Beslissingen sociale dienst worden leesbaarder
De brieven en beslissingen van de Groningse sociale dienst worden
begrijpelijker. De Ombudsman van de gemeente Groningen constateert dat
sommige van de zogeheten beschikkingen over bijstandsuitkeringen
moeilijk te begrijpen zijn en dat uitleg niet altijd te verkrijgen is.
De dienst Sociale Zaken en Werk is nu bezig met het controleren van
teksten van beschikkingen en brieven op leesbaarheid. De Ombudsman
vindt dat de Groningse burgers in het algemeen snel en adequaat worden
geholpen. "Maar de Ombudsman constateert ook dat de praktijk soms
weerbarstig is", stelt het college van burgemeester en wethouders
vast.
Toezeggingen
Verder valt volgens het college in het jaarverslag `Zeggen wat je
doet, doen wat je zegt' van Ombudsman Willy Kol op dat de
gemeentelijke organisatie relatief kwetsbaar is. Dat komt onder door
reorganisaties en systeemveranderingen waardoor de continuïteit van de
uitvoering in het gedrang komt. Naar aanleiding van het jaarverslag
gaat de gemeente bekijken hoe beter kan worden nagegaan of
toezeggingen aan burgers of organisaties ook echt worden nagekomen.
"De bewakingsdiscipline gaan we verbeteren", zegt het college toe.
Verandertraject
De Ombudsman constateert ook dat toezeggingen van de gemeente op het
punt van de administratieve organisatie en dossiervorming bij RO/EZ
nog niet voldoende zijn nagekomen. "We willen dit onderwerp meenemen
in het verandertraject bij RO/EZ", reageert het college, "zeker waar
dit is gericht op de bedrijfscultuur. De voortgangsbewaking en
dossiervorming met name bij het loket Bouwen en Wonen zijn voor
verbetering vatbaar."
Gepubliceerd op: donderdag 3 april 2008
donderdag 3 april 2008:
Beslissingen sociale dienst worden leesbaarder
donderdag 3 april 2008:
Verstrekking huishoudelijke hulp gaat goed in Groningen
Gemeente Groningen