Gezamenlijke aanpak voor meer technici bedrijfsleven HS - persbericht
022, 2008
Driehoek bedrijfsleven, onderwijs, overheid.
Een eerste kennismaking die kan uitgroeien tot een hechte
samenwerking. Op 25 maart vond er in het Dr. Aletta Jacobscollege
(AJC) in Hoogezand een goedbezochte informele bijeenkomst plaats om
bedrijfsleven, overheid en onderwijs in Hoogezand-Sappemeer dichter
bij elkaar te brengen.
Ongeveer 23 bedrijven, directie en docenten van het AJC, wethouder
Struik en verschillende ambtenaren bogen zich over de aanpak van een
dreigend tekort aan voldoende en goed geschoolde technici op
verschillende opleidingsniveau's. Deze werknemers zijn nu en in de
toekomst dringend nodig. Er zijn deze avond zeven actiepunten
geformuleerd. Alle partijen erkennen dat het een urgent probleem is.
Met name het onderwijs en het bedrijfsleven zullen elkaar in de
toekomst nadrukkelijker gaan `opzoeken'.
De Vereniging Industriële Belangen (VIB) is de initiatiefnemer van
deze bijeenkomst en vertegenwoordigt de industriële bedrijven met meer
dan tien werknemers in de regio Hoogezand-Sappemeer. De economie
draait op volle toeren. Dat heeft tot gevolg dat het bedrijfsleven in
het algemeen te maken heeft met een goed gevulde orderportefeuille.
Ondernemers signaleren steeds vaker dat het lastig is om goed
geschoold technische personeel te vinden en aan te nemen. Het aantal
werkzoekenden daalt, terwijl de onderwijsinstellingen onvoldoende
technisch talent (kunnen) afleveren.
Er ontstaat dus schaarste. Tel daar bij op de vergrijzing van het
huidige personeelsbestand en het imago dat de technische sector
uitsluitend zwaar en vies werk met een laag opleidingsniveau te bieden
zou hebben. Het tegendeel is echter waar. Veel bedrijven bieden juist
werk voor hoogopgeleide technici dat in de loop der jaren veel schoner
en innovatiever van karakter is geworden.
Het onderwijs verzet ook de bakens. Er is een plan ontwikkeld met als
doel het bevorderen van de instroom in het technisch beroepsonderwijs
en het versterken van de praktijkgerichtheid ven het (beroeps-)
onderwijs en het stimuleren van de aandacht van techniek in HAVO en
VWO. Leerlingen, ouders, docenten en medewerkers van bedrijven zijn de
doelgroepen. Ondersteunende diensten in de industriële bedrijven en
opleidingen die daarop gericht zijn worden eveneens betrokken in het
plan.
De belangrijkste actiepunten van 25 maart:
1. Er komen docentenstages voor vak- en algemeen voortgezet
onderwijs-docenten in vmbo en havo/vwo. Het gaat daarbij niet alleen
om aandacht voor ontwikkelingen in het productieproces (technologische
vernieuwingen), maar ook om bekend te raken met ontwikkelingen in de
bedrijfsorganisatie en in de bedrijfscultuur.
2. De bestaande PSO (Praktische Sector Oriëntatie) in
leerjaar 2 van het vmbo wordt meer levensecht en praktijkgericht
ingevuld. Het plan is dat vijf VIB-bedrijven als adoptiebedrijf gaan
optreden.
3. In het kader van Universum, een landelijk project voor de
versterking van het beta-onderwijs start een vergelijkbaar traject,
maar dan voor havo en vwo ( de Beta+ werkplaats). Een 5-tal
VIB-bedrijven (gespecialiseerde, hoogwaardige technische bedrijven)
kunnen mogelijk als adoptiebedrijf optreden.
4. In de klassen 3 en 4 van vmbo wordt de mogelijkheid om te werken
aan door het bedrijfsleven aangereikte praktijkopdrachten (en zo
mogelijk het werken daaraan op bedrijfslocaties) gestimuleerd.
Rol gemeente
De gemeente Hoogezand-Sappemeer is intermediair tussen onderwijs en
bedrijfsleven. Met het terugdringen van het aantal voortijdige
schoolverlaters begeleidt de gemeente hen naar veelal technisch werk.
Dit project heet School-First, dat als een goed georganiseerde
achtervang dient. Jongeren van 16 tot (straks) 27 jaar gaan verplicht
naar school of aan het werk. Als zij nog geen toereikende
startkwalificatie hebben, gaan zij een verplicht traject in. De
resultaten zijn bemoedigend. Ongeveer 81% van de aangemelde jongeren
volgt inderdaad een opleiding of is met begeleiding aan het werk
gegaan. Deze jongeren worden aangemeld door de scholen, het CWI of
vanuit de eigen `kaartenbakken' van de gemeente. In het schooljaar
2006-2007 hebben 218 jongeren deelgenomen aan School-First.
Intern heeft de gemeente de krachten gebundeld door de beleidsvelden
Onderwijs, Economie en Werk samen te voegen. De gemeente stimuleert
door themadagen voor het onderwijzend personeel de techniek in het
onderwijs, zodat kinderen al vroeg in hun onderwijscarrière kennis
kunnen maken een mogelijke technische beroepskeuze. Dit zal vooral
voor de langere termijn rendement opleveren.
Gemeente Hoogezand-Sappemeer