abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
3 april 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/2723 2070813580
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Bijgaand doe ik u toekomen het antwoord op de vragen van het lid Roemer van over het
bericht dat taxichauffeurs massaal door rood rijden.
1. Wat is uw mening over de inhoud van het bericht `Taxi's rijden massaal door rood
licht'?
1. Tot op heden heb ik van de handhavende instanties geen signalen ontvangen dat
sprake zou zijn van het massaal negeren van het rode licht, zoals in het artikel wordt
gesuggereerd. Het spreekt vanzelf dat ik het overtreden van verkeersregels ernstig
afkeur. Hierdoor wordt de verkeersveiligheid in gevaar gebracht.
2. Deelt u de mening dat dit gedrag een direct gevolg is - hoe onwenselijk ook - van de
introductie van de nieuwe tariefstructuur in de taxibranche? Zo neen, waarom niet?
2. Neen, het is zonder meer de verantwoordelijkheid van de verkeersdeelnemers om zich
aan de regels te houden, in het belang van de verkeersveiligheid. De introductie van
de nieuwe tariefstructuur per 1 februari 2008 verandert hier niets aan en kan ook op
geen enkele manier als argument voor het plegen van verkeersovertredingen gelden.
3. Is er, dit in ogenschouw nemende, nog een andere uitkomst van de Taskforce
Toekomstvisie Taxi denkbaar dan dat de onlangs ingevoerde tarieven wederom
gewijzigd moeten worden?
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2008/2723
3. Zoals ik hiervoor al aangaf, ben ik voornemens om uw Kamer voor de zomer 2008
een integrale visie te doen toekomen ten aanzien van het (toekomstig) taxibeleid. Met
het oog op het beleid voor het straattaxivervoer is begin dit jaar de Taskforce
Toekomstvisie Taxi opgericht, waarin vertegenwoordigers van alle bij het
straattaxivervoer betrokken partijen zitting nemen. Bij het formuleren van het
toekomstig taxibeleid richt deze Taskforce zich op een breed scala aan onderwerpen
die binnen deze deelmarkt kunnen worden onderscheiden. Het tarievenbeleid is daar
één van. Gelet op de fase waarin dit proces zich nu bevindt, kan nu niet al op
eventuele uitkomsten vooruit worden gelopen.
4. Deelt u de mening dat de in het artikel beschreven fenomenen een negatieve invloed
hebben op de verkeersveiligheid? Zo ja, wat gaat u hier aan doen? Zo neen, waarom
niet?
4. Ja, het fenomeen massaal door het rode licht rijden heeft negatieve invloed op de
verkeersveiligheid. Als blijkt dat dit gedrag van individuele taxichauffeurs zich
voordoet is dat met het oog op de verkeersveiligheid natuurlijk volstrekt onacceptabel.
Het is de taak van de politie om tegen dergelijke overtredingen op te treden.
5. Is er een trend waarneembaar in de toename van zowel boetes voor
verkeersovertredingen van taxichauffeurs als ongelukken waarbij taxi's betrokken zijn
sinds de introductie van de nieuwe tariefstructuur voor de straattaxi?
5. Tot op heden hebben mij geen signalen bereikt dat dit fenomeen zich voordoet.
6. Hoe denkt u fraude - bijvoorbeeld door al enkele honderden meters te rijden met een
ingeschakelde meter alvorens een klant in te laten stappen - tegen te gaan?
6. De Inspectie Verkeer en Waterstaat zal hier via gerichte controles en
handhavingsacties nauwlettend op toezien. In dit kader zal de Inspectie, in nauwe
samenwerking met de politiekorpsen van met name de grote steden, dit onder meer
bij mystery guest-ritten meenemen. Als tijdens deze ritten misstanden worden
geconstateerd dan zal direct tot sanctionering worden overgegaan.
7. Deelt u de mening dat op deze manier de consument ook benadeeld wordt door de
nieuwe tariefstructuur?
7. De consument wordt door fraude benadeeld. Zie voor het tegengaan van fraude het
antwoord op vraag 6.
8. In hoeverre draagt - vanuit het licht van de actualiteit bezien - de nieuwe
tariefstructuur nog steeds bij aan transparantie voor de klant?
8. De nieuwe tariefstructuur vergroot de transparantie van de ritprijs voor de klant
doordat deze nu voorafgaand aan de taxirit, een betrouwbare inschatting van de
---
VENW/DGP-2008/2723
ritprijs kan maken. Dit komt omdat de onvoorspelbare factor `tijd' in de opbouw van
de ritprijs is vervallen.
9. Hoe duidt u de gevolgen van deze regeling en de manier waarop deze nu wordt
uitgevoerd in relatie tot het - toch al slechte - imago van de straattaxibranche?
9. Zoals in het antwoord bij vraag 2 al is aangegeven, zal het beschreven gedrag van
individuele taxichauffeurs, indien zich dat inderdaad voordoet, een negatieve weerslag
kunnen hebben op het imago van de hele taxibranche.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat