Wereldprimeur voor KLM: digitale techniek verbindt vliegtuig continu met
grond
03.04.08
Wereldprimeur voor KLM: digitale techniek verbindt vliegtuig continu met
grond
De KLM grondorganisatie kan nu 'live' meekijken in de elektronische
logboeken die tijdens een vlucht worden bijgehouden door cockpit- en
cabinepersoneel. KLM is hiermee de eerste luchtvaartmaatschappij die
digitale technologie inzet voor continu contact met de grondoperatie.
Tot voor kort werd de papieren administratie pas na de landing
verwerkt. Nu kan deze administratie elektronisch gedaan en verwerkt
worden, ongeacht of het vliegtuig aan de grond staat of waar dan ook
ter wereld vliegt.
Een van de toepassingen in de nieuwste Boeings 777-300 is het
elektronisch logboek (e-ATL), waarin de technische staat van het
vliegtuig wordt vermeld. Deze vervangt een papieren logboek. De nieuwe
technische infrastructuur voorziet in continue informatie-uitwisseling
met de grond. Dit betekent dat kleine reparaties zoals de vervanging
van een stoel, gordijn, toilet, of leeslampje al tijdens de vlucht
bekend zullen zijn op de grond en daardoor eerder gerepareerd kunnen
worden. De cabinekwaliteit gaat daarmee omhoog doordat dit type kleine
passagierongemakken sneller kan worden verholpen. Maar ook reparaties
die voor de cockpit nodig zijn, kunnen sneller voorbereid en
uitgevoerd worden waardoor technische vertragingen verder zullen
verminderen.
"Voor het eerst in de geschiedenis kunnen we continue de mogelijke
klachten volgen wanneer die tijdens een vlucht ontstaan. Als
grond-team voelen we ons zo beter voorbereid en dat is een geweldig
gevoel." zegt Peter Somers Executive Vice President Engineering &
Maintenance.
Een andere digitale toepassing is het e-Reporting systeem. Dit
vervangt de papieren formulieren waarin elke onregelmatigheid van een
vlucht - variërend van vermiste koffers, "no shows", turbulentie tot
een zieke passagier - wordt vastgelegd en verstuurd naar de
grondorganisatie voor verdere actie. Deze automatisering van
gegevensverwerking bespaart tijd aan boord en aan de grond; tijd die
aan serviceverlening besteed kan worden.
De nieuwe digitale mogelijkheden zijn tot stand gekomen in nauwe
samenwerking met partners als vliegtuigbouwer Boeing en de Amerikaanse
software specialist Ultramain. KLM investeert zelf in de ontwikkeling
van deze innovatie omdat zij niet wil wachten totdat vliegtuigbouwers
deze toepassingen standaard gaan aanbieden.
Op de 777-300 vloot zullen de vele nieuwe digitale mogelijkheden eerst
alleen door KLM-personeel worden gebruikt. KLM verwacht deze later uit
te breiden naar de gehele vloot en ziet breedbandmogelijkheden voor
passagierstoepassingen zoals real time internet en e-mail.
KLM