Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Gezamenlijke aanpak voor meer technici bedrijfsleven HS - persbericht 022, 2008

Driehoek bedrijfsleven, onderwijs, overheid.
Een eerste kennismaking die kan uitgroeien tot een hechte samenwerking. Op 25 maart vond er in het Dr. Aletta Jacobscollege (AJC) in Hoogezand een goedbezochte informele bijeenkomst plaats om bedrijfsleven, overheid en onderwijs in Hoogezand-Sappemeer dichter bij elkaar te brengen.

Ongeveer 23 bedrijven, directie en docenten van het AJC, wethouder Struik en verschillende ambtenaren bogen zich over de aanpak van een dreigend tekort aan voldoende en goed geschoolde technici op verschillende opleidingsniveau's. Deze werknemers zijn nu en in de toekomst dringend nodig. Er zijn deze avond zeven actiepunten geformuleerd. Alle partijen erkennen dat het een urgent probleem is. Met name het onderwijs en het bedrijfsleven zullen elkaar in de toekomst nadrukkelijker gaan `opzoeken'.

De Vereniging Industriële Belangen (VIB) is de initiatiefnemer van deze bijeenkomst en vertegenwoordigt de industriële bedrijven met meer dan tien werknemers in de regio Hoogezand-Sappemeer. De economie draait op volle toeren. Dat heeft tot gevolg dat het bedrijfsleven in het algemeen te maken heeft met een goed gevulde orderportefeuille. Ondernemers signaleren steeds vaker dat het lastig is om goed geschoold technische personeel te vinden en aan te nemen. Het aantal werkzoekenden daalt, terwijl de onderwijsinstellingen onvoldoende technisch talent (kunnen) afleveren.

Er ontstaat dus schaarste. Tel daar bij op de vergrijzing van het huidige personeelsbestand en het imago dat de technische sector uitsluitend zwaar en vies werk met een laag opleidingsniveau te bieden zou hebben. Het tegendeel is echter waar. Veel bedrijven bieden juist werk voor hoogopgeleide technici dat in de loop der jaren veel schoner en innovatiever van karakter is geworden.

Het onderwijs verzet ook de bakens. Er is een plan ontwikkeld met als doel het bevorderen van de instroom in het technisch beroepsonderwijs en het versterken van de praktijkgerichtheid ven het (beroeps-) onderwijs en het stimuleren van de aandacht van techniek in HAVO en VWO. Leerlingen, ouders, docenten en medewerkers van bedrijven zijn de doelgroepen. Ondersteunende diensten in de industriële bedrijven en opleidingen die daarop gericht zijn worden eveneens betrokken in het plan.

De belangrijkste actiepunten van 25 maart:


1. Er komen docentenstages voor vak- en algemeen voortgezet onderwijs-docenten in vmbo en havo/vwo. Het gaat daarbij niet alleen om aandacht voor ontwikkelingen in het productieproces (technologische vernieuwingen), maar ook om bekend te raken met ontwikkelingen in de bedrijfsorganisatie en in de bedrijfscultuur.


2. De bestaande PSO (Praktische Sector Oriëntatie) in leerjaar 2 van het vmbo wordt meer levensecht en praktijkgericht ingevuld. Het plan is dat vijf VIB-bedrijven als adoptiebedrijf gaan optreden.


3. In het kader van Universum, een landelijk project voor de versterking van het beta-onderwijs start een vergelijkbaar traject, maar dan voor havo en vwo ( de Beta+ werkplaats). Een 5-tal VIB-bedrijven (gespecialiseerde, hoogwaardige technische bedrijven) kunnen mogelijk als adoptiebedrijf optreden.


4. In de klassen 3 en 4 van vmbo wordt de mogelijkheid om te werken aan door het bedrijfsleven aangereikte praktijkopdrachten (en zo mogelijk het werken daaraan op bedrijfslocaties) gestimuleerd.

Rol gemeente

De gemeente Hoogezand-Sappemeer is intermediair tussen onderwijs en bedrijfsleven. Met het terugdringen van het aantal voortijdige schoolverlaters begeleidt de gemeente hen naar veelal technisch werk. Dit project heet School-First, dat als een goed georganiseerde achtervang dient. Jongeren van 16 tot (straks) 27 jaar gaan verplicht naar school of aan het werk. Als zij nog geen toereikende startkwalificatie hebben, gaan zij een verplicht traject in. De resultaten zijn bemoedigend. Ongeveer 81% van de aangemelde jongeren volgt inderdaad een opleiding of is met begeleiding aan het werk gegaan. Deze jongeren worden aangemeld door de scholen, het CWI of vanuit de eigen `kaartenbakken' van de gemeente. In het schooljaar 2006-2007 hebben 218 jongeren deelgenomen aan School-First.

Intern heeft de gemeente de krachten gebundeld door de beleidsvelden Onderwijs, Economie en Werk samen te voegen. De gemeente stimuleert door themadagen voor het onderwijzend personeel de techniek in het onderwijs, zodat kinderen al vroeg in hun onderwijscarrière kennis kunnen maken een mogelijke technische beroepskeuze. Dit zal vooral voor de langere termijn rendement opleveren.