Gemeente Sittard-Geleen
PERSBERICHT
Gemeente Sittard-Geleen
Wethouder Ingrid Widdershoven:
'Meer ruimte en verantwoordelijkheid voor medewerkers'
Sittard-Geleen, 3 april 2008 - Donderdag 3 april spreekt wethouder Ingrid Widdershoven de Ab Harrewijn-rede uit op het congres van de Landelijke Cliëntenraad (LCR) in Ede. Dat doet zij in navolging van onder meer voormalig minister Aart-Jan de Geus, Bert Bakker, Saskia Noorman-Den Uyl en Tof Thissen. De rede is een jaarlijks initiatief van de LCR, de landelijke vertegenwoordiger van klanten van CWI, UWV en sociale diensten.
Wethouder Ingrid Widdershoven is gevraagd de rede uit te spreken door haar rol bij de oprichting van de onafhankelijk arbeidsadviseur. In haar vorige functie bij UWV was Widdershoven projectleider van dit initiatief. De onafhankelijk arbeidsadviseur adviseert klanten van CWI, UWV en sociale diensten op een onpartijdige en onafhankelijke manier over hun weg naar werk, en de keuzes die zij daarin kunnen maken.
De onafhankelijk arbeidsadviseur is een succes. Per kwartaal bezoeken landelijk zo'n 10.000 klanten de arbeidsadviseur. Klanten zijn heel positief over de arbeidsadviseur. En dan met name over diens klantgerichtheid en deskundigheid. En op vrijwel iedere vestiging van CWI is inmiddels een arbeidsadviseur te vinden. Desondanks zet Widdershoven in haar rede een paar kritische kanttekeningen bij de onafhankelijk arbeidsadviseur.
Zo betwijfelt zij of de onafhankelijk arbeidsadviseur door klanten ook echt als onafhankelijk worden gezien. Widdershoven: 'De arbeidsadviseur staat op de payrol bij het CWI. Hebben het emailadres van het CWI. Hoe onafhankelijk komt dat over?' Om de klantgerichtheid van de uitkeringsinstanties te verbeteren, gaat het volgens haar ook niet om nog een nieuwe functie, maar om een andere mentaliteit. 'Het gaat erom, je als organisatie te durven committeren aan mensen. Gewoon betrokken durven zijn bij wat je doet.'
Daar ontbreekt het volgens de wethouder nu nog teveel aan. Veelzeggend vindt zij in dit verband het feit dat de gemeente Sittard-Geleen fors investeert in een cultuurverandering in de ambtelijke organisatie. Dit om de telefonische bereikbaarheid en de dienstverlening aan burgers te verbeteren binnen de gemeentelijke diensten. 'Waarom veranderen normen en waarden in een andere setting?, vraagt zij zich af. 'Waarom nemen mensen thuis wel de telefoon op en is dat op het werk niet vanzelfsprekend?'
Om de dienstverlening aan burgers te verbeteren moeten gemeentelijke diensten en uitkeringsinstanties het medewerkers mogelijk maken om betrokken te kunnen zijn, vindt Widdershoven. Daarom pleit zij voor meer ruimte en verantwoordelijkheid voor medewerkers.
Tot slot staat wethouder Ingrid Widdershoven in de rede stil bij de rol en taak van de Landelijke Cliëntenraad. 'Ik kom in mijn werk als wethouder weleens mensen tegen die van 'klant zijn' hun beroep hebben gemaakt. Zij zouden de cliëntenparticipatie zijn', aldus de wethouder. Cliëntenparticipatie beperkt zich nu in haar optiek nog teveel tot klachten van individuele mensen. Widdershoven spreekt daarom liever over belangenbehartiging in plaats van cliëntenparticipatie. 'Net zoals de vakbond de belangen van werkenden vertegenwoordigt', aldus Widdershoven.
Gemeente Sittard-Geleen