxfam Novib vult daarop aan: "We vinden de T-shirts van Cygoat een geweldige actie. Een zeer originele invulling van de `Oxfam Novib Pakt Uit' campagne. De actie van Cygoat en de gebruikte materialen passen helemaal bij de Oxfam Novib's Fair Act 36 - Draag Schone Kleren. Daarnaast geeft het veel free publicity en groot zichtbaar bereik van Oxfam Novib. Het succes van de actie bewijst dat steeds meer mensen bewust kopen en dat 'eerlijk' ook hip kan zijn."





Ingezonden persbericht