Gemeente Groningen

Beslissingen sociale dienst worden leesbaarder
De brieven en beslissingen van de Groningse sociale dienst worden begrijpelijker. De Ombudsman van de gemeente Groningen constateert dat sommige van de zogeheten beschikkingen over bijstandsuitkeringen moeilijk te begrijpen zijn en dat uitleg niet altijd te verkrijgen is.

De dienst Sociale Zaken en Werk is nu bezig met het controleren van teksten van beschikkingen en brieven op leesbaarheid. De Ombudsman vindt dat de Groningse burgers in het algemeen snel en adequaat worden geholpen. "Maar de Ombudsman constateert ook dat de praktijk soms weerbarstig is", stelt het college van burgemeester en wethouders vast.

Toezeggingen
Verder valt volgens het college in het jaarverslag `Zeggen wat je doet, doen wat je zegt' van Ombudsman Willy Kol op dat de gemeentelijke organisatie relatief kwetsbaar is. Dat komt onder door reorganisaties en systeemveranderingen waardoor de continuïteit van de uitvoering in het gedrang komt. Naar aanleiding van het jaarverslag gaat de gemeente bekijken hoe beter kan worden nagegaan of toezeggingen aan burgers of organisaties ook echt worden nagekomen. "De bewakingsdiscipline gaan we verbeteren", zegt het college toe.

Verandertraject
De Ombudsman constateert ook dat toezeggingen van de gemeente op het punt van de administratieve organisatie en dossiervorming bij RO/EZ nog niet voldoende zijn nagekomen. "We willen dit onderwerp meenemen in het verandertraject bij RO/EZ", reageert het college, "zeker waar dit is gericht op de bedrijfscultuur. De voortgangsbewaking en dossiervorming met name bij het loket Bouwen en Wonen zijn voor verbetering vatbaar."
Gepubliceerd op: donderdag 3 april 2008
donderdag 3 april 2008:
Beslissingen sociale dienst worden leesbaarder donderdag 3 april 2008:
Verstrekking huishoudelijke hulp gaat goed in Groningen